אתר שלך או פלטפורמה מוכרת
שמעתי וראיתי לא מעט יזמים שהחליטו לבחור לעשות את קמפיין מימון ההמונים באתר שלהם במקום בפלטפורמה מוכרת.
יש לזה כל היתרונות של מימון גמיש, שזה יתרון אחד: פחות מתחים. ובנוסף לכך אין עמלה.
לעומת זאת, יש לתצורה הזו מספר חסרונות משמעותיים:
כל החסרונות של מימון גמיש: תומכים פחות רתומים, פרויקט שחובה להוציא לפועל גם אם לא השגת את כל הכסף
אין מאחוריך פלטפורמה מוכרת, שגם נותנת ביטחון לתומכים, גם מאפשרת הכול או כלום, כלומר דדליין, סכום יעד, מתח, וסליקת כרטיסי אשראי רק במקרה של הצלחה.
פלטפורמות מימון המונים השקיעו המון בתכנות ופיתוח, והן נותנות פונקציות שלפתח לבד באתר שלך עלול לעלות סכום משמעותי שהוא הרבה יותר גבוה מהעמלה שהיית משלמת: סליקה מושהית כאמור, אפילו איסוף נתונים של התומכים ואפשרות ליצור איתם קשר ולעדכן בצורה קלה.
לפני כמה זמן ביקשה ממני יזמת עם לב ענק עזרה בקידום קמפיין תקוע שלה. קמפיין פילנתרופיה. הוא היה באתר שלה, עם סכום יעד אבל בלי תאריך סיום, וכשאמרתי שצריך להפעיל את המעגל הראשון כדי שיכתבו וישתפו וכו' – התברר שהאתר שלה לא מאפשר ליצור קשר עם התורמים (בפילנתרופיה זה תורמים, לא תומכים. זה לא פרויקט יצירתי אלא הצלת חיים, טיפול רפואי וכו').
בפלטפורמה גדולה למימון המונים אתם נהנים לא רק מהמוניטין שלכם אלא גם מזה של הפלטפורמה. ואם אתם מגיעים לפופולריים, מה שקורה בכל הקמפיינים שלי – רואים אתכם גם אנשים שהגיעו מקמפיינים אחרים. אם כי נכון שאת רוב הטראפיק עדיין אתם תצטרכו להפנות. כל הקמפיינים שלי מגיעים תוך שעות לפופולריים ובד"כ מתמקמים בראש לפחות לשבוע הראשון, אבל עדיין הרוב מהפניות שלנו ולא ממבקרים אקראיים באתר.
אם בכל זאת החלטתם לעשות באתר שלכם מאחת הסיבות שמניתי בהתחלה ולמרות כל הסיבות נגד – תקראו לזה פשוט מכירה מוקדמת, זה שם הרבה יותר מדויק למה שאתם עושים.
בישראל או בחו"ל
אם אתם בכיוון של קמפיין בינלאומי אז תגידו עכשיו ואחזיר לכם את הכסף, כי הקורס הזה לא מתאים לפלטפורמות בינלאומיות, וגם לא לפלטפורמות ישראליות עם קמפיינים שפונים לחו"ל. הפסיכולוגיה של חו"לניקים היא שונה, יש שם יותר תרבות של נתינה אבל גם הרבה יותר תחרות על הארנק של התורמים. אפילו בקמפיינים ישראליים שליוויתי וכיוונו לקהל יעד מהתפוצות – פשוט לא הצליחו לגייס משם, ומהר מאוד ויתרנו על פרסום ממומן או הפצה דרך חברים ושגרירים בחו"ל והתמקדנו בארץ.
בפלטפורמות של חו"ל, במיוחד ארה"ב, התחרות על תשומת הלב של התומכים הרבה יותר גדולה, ורוב הקמפיינים המצליחים שם הם בסדר גודל שאין לי מושג איך ישראלי בלי הון לפרסום ממומן או בלי אירוע חדשותי בולט, יכול בכלל להתבלט במקום כזה.
בחלק מהפלטפורמות בחו"ל חייבים שהקמפיין יהיה על שם אזרח אמריקאי או אזרח של איזושהי מדינה מרשימה שישראל לא כלולה בה, בד"כ גם זהות מס או חשבון בנק אמריקאי.
יש לי ניסיון לא טוב עם שתי פלטפורמות שכן אפשר בהן עם אזרחות ישראלית, באחת מהן שלחתי קמפיין לבדיקה והוא היה מושלם, אז פרסמו לי אותו בלי לוודא שהזמן מתאים לי (הוא לא היה מתאים!), ואחר כך כשראיתי שסכום כסף שהובטח לא הולך להגיע, נטשתי את הקמפיין והם פשוט הורידו לי את סכום היעד כדי שייראה שעברתי! זה דבר שלא עושים! זה בעצם חייב אותי למלא את ההבטחה של הקמפיין בלי שגייסתי את כל הסכום (בחרתי שם מסלול הכול או כלום, כמובן). בפלטפורמה אחרת, אחת משתי הידועות ביותר בעולם, נראה לי, קיבלתי כל כך הרבה ספאם והצעות לפרסם לי את הקמפיין ברשימות תפוצה כאלה ואחרות, שפשוט לא היה לי זמן לעשות שום דבר אחר. יכול להיות שכך מצליח מי שמצליח שם – אבל לי זה פשוט לא התאים.
אז אם אתם בכל זאת רוצים לעשות בחו"ל – חלק גדול מהקורס נכון גם לשם, אבל מבחינת הפסיכולוגיה של התומכים זה שונה לגמרי.
לסיכום: אפשר לעשות את הקמפיין בפלטפורמה מוכרת או באתר שלכם, אבל באתר שלכם זה לא בדיוק מימון המונים ועדיף לא למתג את זה ככה. באשר לפנייה לחו"ל – המנטליות שם מאוד שונה, והקורס הזה לא עוסק בה כי גם אני עדיין לא פיצחתי אותה. עדיף להתרכז בקמפיינים שפונים לארץ.