fbpx

10. תודה והודיה

במהלך הפרקים הקודמים דיברתי כמה פעמים על תודות, ואני רוצה גם לרכז כאן את הדברים וגם להרחיב עליהם. כי זה חשוב.  

אמרתי את זה מיליון פעם ועוד אומר את זה מיליון פעם – אנשים אוהבים להרגיש שייכים, אנשים אוהבים לעזור, אנשים אוהבים להרגיש שעזרו, ולקבל הערכה. 

אני יכולה לומר את זה גם מהתנסויותיי האישיות והקבוצתיות: ב"פונדקאות הקבוצה הפתוחה" בפייסבוק, שאני ממנהלותיה, חוזר ועולה המניע של לעשות משהו משמעותי בשביל אחרים, ולא פחות מכך – לקבל על כך הערכה והוקרה. זה הרבה יותר משמעותי מהפיצוי הכספי. אני גם קצת מכורה לבישולים בפרויקטים התנדבותיים, התנדבותיים למחצה ולא התנדבותיים בכלל. הסיבה ש-"לא עומדות מנגד – מסייעות לנשים במעגל הזנות" הוא הפרויקט הכי חשוב שם, היא שאני מרגישה שהעשייה שלי שם הכי משמעותית. ולקבל משובים (דרך הרכזות) זה הדבר הכי מחמם לב בעולם. 

ולפני שנעבור לתכלס – עוד אנקדוטה בלשנית קטנה כי קשה לי כבר 10 פרקים בלי להזכיר את השפה הפרסית: איראנים אף פעם לא אומרים "אשמח לעזור" אלא "אשמח להיות כזה שעזר" خوشحال میشم کمکی کرده باشم (באנגלית זה בערך I would be glad to have helped). כלומר מה שחשוב להם זה לא הפעולה עצמה, אלא ההרגשה והידיעה שאחרי. 

וגם התומכים שלנו עובדים על אותה פסיכולוגיה. 

וחלק לא מבוטל מזה הוא ההערכה שלנו. 


אז הנה כמה דרכים לבטא הערכה: 


תודות אישיות 

אני אוהבת לשלוח תודות אישיות דרך המערכת לכל תומך ותומכת. 


התודה הגנרית צריכה להכיל המון התרגשות והודיה, ואם יש – גם קישורים מיוחדים ואקסקלוסיביים כמו קבוצת פייסבוק סגורה או סודית לתומכים בלבד, קבוצת ווצאפ לעדכונים שלא יופיעו בגוף הקמפיין (היה לנו ב"מחזירים את רועי הביתה", למקרה שרועי יגלה את הקמפיין, כי שינינו שם מספר פרטים כולל השם שלו), או פרויקט מיוחד כמו פרויקטי הנסיינות של ספרי הבישול של גלי לופו אלטרץ, צ'ופר מוגבל לתומכים וכו'. בשלב המעגל הראשון גם בקשה להפיץ הלאה עד להודעה אחרת. לסיום גם לומר שוב שרק בזכותך זה מתממש. 


בתחילת הקמפיין כשזה מעגל ראשון ואנחנו מכירים את כולם, אפשר לכתוב גם תודות אישיות בווצאפ או במסנג'ר – במדיום שבו אנחנו רגילים לתקשר עם התומך, ואז גם לכתוב כמה דברים יותר אישיים (למשל כשאורי הדר, החבר שהכיר ביני ובין גלי לופו אלטרץ,  תומך בקמפיין של גלי, אנחנו מזכירות לו שהכול בזכותו כי דרכו הכרנו). 


התודות האישיות זה המון עבודה, וככל שהקמפיין יותר גדול כך העבודה יותר מפרכת, ולפעמים היינו מפרקים את הרשימה לקבוצות של 20 ומכינים אקסל עם "ורד אדרי עד לירון לוי" (הכוונה לתומכים לפי סדר הופעתם בקמפיין) ומי אחראי על משלוח התודות אליהם. למרות שהעבודה ממש מפרכת, היא שווה את זה, מכיוון שהכרת הטובה מעניקה  יחס אישי, ורותמת את התומכים הרבה יותר. אני אומרת את זה גם בתור תומכת שקיבלה מכתבי תודה ממספר קמפיינים שתמכתי בהם.


טיפים חשובים: 

  • התודות האישיות הן טקסט מוכן מראש שרק מעתיקים ומדביקים. 

כדאי להכין טקסט יוניסקס, כי אנחנו מקווים שבשלב מסוים יהיו לנו הרבה יובלים, נועמים ואורים שאנחנו לא מכירים (נו, שמות יוניסקס). ולא לכלול שם בטקסט של הקופי-פייסט, כי אנחנו עלולים לשכוח לשנות אותו. בד"כ אחרי ה"היי" נוסיף שם ידנית, אבל אל תעתיקו אותו בטעות, מניסיון! 

לפעמים כדאי שיהיה טקסט ביחיד וטקסט ברבים, כדי שלא ייצא משהו מסגיר כמו "מיכאל ואביטל, המון תודה על תמיכתך", במקרה ששני אנשים תמכו ביחד מאותו משתמש.


  • גם כאן – לא להעיק! 

אם יש צוות גדול לקמפיין ותומכים שיותר מאחד מכם מכיר – להחליט מי כותב תודה למי, או לעשות קובץ עם שמות התומכים ולכתוב את שמכם לידם, כדי שאדם שתמך פעם אחת לא יקבל תודות מארבעה אנשים שונים. יש גבול גם להערכה שאנשים יכולים להכיל…


  • קישורים מפורשים

טיפ חשוב! הקישורים בהדסטארט לא נצבעים, ולפעמים, במיוחד במשלוח החוצה (תודות ועדכונים) בכלל לא עובדים. בגוף הקמפיין זה הגיוני לגמרי – לא רוצים להוציא אנשים מהאתר. אבל אם יש קישורים בעדכון או בתודה אישית – לצבוע את המילים המקושרות ידנית + לשים קו תחתון ידנית, וגם לכתוב בסוגריים את הקישור המפורש. אני נעזרת כאן בקישורים מקוצרים (ביטלי) כדי שלא יהיה ארוך מדיי. יש שיעור על קישורים מקוצרים במודול הטכני. 


פוסט תודות יומי 

פוסט התודות היומי גם מביע את ההערכה שלכם לתומכים, אבל התפקיד שלו הוא יותר שיווקי מאשר הודיה אמיתית (כי כבר עשינו את זה בתודה אישי), וזה ברור גם להם, ולכולם. ובכל זאת אנחנו מפרסמים אותו, ומתייגים את כל התומכים שאנחנו מצליחים (עד 50 תומכים בפוסט). את התיוג אפשר לעשות ממש בשמם בגוף הפוסט, או ב"נמצא/ת עם" של הפוסט.
כפי שאמרתי מיליון פעם ועוד אומר מיליון פעם – הפוסט הזה נחשף גם לאנשים שפחות מתעניינים בקמפיין, ולכן הוא צריך להיות מעניין ולתת תוכן. רצוי גם תמונה או וידאו בשביל האלגוריתם. התוכן יכול להיות אישי אבל לא קשור לקמפיין ורק בסוף לקשר איכשהו. עינת שמשוני אלופה בזה, הנה פוסט לדוגמה.

עוד סוג של תוכן שאפשר לתת בתוך פוסט התודות היומי הוא תוכן שקשור למה שהקמפיין מקדם. למשל: 

  • ספורטאים? וידאו שלהם בפעולה, אולי עם VOICEOVER שמסביר. 

  • ספר בישול? איזשהו עיקרון או מתכון. 

  • ספר קריאה? חצי סיפור, בדיוק עד המתח. 

  • אלבום מוסיקלי? הזמר והיוצר ברק אולייר עשה כל יום שיר תודה בסגנון אחר ועם כלים אחרים, ותייג את התומכים. כל ערב חיכו לזה.


למה חשוב לתייג את תומכי היום? 

כי זה מופיע להם על הקיר, ואז גם חברים שלהם רואים. כי זה מופיע להם בנוטיפיקציות ואז הם יגיבו. אם לא מתאים להם להיות מתויגים הם יורידו את התיוג, וזה קורה בערך ב-50% מהשמות. לא נורא. 50% נשארו! 

אפשר להתנצל מראש אם תייגתם את האדם הלא נכון, אבל מה קורה לפוסט אם תייגתם את האדם הלא נכון? עוד אדם שלא תמך נחשף אליו. מה אם הוא מגיב בכעס? עונים לו בענווה וברוגע, וככה יש לנועוד שתי תגובות שמעלות טראפיק… 


תודות בעדכונים בקמפיין עצמו

דיברנו על העדכונים כשדיברנו על המעגלים וכמובן שנדבר עליהם גם בנפרד, אבל חשוב גם כאן: 

כל עדכון נפתח בהודיה על הקיים ובהודיה לתומכינו, גם אם אנחנו במיתון אמצע קמפיין ובא לנו לחנוק את כל העולם. יש לזכור שהתומכים שמקבלים את העדכון הם האנשים שתמכו, ולכן לא לשפוך עליהם את כל המרה השחורה שלנו על אנשים שהבטיחו או שסמכנו עליהם ולא תמכו. גם לא לעשות להם פולניה על זה שהם לא מפיצים מספיק. כן לעודד ולתת הוראות מדויקות, כבר דיברנו על זה בפרקים הקודמים. וחשוב גם לסיים כל עדכון בדברי תודה, אהבה ואמון: רק איתכם אני יכולה לעשות את זה! 


תודות כתשורה בקמפיין 

בקמפיינים של ספרים וסרטים ברור שאפשר לתת תשורה של אזכור שמך בתודות המיוחדות. אנחנו לא נשכח גם את התומכים האחרים, אבל התודה בהקדמה לספר או בפרק התודות, תהיה: תודה לכל 824 התומכים בקמפיין ההדסטארט של הספר, ובמיוחד ל… 

בסרטים אפשר לעשות תשורה של תודה קטנה ותודה מיוחדת. בתודות מיוחדות יכול להיות לוגו או משפט שלם או סתם יותר מובלט – לשאול את המפיץ שלכם לפני שאתם מתחייבים, שלא ייצא משהו שאי אפשר ליישם. בשומרי ים המוות תודה רגילה בקרדיטים (שם אחד, עד 4 מילים) הייתה 256 ש"ח, ותודה גדולה הייתה 1564. ברוב הספרים שלי זוהי תשורה של 1023 ש"ח, ומוגבלת ל-5. 

באלבומים שיוצאים כ-CD אפשר להודות על עטיפת הדיסק, אם כי היום כמעט אף אלבום לא יוצא ככה. כן אפשר אולי לתת תודה ואולי גם קישור מהיו-טיוב של שיר אחד או כל השירים באלבום, או באתר המלווה של האלבום. 

אתר יש לרוב הפרויקטים, אז תודה באתר – כבאנר או בעמוד התודות, גם יכול להיות רעיון טוב. 


בין אם נתתם תודות כתשורה בקמפיין ובין אם לאו, בספר/אתר וכו' אתם מודים לתומכים (אם הם רבים אז לציין את מספרם, זה מרשים), מוקירים אותם ומכירים להם טובה. 


הבעת הערכה אחרי הקמפיין ובקמפיין הבא

דיברנו גם בשיעור "הקהילה אחרי הקמפיין" על זה שהתומכים שלכם הם המעגל הראשון של הפרויקט הבא, וצריך להביע הערכה באופן תמידי. בכל ריאיון יח"צ להשתדל להזכיר את זה שלא הייתם יכולים לעשות את זה בלי 423 התומכים שלכם בהדסטארט, אפשר גם בפרסומים, ובקמפיין הבא – דיר באלכום אם אתם לא מודים להם! אני רציתי להרוג את בת דודתי יערה קקאו (היא הרשתה לי לדבר על זה, אחרת הייתי אומרת "יזמת מדהימה, אבל") כשבקמפיין האחרון שלה, שיצא לדרך בלעדיי והצטרפתי אליו רק בימים האחרונים, היא כתבה בהתחלה "את העסק שלי הקמתי ב-10 אצבעות". מיד הרמתי לה טלפון שתשנה מיידית ל "את העסק שלי הקמתי בעזרת 2000 התומכים בשני קמפייני ההדסטארט שלי"!

מסיבה דומה שיניתי את הטקסט של המודעות הממומנות מ"שוקולד במחיר שלא יחזור" (כי הוא הרי יחזור, מבצעים יש כל הזמן) ל"בואו להיות שותפים לצמיחה של יער הקקאו". 


לסיכום: הרגשה שעזרת והרגשה שהיית חלק ממשהו, הן מטרות שמניעות את התומכים שלנו, וצריך לטפח בהם את הרגש הזה. אנחנו עושים את זה באמצעות הבעת תודה: אישית דרך הפלטפורמה מיד עם התמיכה, פוסט תודות עם תיוג התומכים בכל יום (עד 50 בפוסט), בעדכונים בקמפיין, בחלק התודות של הפרויקט שלנו, אם יש (כתשורה בקמפיין וגם אם לא הייתה), וגם אחר כך להוקיר, להעריך ולהכיר להם טובה בפרויקטים הבאים. 


שיעורי בית לפרק זה – לחשוב למי אתם מודים בחיים שלכם, ולומר להם! שימו לב להשפעה של התודה עליהם (גם אם הם אומרים "זה שטויות/זה שום דבר", זה עושה להם טוב). 


בשיעור הבא – האחרון למודול זה – נדבר על אחד העקרונות החשובים ביותר בזמן קמפיין.