fbpx

1. סוגי השירות השונים שאנחנו נותנים: ייעוץ - ליווי - ניהול

בקורס המקיף דיברנו על הליווי מהצד של היזם, הפרק הזה הוא בעצם תמונת מראה של הפרק מהצד של המלווה 🙂  

 

למעשה יש שלושה סוגים של שירותים נלווים לקמפיין, חשוב גם לנו וגם ליזם להבין מה נותנים ומה מקבלים בכל סוג שירות, וחשוב מכך – מה לא!

בעיקרון, בהצבת גבולות הדבר החשוב ביותר שלמדתי הוא שיותר קל להציב אותם לפני מאשר תוך כדי, אז כדאי מאוד להחליט עם עצמנו מה הגבולות שלנו בכל אחד מסוגי השירות, ולהבהיר את זה גם ליזמים, רצוי בכתב (ווצאפ מספיק) כדי שתהיה לנו הוכחה שאמרנו את זה. 

 

ייעוץ – סיעור מוחות אחד על אחד מותאם ספציפית לקמפיין וליזם.

אין צורך בפגישה פנים אל פנים, היום הכול בזום, אם כי מי שמעדיף קפה וגם גר מספיק קרוב – יאללה.

ייעוץ יכול להיות חד פעמי לפני הקמפיין או במהלכו, או סדרת מפגשים לאורך הקמפיין, מה שנקרא "כרטיסיית ייעוצים". ייעוץ הוא הפורמט שהכי פחות מחייב אותנו, גם מבחינת השקעת זמן, גם מבחינת אחריות ודרבון היזמים, וגם מבחינה רגשית. מהסיבה הזאת אני אוהבת ייעוצים. 

גם מבחינת השקעת זמן לעומת הכנסה, זה הפורמט הכי רווחי. 

החלק המתסכל בייעוצים הוא שלרוב מבקשים אותם כשהקמפיין כבר רץ, ואז כבר נעשו טעויות שהיו יכולות להימנע אילו היו מתייעצים איתנו קודם: הסכום כבר נקבע, אורך הקמפיין כבר נקבע, המעגל הראשון כבר הופעל… מעת לעת יש יזמת שמתייעצת איתי לפני השקת הקמפיין (או שאני נדחפת לייעץ לה כי אני נורא רוצה שהיא תוציא כבר את הספר הזה), וזה הכי כיף. גם האחריות עליה, וגם אני יכולה לתת לה ב-90 דקות את כל הטיפים שהיא צריכה כדי להשיק את הקמפיין נכון. 

אם טרם ציינתי זאת – חשוב מאוד להציב גבולות מראש. ליזמים יש נטייה להמשיך להתייעץ גם מעבר לזמן המוגדר, מעין פולו-אפ או חצי-ליווי. כדאי לתמחר את זה אחרת (או להבהיר שמעבר ל-X התכתבויות/X דקות השקעה מעבר לפגישת הייעוץ זה תשלום כזה וכזה), ואם באמת תצליחו להציב את הגבול הזה, ספרו לי איך עשיתם זאת 🙂 

 

לפני ייעוץ כדאי לבקש שישלחו לנו את הקמפיין אם הוא כבר רץ או את הטיוטה שלו אם הוא לא הושק, כדי שנוכל להתחיל לחשוב. הצבת הגבולות כאן כוללת את ההבהרה שלא ישלחו לנו גוגל דרייב עם טקסטים מפוזרים פוטנציאליים ותמונות אפשריות, אלא אם כן הייעוץ הוא על זה (למשל עריכה של פוסטי תוכן לקידום הקמפיין). 

 

מה שאני עושה בד"כ בייעוץ זה מעין מיפוי נכסים, לבדוק מה יש, במה השתמשו ואיך, ולמצוא עוד נכסים שיכולים להביא יח"צ או תשומת לב אחרת. בייעוצים אחרים יצא לי פשוט להפיח תקווה ביזם בשלבים של מיתון אמצע קמפיין, וזה כל מה שהוא היה צריך, או לתת בעיטה בתחת ליזמת שכבר עשתה את זה פעם בהצלחה, אבל הייתה צריכה דרבון ודיוק. 

 

ליווי – שירות ביניים בין ייעוץ לבין ניהול.

ליווי קמפיין כולל ייעוץ, תמיכה נפשית ומקצועית וסיעורי מוחות גם במהלך הקמפיין, אבל האחריות לביצוע ולמעקב היא עדיין על היזם ולא עלינו. זה בעצם כמו ייעוץ אבל יותר ממושך ויותר מסודר. כדאי מאוד שהוא יתחיל לפני הקמפיין. אם אנחנו לוקחים קמפיין לליווי ולא לניהול, חשוב שהיזם יבין שהוא מנהל הקמפיין, הוא מנהל את הצוות ואחראי על כל המנהלות (חלוקת תפקידים, פולו אפ וכו'), ואנחנו שם לתמיכה ולסיעור מוחות. 

 

ניהול – לקחת את המושכות ואת האחריות. 

חשוב מאוד, סופר קריטי קרדינלי – להבהיר ליזמים שניהול זה ניהול. כלומר אני לא עובדת ועושה הכול בקמפיין – הם אלה שצריכים לעשות – אבל אני כן אומרת מה לעשות מתי, מציבה את המשימות ואת המטרות ומוודאת שעושים (בניהול צוותים של מעל שני יזמים, כדאי שיהיה מישהו אחד שיהיה זה שמוודא ביצוע), אני כן זמינה כמעט כל הזמן להתייעצות והוראות, כן חושבת גם בעצמי על רעיונות, כן עוברת על טקסטים ועושה להם עריכת-הדסטארט לפי הכללים שדיברנו עליהם בקורס היזמים בשיעורי הסגנון, ובמקרה שלי גם עריכת לשון.

 

צריך לוודא שהיזמים מבינים שבלעדיהם זה לא יעבוד. אי אפשר להפיל הכול עליכם. היה לי פעם קמפיין שהייתי צריכה לנטוש מהנורות האדומות הראשונות אבל נתתי להם להבהב עוד ועוד, ואחת הנורות הייתה שעקרונית היה צוות, אבל הם פשוט הפילו את כל העבודה עליי, כולל ליצור קשר עם אנשי מפתח שהם מכירים אבל יש להם בעיה לדבר איתם. למזלי מהקמפיין הזה התפטרתי עוד לפני שהוא התחיל כשהנורות גם התחילו לעשות אזעקה.

אנשים טובים, מטרה נעלה, אבל קמפיין שעשה לי רע בכל מובן.

 

מה כן: בניהול אנחנו נותנים ליזמים מסגרת, התוויית דרך, הכוונה, בעיטות בתחת כשצריך, תמיכה נפשית ורגשית ובעת הצורך הלחצות. 

מה לא: אנחנו לא בונים את הקהילה במקומם, לא מפעילים אותה במקומם, לא מחליטים על תכנים ותשורות בלעדיהם… 

חשוב מאוד מאוד מאוד מאוד שהם יבינו את זה! 

וכן, זה נכתב בדם.



אנחנו קוראים לעצמנו בעיקרון מלווים, אז נישאר עם המינוח הזה, כשבעצם בכל מה שאגיד מעכשיו אני מתייחסת גם לליווי, גם לניהול וגם לייעוץ. 

 

גבולות

לא יודעת אם שמתם לב, זה נושא שיחזור גם בהמשך, ואחד הדגשים החשובים ביותר של קורס המלווים:

איך שלא נקרא לזה ואיך שלא נגדיר את זה, צריך להציב ולהבהיר גבולות. מראש.

אני משתפת איתכם כמה מהגבולות שלי, אם לכם חשובים דברים אחרים ומתאים להציב גבולות אחרים – כל אחד ומה שמתאים לו. נחזור על זה גם בדיוננו על תיאום ציפיות.

  • אני לא משתמשת בקהילה שלי. חייבים את הקהילה של היזמים. הסיבה היא שהקהילה שלי עוקבת אחריי ותומכת בי בגלל תכנים מעניינים שאני מעלה. לכן "סולחים לי" כשאני מעלה פוסטים פרסומיים של עצמי. גם אם זה נושא שממש מעניין אותי ואני כן אשתף – לא לבנות על זה, וזה לא חלק מהשירות שלי, זה משהו שאני עשויה לעשות (אם יתאים) כאדם פרטי בגלל שזה מעניין אותי.  

  • בייעוץ – להגדיר גבול לשאלות והתייעצויות פולו-אפ – באיזה שלב צריך לשלם על ייעוץ נוסף.  

  • בליווי וניהול – להגדיר זמני זמינות שלכם ואיך מגדירים זמינות (מענה לטלפונים? זמינות בווצאפ? נגישות לזום? לא לצאת לטיולי שטח? לא לצאת לחו"ל בזמן קמפיין?) 

    • למשל בייעוץ אני זמינה אחר כך בווצאפ או במסנג'ר באופן מוגבל, גם בליווי זה הכול תקשורת כתובה אבל עם פחות הגבלה (אפשר להגדיר זמני עבודה), ובניהול אני זמינה גם טלפונית ובזום. לטיולים בשטח אני יוצאת אם יש קליטה, ולחו"ל לא. 

  • מתי מסתיים הניהול/ליווי. האם ב-100%, בסוף הקמפיין (הכי הגיוני) או כולל ניהול התומכים והתשורות, עד איזה גבול?

ואל תהיו תמר, תעמדו בגבולות שאתם מציבים!

 

אלה הגבולות שאני מציבה כשאני כבר נותנת את השירות. בפרק הנורות האדומות נדבר על אלה שאני בכלל לא רוצה ללוות. למשל – לא אקח קמפיין ארוך. היה כבר קמפיין שאני פניתי ליזמיות כדי שייצאו לקמפיין בי-אקטיב, וגם התנדבתי ללוות אותן ולעשות את כל זה בחינם כי זה היה לי ממש חשוב. ואז נכנסו לתמונה עוד יזמים עם רצון טוב, שכבר עשו קמפיינים והתעקשו על 45 ימים. הבהרתי ליזמיות שזה או קמפיין בזק או שאני בחוץ, שאם זה קמפיין בזק איתי אז הן יצטרכו לעבוד ושאם זה קמפיין ארוך איתו אז הכול טוב. הן בחרו לצאת בעצמן מהקמפיין להשאיר אותו ליזם המנוסה בקמפיינים ארוכים, ואני הרווחתי שבועיים של שלוות נפש יחסית. 

 

יכול להיות שאחרי כמה קמפיינים תגיעו למסקנות ולדרכים שונות ואפילו הפוכות ממני.

זה מצוין, יצירתיות זה הכול, והתאמה אישית – למלווה, ליזם, לקמפיין, זה הכי חשוב. וספרו לי, אולי אשתכנע! ואולי אתן אתכם כדוגמה בקורסים הבאים. למשל משירה סער, בוגרת קורס היזמים שמתמחה בקמפייני פונדקאות, למדתי שגם בקמפיינים האלה אפשר לדבר על תמיכה ולא על תרומה, כי יש פה תמיכה נפשית, ואפשר לדבר על שותפות לדרך כי תומכי הקמפיינים משתתפים עם ההורים המיועדים במסעם לילד.   

 

איזה שירות להציע למי?

הסינון הראשון שלנו, לפני הכול, הוא שיהיה "קליק", ועוד על כך בפרק הנורות האדומות. אם יש קליק חלקי, אפשר ללכת על ייעוץ ולא על משהו יותר מחייב. 

בשביל ליווי וניהול חייב גם קליק עם היזמים, לייעוץ מספיק לי לוודא שהפרויקט תואם את הערכים שלי או לפחות לא מתנגש איתם, הייתה כבר יזמת שביקשה ממני שעת ייעוץ והקמפיין קידם ערך שלא מתאים לי (משהו שקשור לשיטות טיפול), אז שחררתי אותה בקלילות. חשוב להיות שלמים עם עצמנו.

אני לא אתן אפילו ייעוץ לקמפיין שמקדם ערכים שעומדים בסתירה לשלי (למשל ערכים להטבופובים או גזענים) או התנהגות שהיא בעיניי חסרת אחריות. איזה קמפיין אתם לא הייתם לוקחים?   

 

חשוב להבין כמה אנחנו משקיעים בכל סוג שירות ומה הלו"ז שלנו מאפשר. עדיף לא לקחת ניהול קמפיין אם אתם כמוני מושקעים 24/7 וגם רגשית בניהול – אם אין לכם המשאב הבסיסי ביותר לכך – זמן.  

השקעת הזמן הנדרשת מאיתנו תלויה, בין השאר, בנכסים ובמשאבים שהיזם כבר מביא איתו (את האחרים נצטרך לפתח ביחד). לפני ליווי או ניהול, עוד לפני התחייבות שלי בזמן ושלהם בכסף, אני עושה מיפוי נכסים כדי להבין כמה השקעה תידרש. למשל בגור גולש לאולימפיאדה ובהעדשטארט של שלום בוגוסלבסקי, היה לי ברור שזה יהיה קליל קליל קליל כי כל אחד מהם הביא קהילה רתומה שרק חיכתה ללינק כדי להביע את אהבתם או הערכתם. בקמפיינים אחרים היה צריך לגבש קהילה קודם, שזה אתגר בפני עצמו ודורש גם זמן וגם מאמץ. 

 

אחר כך חשוב להבין מה היזם מחפש. 

האם יש לנו המשאבים (כאמור, בעיקר זמן) למידת המעורבות והמחויבות שהם רוצים? האם הם מבינים שגם ניהול קמפיין אינו פוטר אותם מעבודה? למה עוד הם מצפים ממלווה?

אם זה משהו שאנחנו בכלל לא יכולים לתת אז תמיד אפשר להציע ייעוץ במקום או משהו פחות מחייב, ואפשר גם להעביר למלווה אחר. אנחנו עושים את זה לא מעט בקבוצת הווצאפ של המלווים.

 

לסיכום: ההבדלים בין ייעוץ, ליווי וניהול מתבטאים במידת השקעת הזמן, הזמינות והיקף השירותים, וגם מבחינת המעורבות הרגשית שלנו.  

חשוב להבין מה הצרכים של היזם ומה אנחנו רוצים ויכולים לתת, וחשוב שהיזמים יבינו שגם עם ייעוץ, ליווי או ניהול שלנו, מי שיעשה את העבודה זה הם.

יש מספיק יזמים שצריכים ליווי ומספיק מלווים שיכולים לענות על הצרכים שלהם. לא לקחת קמפיינים שאין לנו זמן אליהם או שאנחנו לא מתחברים לערכים או ליזמים.

והכי חשוב – תיאום ציפיות, הצבת גבולות והגדרה מראש של מה השירות כולל ומה לא! עדיף בכתב כדי שיהיה תיעוד.

 

שיעורי בית: 

להגדיר לעצמכם את התכנים ואת הגבולות שאתם מציבים בשירותים השונים: ייעוץ, ליווי, ניהול. 

 

לכתוב טיוטה של הסכם ליווי (לי אין, אבל בחלק מהמקרים הלוואי שהיה, ויתרתי על הרבה כספים בגלל שדברים נאמרו בע"פ ולא נכתבו ואחר כך כל אחד זכר אחרת). היא אמנם תשתנה לפי אופי השירות ונכסי היזמים והקמפיינים, אבל טוב שתהיה טיוטה עם כל הגבולות שלכם מובהרים.