fbpx

20. מיפוי נכסים א' - מבוא ותאריכים

אחד הדברים הראשונים שהייתי עושה עם קמפיינים לפני שהחלטתי אם לקחת אותם או לא, הייתה ישיבת מיפוי נכסים. בקמפיינים שלי זה הכול בראש, אבל ברגע שהתחלתי ללוות התחלתי לעשות את זה יותר מסודר. בעיניי זה אחד הדברים החשובים ביותר בהכנה לקמפיין מימון המונים, וכדאי מאוד לעשות אותו לפני, בשלב התכנון, ולא תוך כדי. זה מאפשר גם יותר זמן להיזכר בנכסים ששכחנו. 

את מיפוי הנכסים כדאי לעשות עם טבלת אקסל או עדיף – גיליון גוגל (Google sheet) משותף (אפשר גם מסמך, איך שנוח) שבה נכתוב מי/מה הנכס, איש הצוות הרלוונטי, ועמודה להערות. זה מופיע גם בדפי העבודה שלכם 🙂

הנכס החשוב לנו ביותר הוא הקהילה שלנו, כמובן, אבל יש עוד נכסים שכדאי להפעיל, בד"כ במהלך הקמפיין, אבל בעיקר אם זה קמפיין בזק – לתת להם התראה מוקדמת ולוודא שהם איתנו. כי הרבה פעמים אנחנו בונים עליהם ובסוף מתברר שהם בכלל לא בעניין של שיתוף פעולה.

 

תאריכים

יום הולדת הוא הנכס הכי שווה לקמפיינר. הרי אחת הבעיות שלנו בפייסבוק היא חשיפה. ויום הולדת הוא הזדמנות שבה פייסבוק עצמו נותנת לנו חשיפה – מזכירה לחברינו שאנחנו קיימים, ומציעה להם to help us have a wonderful day וכל מיני שטויות כאלה. אבל אם אנחנו בקמפיין הם באמת יכולים לעשות לנו וונדרפול דיי!

כיצד נמקסם את הנכס: 

קודם כול נוודא שיום ההולדת שלנו גלוי בפייסבוק. 

בשיעורים 3 ו-8 אני מדברת  על הדברים שאנחנו עושים כדי להנכיח את הקמפיין ברשת, ואחד מהם הוא שינוי תמונת הקאבר שלנו, ואולי גם העלאת תמונה עם פילטר. מה שאומר שכל מי שייכנס לעמוד שלנו כדי לאחל יומולדת שמח יראה אותם. 

אבל רגע, אם נאפשר לאנשים לכתוב לנו יומולדת שמח על הקיר, כל הפיד שלנו יהיה מלא מזלטובים, פרחים, עוגות, גיפים וברכות, ופוסטים על הקמפיין ילכו לאיבוד! 

לכן קודם כול, ורצוי כבר מיום קודם או אפילו בכלל ולתמיד, אנחנו חוסמים את הקיר שלנו לפרסום של אחרים. כולם יכולים להגיב, מי שרוצה יכול לתייג אותנו ואז נחליט אם לפרסם או לא (רמז: לא, אלא אם כן מזכירים את הקמפיין או שזו ממש ברכה מרגשת). 

ערב קודם, או ב-12 בלילה בדיוק, אנחנו מעלים פוסט יומולדת ובו אנחנו כותבים שחסמנו את הפרסום אבל כל מי שרוצה לאחל לנו זה המקום, ושהמתנה הכי טובה ליומולדת תהיה תמיכה בקמפיין והפצה שלו + קישור. לפעמים אני רק אומרת הפצה והרוב מבינים את הרמז הדק, אבל יש כאלה שלא מבינים או לא רוצים להבין. צריך פשוט להחליט בינינו לבין עצמנו כמה בוטים אנחנו רוצים להיות, וכמה אנחנו רוצים תמיכה מאנשים שלא היו תומכים ללא בקשתנו המפורשת. 

עוד דגש חשוב הוא שלכל אחד שמאחל לנו יומולדת שמח בתגובה לפוסט הזה או לפוסט אחר, לענות בניסוחים שונים (כי אם עונים יותר מדיי באותו ניסוח פייסבוק חוסם אותך לכמה שעות) שהמתנה הכי טובה/מרגשת/מחממת לב תהיה תמיכה בקמפיין, ואם לא מתאים אז עזרה בהפצת הקמפיין עם כמה מילים טובות. 

יש אנשים שרואים שאי אפשר לפרסם לך על הקיר, לא הולכים לבדוק מה חדש איתך, ישר כותבים לך מסר אישי עם יומולדת שמח. ומה עונים להם בניסוחים משתנים? נכון. שהמתנה הכי טובה תהיה וגו'. 

לא להאמין כמה חשיפה אנחנו מקבלים ביום הזה!

 

תאריך מיוחד בלינקדאין. לינקדאין זו רשת שאני ממש לא מבינה בשביל מה היא טובה ואיך מתבלטים בה, אם קהל היעד שלכם נמצא שם אז כדאי לקבל ייעוץ מקצועי. יש כאלה שחיים בה ונשבעים בה, אז אם כבר יש לכם פרופיל שם עם חברים – כדאי לנצל. מבחינתי לינקדאין זו מספמה אחת גדולה, והכי הרבה ספאם אני מקבלת ב-work anniversaries וכאלה. למה שאנשים יברכו אותי לרגל זה שבדיוק לפני X שנים התחלתי עבודה חדשה – נשגב מבינתי, אבל כל המשחק הוא תשומת לב ולבזבז לאנשים את הזמן, אז בואו נבזבז להם את הזמן בחזרה. אפשר להכניס איזשהו WORK ANNIVERSARY פיקטיבי במהלך הקמפיין, או להגדיר את הקמפיין כעבודה חדשה. אנשי הקשר שלכם מקבלים נוטיפיקציות גם על עבודות חדשות וגם על יום השנה לתחילת עבודה. ההבדל הוא שלברך חברים על עבודה חדשה זה – ברכי את כרמל, זיו ואמיר על עבודות חדשות, וב-WORK ANNIVERSARY מקבלים נוטיפיקציה נפרדת. ואז ישלחו לך ברכות ואיחולים, ואז תענו – מה? נכון 🙂 שיש לי קמפיין וכו'. פשוט עוד ערוץ חשיפה. 

 

תאריכים מיוחדים 

תאריכים בלוח השנה

יום הקטניות הבינלאומי הוא אחלה תירוץ בשבילך לעשות רעש ברשתות, אבל רוב הסיכויים שתוכניות טלוויזיה קצת פחות יתעניינו בזה. אבל אם מתקייםיום בינלאומי קצת יותר "נחשב" מיום הקטניות, זה לגמרי יכול להיות רלוונטי כדי להרעיש בתקשורת וברשתות.

אם יש בין הנכסים האנושיים שלך קשרים בתקשורת ותוכלי לקבל אייטם בנושא באיזו תוכנית, אז גם יום הקטניות יכול להיות נחמד. 

אבל מה שבאמת מעניין זה ימי שנה לאירועים היסטוריים שיכולים להיות קשורים לקמפיין שלך, במיוחד סרטים וספרים תיעודיים. 

 

אירועים צפויים 

אירועים עתידיים ידועים יכולים גם להיות נכס לקמפיין: האם יש בקרוב כנס מאוד רלוונטי שיהיה אפשר לפרסם בו (זה מצריך עוד נכס שהוא קשר למארגנים), להתראיין סביבו או לכתוב מראש פוסט לתאריך הזה, שיש לו יותר פוטנציאל לעניין ושיתוף?

אני בכוונה לא אומרת "לכתוב פוסט ויראלי" כי בזמן הכתיבה אנחנו אף פעם לא יודעים מה באמת יקרה.

 האם יש תחרות ספורט חשובה שאתם משתתפים בה, אירוע פוליטי (בחירות, החלפת מנהיג וכו') שמתקשר לקמפיין? וכו' וכו' וכו'. 

אחד הנכסים שלפיהם תזמנו את קמפיין משפט הפונדקאיות היה ההכרזה של משרד הבריאות על הנהלים החדשים, שמאפשרים גם לזוגות חד מיניים ולגברים יחידיים להביא ילדים לעולם בעזרת פונדקאית. זה היה קצת הימור כי לא היינו בטוחות מתי בינואר זה יקרה, אבל בסוף צדקנו: ההכרזה הייתה בשבוע הראשון של החודש. זה נתן לנו המון חשיפה ורוח גבית ותמיכה!

 

את דעתי על שימוש באירוע שלשמו אתם מגייסים כבר אמרתי בשיעור האפשרויות: זה גורם לתומכים להיות פחות רתומים, כי הם יודעים שהאירוע יתקיים/התקיים גם בלי התמיכה שלהם. יהיו כאלה שיבינו שעדיין לא שילמתם ושאקטואלי לעזור לכם לשלם, אבל יש הבדל בין ההרגשה שזה יקרה רק בזכותי, לבין העובדה שזה קורה או קרה, ותוכלו לכסות את העלויות רק בזכותי.

 

לסיכום: תאריכים ואירועים הם נכסים נהדרים לקמפיין: ימי הולדת, ימים בינלאומיים חשובים שבהם התקשורת (אבל באמת) תעסוק במשהו, אירועים צפויים כמו כנסים, בחירות, חתונות של סלבים וכו'. 

 

שיעורי בית: אני שולחת אותך לערוך מחקר, אם טרם ערכת: האם יש יום שיהיה לך קל יותר לקבל בו יח"צ סביב הנושא? 

 

בנושא הבא נדבר על עוד נכס, שקצת קשה יותר למפות מראש, אבל צריך לדעת לחפש אותו.