fbpx

21. מיפוי נכסים ב' - אקטואליה

אירועים אקטואליים

אקטואליה בד"כ יותר קשה לצפות ולכן האירועים האלה לא יופיעו במיפוי הנכסים המקדים, אבל חשוב לזכור להשתמש בהם ליח"צ או כמנוף לפרסום ממומן אם הם קורים, ואולי לערוך לכם רשימה, גם אם מנטלית, של נושאים שעלייתם לסדר היום הציבורי יכולה להוות לכם מנוף. לפעמים אפילו כדאי לתזמן את השקת הקמפיין לפי אירוע שעתיד להתרחש, אם צפוי לו אפקט תקשורתי מספיק גדול. 


היה לי פעם קמפיין שהיה קשור בנטיעות, שתוזמן סביב ט"ו בשבט כנכס מרכזי. הקמפיין ההוא לא צלח. חצי שנה אחר כך,  באוגוסט, כשהיו 45 מעלות, נפל לי האסימון ששיא הקיץ היה הזמן הכי טוב לפרויקט כזה. גיוס לפתרון שמקל על עומס החום גם נקודתית למי שעומד בצלו וגם ברמה הגלובלית עם איזון הגזים באטמוספירה – היה יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי בזמן גלי החום הבלתי אפשריים של אוגוסט

התפרצות הר הגעש בלה-פלמה מאז ספטמבר 2021 לא הייתה צפויה ברמת התאריך, אבל נמשכת מספיק שבועות כדי שמי שכתב ספר או הפיק סרט על אסונות טבע, סכנות, ארכיאולוגיה (התפרצויות הרי געש משאירות מה שהארכיאולוגים קוראים  "שכבת חורבן יפהפיה") – יוכל לכתוב על זה משהו מעניין ולהציע לתקשורת או להעלות סיכוי לוויראליות ברשתות החברתיות.


יצירת אקטואליה (יותר קשה) 

אירועים אקטואליים הם נכס שאפשר לצפות מראש רק אם זו אקטואליה שהיא כן בשליטתכם. אתן דוגמה מהקמפיין של #משפט_הפונדקאיות: 

פונדקאות עולה לכותרות כל כמה זמן. פסיקת בג"צ ביולי 2021 שפקדה על משרד הפנים לפרש מחדש את החוק כך שגם גברים יחידניים וזוגות גברים יוכלו לעשות תהליך בארץ – הביאה גל יח"צ אדיר. לא השתמשנו בו, אבל זו דוגמה לאירוע עתידי. 

הפצצה שהטילה מרב מיכאלי כשנולד בנה אורי באוגוסט של אותה שנה הביאה עוד יותר התעניינות ויח"צ. זו דוגמה לאירוע אקטואלי שקשה לצפות. 

בסוף השתמשנו בסערה הצפויה שהתחוללה אחרי הצהרת משרד הבריאות בינואר, שאפשרה פונדקאות גם לזוגות גאים ולגברים יחידנים, אבל הקמפיין עצמו – עצם העובדה שסוכנות פונדקאות תובעת שש פונדקאיות בתביעת השתקה – יצרה כותרות בפני עצמה (ודווקא איסור הפרסום מגביר את הספקולציות שאסור לנו להגיב להן). בכלל, לקמפייני בי-אקטיב יותר קל לקבל כותרות.

ולפעמים אנחנו יוצרים אקטואליה בלי לדעת שזה מה שאנחנו עושים. כשבת דודתי יערה כתבה את "זייפן יקר" אחרי שמישהו רימה אותה וגנב ממנה שלושה פרלינים ו-90 ש"ח תוך שהוא מנצל את טוב לבה, היא ממש לא חשבה על ויראליות. היא פשוט כתבה את אשר על לבה. אבל עובדה – זה שבר את הרשת וגם הביא אותה לאולפני החדשות, שם היא גם יצרה קשרים שהם נכסים לקמפיינים עתידיים, וגם בנתה לעצמה שם של אורחת שכדאי להזמין לאולפן כי היא באה עם פרלינים סוף הדרך… 


לסיכום: אקטואליה היא בד"כ לא צפויה, אבל היא מנוף יח"צ נפלא. דעו להשתמש בה. 


שיעורי בית: להכין רשימה של נושאים ואירועים שאם יקרו אז שיחקתם אותה, ובזמן הקמפיין לקרוא חדשות שלוש פעמים ביום כדי לבדוק אם באמת קרה משהו כזה. שיעורי בית למשקיענים – להכין טיוטה של הודעה לעיתונות עם הצעה להתראיין בנושאים שברשימה, שלא תצטרכו לכתוב מאפס בזמן אמת. אם יש לכם איך ליצור אקטואליה בעצמכם אז בכלל שיחקתם אותה. 


בשיעור הבא נחזור לנכס שמזמן לא דיברנו עליו – בני אדם.