fbpx

6. חשיבות התיאום לפני הקמפיין ובמהלכו

בפרקים הקודמים דיברנו על חשיבות תיאום הציפיות – מה כולל הליווי המוצע, מידת זמינות, לוחות הזמנים ועוד. נראה לי שזה כבר הוטמע היטב ולא צריך עוד לפמפם. 

בייעוץ ובליווי יש לנו פחות adhikara – קרדיט או אחריות – על התוצאה. בייעוץ ובליווי התיאום לא כל כך רלוונטי, כי אלה פגישות שמתחילות ונגמרות, ולמעשה היזם מחליט אילו עצות שלנו מתאים לו ליישם ואיך, ואילו רעיונות הוא רוצה לשתף איתנו כדי שנאמר לו אם זה רעיון טוב ואיך למנף אותו. 

בניהול, לעומת זאת, התיאום חשוב מאין כמוהו. גם כי האחריות על הקמפיין היא שלנו והמוניטין שלנו הוא זה שישתבח או יינזק. לכן, אחרי שתיאמנו ציפיות והתחלנו לעבוד ביחד, חשוב שיהיה תיאום מהלכים לכל אורך ההכנות והקמפיין עצמו. גם זה חייב להיות חלק מתיאום הציפיות: להבהיר ליזם שגם אם יש לך רעיון ממש טוב, או שקיבלת מבחוץ רעיון ממש טוב – חובה להעביר אותו דרכי. אני המסננת שלך כדי לדעת אם הרעיון באמת טוב, ואם הוא ישתלב היטב בפאזל המורכב שהוא תוכנית הקמפיין שלנו (אלה שני דברים שונים, כפי שניווכח מיד). ואם הוא אכן טוב – צריך גם לדעת איך למנף אותו כדי למקסם את התועלת שנפיק ממנו – כלומר את התמיכות שיבואו בעקבותיו. גם בזה כנראה יהיה יתרון לניסיון שלי. 

 

התוצאות של חוסר תיאום נעות בין פדיחה אבל לא נורא לבין פגיעה אנושה בקמפיין, ולפעמים זה "רק" מפח נפש וטעם רע שנשאר. מעכשיו – סיפורים מסמרי שיער על חוסר תיאום, התוצאות שלו, ומה היה קורה אילו כן היה תיאום. 

 

פדיחה אבל לא נורא

באחד הקמפיינים שלי, שהיה מעולה בכל דרך ואופן, היה מעורב גם המנהל האישי של היזם, כי חייבים. הוא דווקא היה חיובי ונלהב, קיבל את הסמכות שלי אבל פחות הבין את ההיגיון מאחורי הדברים. התפקיד העיקרי שלי מולו היה להרגיע אותו כשצריך ולמזער נזקים. הנזק היה קשור בחוסר תיאום, והסתיים למזלנו רק בפדיחה: הקטע של היזם היה שהוא ידע לרגש. אנשים עקבו אחריו בגלל שהוא מרגש ומעורר השראה. אפילו פוסטי התודה של הקמפיין קיבלו המון מעורבות, בצורה באמת חסרת תקדים. יום אחד אני קמה בבוקר וחשכו עיניי: היזם פרסם וידאו טיפשי לחלוטין יחד עם המנהל שלו. היה אמור להיות מצחיק אבל אותי זה בעיקר הביך. נתתי לשניהם על הראש והסרט ירד. 

בקורס שנורקינג ליזמים דיברנו על לתת לקהל עוד ממה שהוא אוהב בנו. יכול להיות שאילו היזם היה מפורסם במצחיקוליותו הטיפשית (כמוני, למשל), זה היה עובר. אולי גם אילו בסרטון הוא היה הוא עצמו המרגש, והסרטון היה מצליח גם להצחיק וגם לרגש. אבל לא, זה היה הומור בלתי משובח בעליל, וחמור מכך – לא מתאים לאופי של היזם כאדם, ובעיקר כאושייה. שובר לגמרי את התדמית ומציג אותו כאדם לא רציני. מי שמכיר אותי יודע שאני מעריכה הומור ומשתמשת בו, ולמעשה זה אחד הדברים שבגללו עוקבים אחריי. אז אני לא נגד שימוש בהומור, אני נגד שימוש בהומור לא מתאים ולא מתואם. 

 

חוסר תיאום שהפך קמפיין קלי קלות לקמפיין קשוח

הקמפיין של "לעזור לעינב להשתקם" הגיע ל-100%, אבל קשוח בכל דרך אפשרית. זה קמפיין שחשבנו הרבה זמן על לעשות אותו, אבל מכיוון שעינב הייתה בהליכי פשיטת רגל, ירדנו מזה ולא דיברנו על זה. חשבנו לקראת שידור זמן אמת לעשות משהו בשביל קמפיין משפט הפונדקאיות וגם דיברנו על קמפיין לעינב אבל העניין המשפטי נשאר והיו הרבה דברים להתעסק בהם לקראת השידור חוץ מזה. רק כמה ימים אחרי שידור הפרק דיברתי עם עינב והיא אמרה אמרה שהיא כן רוצה שנעשה לה קמפיין, ושהכסף יכול ללכת לכיסוי החוב, ואם יישאר משהו הוא יהיה בשבילה. כי גם כיסוי החוב משחרר אותה. לקח עוד כמה ימים כי היה צריך לבדוק את העניין מול עורכת הדין שמנהלת את חדלות הפירעון, והיא לא הייתה זמינה. במבט לאחור, התיאום הכי פשוט – לומר "רוצה אני" שבועיים לפני הפרק עליה ב"זמן אמת" במקום יומיים אחריו – היה יכול לעשות הבדל עצום.

זה סתם כדי לשתף איתכם, לא משהו שנוכל למנוע כמנהלי קמפיינים, כי אנחנו לא קוראים מחשבות. 

מפח נפש וטעם רע

הסיפור הבא הוא לא על קמפיין הדסטארט אלא על הפקת סרטון וידאו להצגה בפני חבר שופטים, פרויקט שהתנדבתי לנהל אותו כולל לעשות חלק גדול מהעבודה, בגלל שהנושא היה יקר ללבי (לאט לאט אני מתחילה לחשוב שזה כשלעצמו נורה אדומה…), ולמרות שהלו"ז שלי לא אנושי גם בלי לדחוף בו עוד בלת"מ.

הקדשתי לכך כמה ימים טובים, וגייסתי גם את מעין אשכולי כצלם ועורך וידאו בתשלום (של היזמת).
באתי, איפרתי, סידרתי, תסרטתי, מעיין צילם וערך בלחץ זמן מטורף (הוא עורך וידאו מקצועי) – ואז היזמת החליטה על דעת עצמה שהיא לא נראית טוב בסרטון וצריכה לצלם שוב את כל הקטעים שלה בזווית אחרת ועם עיצוב שיער אחר. גיליתי את זה כשהיא כבר קבעה עם חבֵרה שתעשה לה את עיצוב השיער אבל לפני שעשתה את זה. כשאמרתי לה שזה יֵצא לא טוב, לא היה לה נעים מהחברה שהקצתה כבר זמן, אז היא עשתה את זה בכל זאת. גם אחר כך כשגילתה שזה באמת יצא מכוער – לא היה נעים לה מהחברה שהשקיעה את הזמן, אז היא בכל זאת החליפה את הקטעים שלנו בקטעים האלה, שהסאונד בהם היה שונה והתאורה מזעזעת. בעצמה. ואחר כך עוד פרסמה את זה עם השם של מעיין. 

מה היה לנו כאן?
מבחינת חוסר התיאום – הייתה כאן עצה גרועה שלא עברה דרך המסננת שלי, ואחר כך יישום למרות שהתרעתי שלא כדאי לעשות את זה. 

מפח הנפש היה בשל חוסר הערכה לזמן שלנו וחוסר התחשבות בזמן שהשקענו מול התחשבות-על בחברה שקבעה איתה אבל עוד לא השקיעה זמן (ואחר כך השקיעה, אבל הרבה פחות מאיתנו). אני עשיתי הכול בהתנדבות והיא לא חשבה על הימים שאני השקעתי כי מבחינתה הייתי חלק מהצוות. מעיין בכלל קיבל כסף אז בו ובעבודה שלו בלוח זמנים בלתי אפשרי לא צריך להתחשב בכלל. היא קיבלה עצה לא טובה ולא חשבה להתייעץ איתי, וכדי להוסיף חטא על פשע גם נתנה למעיין קרדיט על סרטון גרוע, דבר שיכול לפגוע לו במוניטין כעורך וידאו (השם שלי הוזכר כמפיקת הסרטון, אבל זה לא סרטון שפורסם, והפקת סרטים היא לא המוניטין שלי).

אני משערת שגם כאן היו לי נורות אדומות תוך כדי, אבל מכיוון שזה לא היה בתשלום ולא היה קמפיין הדסטארט והנושא היה כל כך חשוב – התעלמתי מהן. אבל למדתי… 

חבר השופטים בסוף לא בחר בפרויקט הזה, אבל זה כנראה לא היה רק בגלל איכות הסרטון. בגלל מפח הנפש שחוויתי, לא נשארתי עם היזמת בקשר, למרות שהילדים ממש התחברו בימי הצילומים (ברור שהבאתי את הילד). 

חוסר תיאום שבגללו רעיונות טובים לא מונפו כמו שצריך, ורעיונות גרועים ממש הזיקו לקמפיין:

בקמפיין הבודד שלקחתי – בניגוד לעקרונותיי – אחרי שהתחיל עם כל השגיאות שכבר נעשו (והיחיד שהתפטרתי ממנו כי גיליתי שצדקתי), היזם היה סופר-יצירתי, ומלא רעיונות כרימון – חלקם אפילו טובים. למשל אירוע שווה רק לתומכים כבר במהלך הקמפיין, שגרם לתומכים דחיינים לתמוך מוקדם יותר. והיו גם רעיונות ממש גרועים, שלצערי הוא לא התייעץ איתי לפני שביצע. 

הוא השיג סכום בטוח שהיה יכול להביא אותנו לכ-200 ש"ח פחות מה-100%. לטעמי עדיף להגיע פחות קרוב כדי לתת לתומכים להתרגש ולרפרש בטירוף, ולהניע אותנו לשם לאט לאט. את שאר הסכום היה כדאי להזרים אחרי ה-100%, כדי לסמן שאין לנו קיפאון ה-100%.
כשסיפר לי על הסכום שהוא עובד עליו, יעצתי שהתומכת תעביר את הסכום הבטוח בהעברה בנקאית ושאני אתזמן את ההזרמה המדורגת מול התמיכה של הדסטארט. נכון שבגלל שהיינו רחוקים בזמן מסוף הקמפיין זה לא היה גורם לריצה מטורפת כמו התקרבות ל-100% ביום האחרון, אבל כן היה גורם להתרגשות ולפעילות בקמפיין. 
הסבר על הלחץ של היזם להגיע ל-100%כל כך מהר: התכנון שלו היה לעשות מאות אחוזים כמו בקיקסטארטר, והוא בנה את כל האסטרטגיה שלו על יעדי המשך, תוכנית שאילו הייתי מתחילה איתו תהליך מלפני הקמפיין, הייתי מסבירה לו שהיא לא כל כך מתאימה למנטליות הישראלית אלא אם כן זה מוצר שהשוק ממש שיווע לו. ברוב המקרים קיפאון ה-100 הוא אחד הדברים שהכי קשה לשבור, וגם אם לא – זה לא משהו לבנות עליו בארצנו.

אז לא רק שהוא הזרים את הסכום הבטוח מיד, הוא גם התקשר אחר כך לשותף שלו וביקש ממנו לתמוך ב-200 ש"ח כדי להעביר אותנו את ה-100%! אפילו את העונג וההתרגשות של להיות זה שמעביר את ה-100% הוא גזל כנראה מאחד התומכים, והעביר למישהו שהיה תומך בכל זמן ובכל סכום (של מאות ש"ח) שהיינו מבקשים ממנו. 

על כל זה הוא סיפר לי רק בדיעבד, וזה היה הקש ששבר את גב הגמל וזמן קצר לאחר מכן עזבתי את הקמפיין.

פגיעה אנושה בקמפיין

והקמפיין המפורסם, אחד הראשונים שפנו אליי ולקחתי בתשלום, ולמדתי ממנו המון על נורות אדומות ועל הצורך בתיאום ובקבלת העצות והסמכות של המלווה:

יום ההשקה של הקמפיין דווקא הלך ממש טוב, למרות שהיזמים החליטו בלי לעדכן אותי, לא לעבוד לפי ההצעה שלי. אני, כידוע, אומרת לעשות רשימות תפוצה בווצאפ ומייל עם מכותבים ב-BCC, ושנייה אחרי ההשקה לשלוח בבת אחת ווצאפ ומייל שהכינונו מבעוד מועד לכל המעגל הראשון. אבל להם לא היה נעים אז הם עשו טלפונים. 

אילו הייתי יודעת מראש שהם לא מתכוונים לעשות רשימות תפוצה אלא להרים טלפונים, הייתי אומרת להם שיעשו אותם בשבוע שלפני הקמפיין וירשמו את מי שמסכים לרשימת תפוצה "בהמשך לשיחתנו". אבל גיליתי את זה רק ביום ההשקה

למרבה המזל הם היו ארבעה "טלפנים", אז התמיכות זרמו בקצב די משביע רצון והגענו למספר תומכים נאה בשביל יום ראשון. הם לא הספיקו להרים טלפונים לכל המעגל הראשון ביום הראשון, ואני הייתי בטוחה שהם ימשיכו ביום השני, אבל אז התברר… ששלושה מתוך הארבעה לקחו יום חופש ביום הזה! כל אחד מסיבותיו המוצדקות, אבל כל ימי החופש היו ידועים להם מראש, ואילו היו אומרים לי הייתי מסבירה להם שאין ימי חופש בקמפיין, בטח לא ביום השני ושזה דבר שעשוי להרוס קמפיין. הם המשיכו טלפונים מ-17:00, אבל זאת כבר שעה שבה פחות יעיל להתקשר לאנשים. בטח ביום השני כשההתרגשות מתחילת הקמפיין כבר שככה.
וכך, אחרי יום ראשון מוצלח ביותר, נכנסנו למיתון אמצע קמפיין ביום השני במקום ביום השלישי, שזה קריטי.

וזה היה יכול להימנע אילו היו מקשיבים להוראותיי או למצער משתפים אותי בהחלטתם לא להישמע לי ובסיבות לכך, כדי שנמצא פתרון שנוח להם איתו. וגם אילו היו מעדכנים אותי מראש בתוכניתם לקחת יום חופש ביום השני של הקמפיין (אילו היו מעדכנים אותי מראש ועדיין לוקחים את יום החופש למרות מחאותיי, כנראה הייתי מתפטרת לפני השקת הקמפיין).
כמנהלת קמפיין נקרעתי בין הצורך מצד אחד להמחיש להם את עוצמת הנזק שנעשה, לבין ההכרח מצד שני להמשיך לשדר אופטימיות, כי יזמים פסימיים ומנהלת קמפיין פסימית זה כישלון בטוח. 

 

אז היה לנו קמפיין שהתחיל רע, ויצאנו למעגל שני אחרי 48 שעות במקום ב-20% או 100 תומכים, כי בקמפיין בזק אין זמן לחכות שהטעויות יתקנו את עצמן (הפתרון לזה הוא לא להימנע מקמפייני בזק אלא להיצמד לתוכנית). מה שאומר שהסכום בקמפיין ומספר התומכים היו פחות משכנעים, ומבקרי הקמפיין פחות תמכו. וכמו בכל קמפיין יש תמיד אנשים שלא מסתפקים בלא לתמוך אלא גם אומרים מה לא בסדר, ובגלל המצב העגום של הקמפיין, היזמים קיבלו את העצות שלהם במקום את הסמכות שלי, ויישמו – לפעמים בלי לומר לי או בלי לקבל את דעתי על השינוי. למשל תמונת הקמפיין, שהייתה גם אחת מתמונות הפרסום הממומן, הייתה של אחד היזמים מביט למצלמה ומחייך במהלך פעילות שקשורה לקמפיין. הנשמות הטובות אמרו ליזמים – זה לא ברור מי הבחור הזה ומה הוא קשור. שימו ילדים, ילדים זה תמיד מוכֵר. אז היזמת שקיבלה את העצה קנתה ב-50$ תמונת סטוק של ילדה חמודה להפליא בתפאורה שקשורה בגדול לקמפיין, לא מסתכלת למצלמה, ולי זה נודע בשיחת הזום של הצוות אחרי שכבר קנתה. עשינו מה שהם רצו למרות שאני הבעתי את הסתייגותי מהמהלך. ולמזלי לפחות כאן הייתה לי הוכחה שהתמונה שאני בחרתי יותר מוצלחת: בפרסום הממומן הבחור המחייך הכניס 3.5 ש"ח על כל שקל שהושקע בפרסום, והילדה החמודה הכניסה חצי שקל על כל שקל במודעות עם טקסט זהה. 

היו עוד המון מקרים כאלה, של קבלת עצות מאחרים, פעולה לפיהם ודיווח לי רק אחר כך בלי להעביר במסננת שלי. זאת פשוט הייתה הקיצונית מביניהם, פעולה שנבעה לגמרי מחוסר אמון וחוסר קבלת הסמכות שלי, ועם אפקט הרסני מדיד.

היו גם רעיונות טובים. למשל הרעיון של לעשות הרצאת פייסבוק-לייב בתאריך שסביבו תוכנן כל הקמפיין. הבעיה הייתה שהם קבעו את ההרצאה והזמינו כמה לקוחות שלהם, אבל אני ואיש המקצוע שנשכר כדי לנהל את נוכחות הרשת, גילינו על כך רק בבוקר אותו היום, כשהשעה כבר נקבעה – לזמן שאנשים בעבודה – ההזמנות כבר נשלחו אז לא היה אפשר לשנות, והיה כבר מאוחר מכדי למנף את האירוע, לפרסם ולהביא אליו קהל שאולי כן פנוי בשעות האלה. 

 

כאמור, מהקמפיין הזה למדתי המון והפקתי המון לקחים. חלק גדול מהרעיונות החכמים שלמדתם בקורס שנורקינג ליזמים ובמודול הליווי, הם דברים שלמדתי בעקבות התנהלות היזמים בקמפיין הזה, או בעקבות פתרונות שחשבתי עליהם אחר כך, כמו פנייה טלפונית (אם מרגישים צורך) בשבוע שלפני הקמפיין, והרשמת התומכים למעגל ראשון. זה התגלה גם ככלי טוב להבין טוב יותר את נקודת ההתחלה. 

 

הסברה ליזמים

כשאנחנו מסבירים ליזמים שלנו את חשיבות התיאום, אני מרשה לכם לתת להם את הקטע הבא מהפרק הרלוונטי בקורס היזמים:

 

ברגע שבחרנו ליווי או ניהול, חשוב לזכור:

 

  • מלווה זה לא קוסם. ניהול חיצוני זה יופי, אסור לתת לקיומו להרדים אותנו, אנחנו חייבים לעבוד כל הזמן! 

  • חשוב שכל העבודה תהיה בתיאום עם המלווה של הקמפיין. 

  • לכל מלווה יש נוסחה שעובדת, ולא תמיד מתאים לערבב נוסחאות, או אם להמשיך במטאפורה של נוסחה – הצבת פרמטרים של נוסחה אחת בתוך נוסחה אחרת, לא תמיד תביא לתוצאה הרצויה. עצות זה טוב וחשוב, ולכן נשתמש במלווה בתור המסננת שלנו לעצות, להחליט האם ואיך ליישם אותן. 

  • איכות הקמפיין תלויה בעיקר בך, וגם באינטראקציה בינך לבין המלווה. יש להמשיך להיות עם יד על הדופק, לחשוב גם לבד ולא להירדם במשמרת!

  • אם בחרתם לא להישמע לעצות של המלווה, אל תיתנו להם קרדיט! זה הורס את המוניטין. 

לסיכום:

חשוב מאוד להבהיר ליזמים כבר בשלב תחילת העבודה שחשוב מאוד לתאם איתנו צעדים ופעולות, בין אם אלה רעיונות מקוריים שלהם או עצות שקיבלו מאחרים – כי אם זה רעיון טוב אנחנו נדע למנף אותו, ואם זה רעיון רע אנחנו נדע להימנע ממנו. חוסר תקשורת, חוסר תיאום וחוסר אמון במלווה יכולים להרוג קמפיין (או להסתיים רק בפדיחות). 

 

אם יש לכם גם דוגמאות של חוסר תיאום בקמפיינים שלכם – אשמח שתשתפו אותי ונשתף את כל הכיתה עם קרדיט לכם. גם אם הם הצליחו אבל חוו קושי או פדיחה בעקבות חוסר תיאום, ואם יש לכם מספיק ניסיון – אז אם הם נכשלו בעקבות חוסר תיאום.