fbpx

22. מיפוי נכסים ג' - אנשי מפתח

פילנתרופים בתחום

לא תמיד רלוונטי, אבל אם אתם מכירים או שיש לכם איך להשיג קשרים, לאנשים שידועים כתורמים גדולים בתחום שלכם: חינוך, סביבה, ספורט, שיתוף פעולה אזורי, התנחלויות, חיילי צה"ל… פילנתרופים לפעמים יתרמו סכום קטן, ואז הם יכולים להיות פשוט משתתפים בקמפיין (אם לא נעים לכם להטריח אותם ולרתום ממש לקמפיין, הם יכולים להעביר לכם ואתם תתמכו בשמם). אם הם תורמים סכום גדול, כדאי להשתמש בו בפורמט "סכומים בטוחים", יש לנו פרק על זה במודול ניהול הקמפיין. 

 

תרנגולי זהב

תרנגולי זהב אלה תרנגולים שמטילים ביצי זהב, מה לא מובן? 

זהו מונח מתחום הנטוורקינג שטבע אלון צדוק מהאקדמיה לנטוורקינג. 

הכוונה לאנשי מקצוע שפונים לאותו קהל יעד ויכולים להפנות לקוחות אחד לשני יותר בקלות: למשל מתווכת, אדריכל, מעצבת פנים ושיפוצניק; למשל יועצת הנקה, בעל עסק לבגדי תינוקות ומדריכת הורים; אצל מרצים, מוסיקאים וסופרים בעצם כל הקולגות הם תרנגולי זהב, כי אנשים שצורכים הרצאות, ספרים ומוסיקה לא צורכים אחד אלא מחפשים כל הזמן עוד. 

מיהם תרנגולי הזהב שלנו? אילו אנשים יכולים להמליץ על המוצר או השירות שלנו ללקוחותיהם? 

למשל לספר בישול טבעוני, תרנגולי הזהב יהיו תזונאיות, פעילי זכויות בעלי חיים, חקלאים ובעלי חנויות טבע. 



מעצבי דעת קהל (סלבס ואושיות, כולל פוליטיקאים)

יש אנשים שציוץ או פוסט אחד מהם יכול לסגור קמפיין. באחד הקמפיינים של יער הקקאו התקשרו מהדסטארט לשאול מה עשינו בטוויטר, והתברר שעמית סגל, שגדל עם יערה, צייץ משהו על הקמפיין ועל היער. 

בקמפיין של שומרי ים המוות – הסרט התיעודי על ישראלי, פלסטיני וירדני שהובילו משחה בינלאומי לצליחת ים המלח כדי להעלות מודעות לסכנה שהוא שרוי בה – פוסט מאחינועם ניני, חברה אישית של עודד, השחיין הישראלי, הביאה לנו המון טראפיק. דיברנו על מינוף וניצול דברים כאלה בפרק של המעגל השני.

בקמפיין סביבתי אחר, פוסט של מיקי חיימוביץ' הביא המון טראפיק. ליזמים היה קשר אליה.

ב"בישול טבעוני ישראלי" – זה אמנם לא היה בקמפיין אלא אחרי הדפסת הספר, אבל שתי ביקורות חיוביות מגיל חובב – אחת מהן נהייתה ויראלית בגלל משפט אחד שירד על הפוטוגניות של אוכל טבעוני, הביאו לנו המון המון מכירות עד כדי כך שהיינו צריכים להדפיס עוד 3000 עותקים תוך פחות מחודש.

בדקו אילו סלבס, אושיות או פוליטיקאים חולקים איתכם אגנדה, ונסו להשיג קשר אליהם!

 

שימו לב! סלבס זה מעולה להעלאת חשיפה, אבל שסלב שלא באמת קשור לפרויקט יהיה הפרזנטור של הקמפיין – זה דווקא יכולה להוריד. אפילו ממש. כי זה מוריד אמינות, ומעלה WTFיות. כדאי שהיזם יהיה הפרזנטור של הקמפיין, ולהשאיר את הסלב שרוצה לעזור בתור תומך שכותב פוסט מפרגן ומשכנע כדי לחשוף להרבה אנשים (טיפ: לבקש ממנו גם להכניס שם משהו טיפה גועלי או שנוי במחלוקת, כדי שיותר אנשים יגיבו וישתפו)

 

מנהלי קהילות

מנהלי קהילות הם לא תמיד מפורסמים בזכות עצמם, אבל הם מובילים קהילות שעשויות להיות רלוונטיות. הקמפיין של שרון סורין עוד יילמד וייחקר בדברי הימים, והוא דוגמה מאוד קיצונית לכוחה של קהילה נכונה וממוקדת, וגם לכך שאם המוצר אטקרטיבי מספיק, קיפאון ה-100 לא קיים. 

שרון כתבה ספר לילדים על תכנות. זה גם מוצר שבאמת היה חסר, וקהל היעד שלו הוא בדרך כלל הורים גיקים, כלומר כאלה שמכירים ואוהבים כבר לתמוך בקמפיינים למימון המונים. מה שהיה חסר לה זה רק חשיפה, ואותה היא קיבלה בפוסט של מנהלת קבוצה של הורים בדיוק כאלה: שרוצים לקדם את הילדים שלהם, שיודעים מה זה מימון המונים ורגילים לתמוך, ושבאמת היה חסר להם ספר כזה. הקמפיין התחיל לטוס כמו משוגע, הגיע ל-300% תוך שלושה ימים (סכום היעד המקורי היה מאוד נמוך), מה שהביא אותו גם כאייטם למדורי החדשות, ולהצלחה המסחררת של 3443% ממעל 5000 תומכים. זה הפרויקט הכי מצליח בהיסטוריה של הדסטארט.

נקודה חשובה – כשרואים שיש קמפיין כזה משוגע עדיף לא להשיק כשהוא רץ, הוא תופס את המקום בראש הפופולריים…

 

אנשים בתקשורת

נכון שאפשר לכתוב קומוניקט, להשיג מספרי טלפון ולהתקשר ולקוות לטוב. אבל אם אתם או מישהו מהצוות שלכם מכיר מישהו מהתקשורת, זה מקל מאוד את כל התהליך. גם אם התוכנית שלהם לא מתאימה אבל הם יכולים לקשר – זה גם נכס משמעותי. 

ונכון שרדיו גלי ישראל מקבל פחות רייטינג ממהדורת שישי של ערוץ 12, אבל מה שלא פחות חשוב זה מה שאתם עושים עם זה, וכבר דיברנו על זה בשיעור על המעגל השלישי. 

 

אנשי מפתח בארגונים 

חלק מהנושאים, בעיקר של ספרים, סרטים ופרויקטים סביבתיים-חברתיים, יכולים לעניין ארגונים, שיש להם שני נכסים משמעותיים: עמודים או ערוצים ברשתות החברתיות, שהם נכס רק אם הם מתוחזקים היטב, וניוזלטרים. כדאי לבדוק מתי יוצאים הניוזלטרים של הארגונים השונים שמסכימים לשתף איתנו פעולה (משהו שחייבים לעשות לפני הקמפיין), ואפילו לקבוע את תאריכי הקמפיין לפי הזמן שבו יש הכי הרבה ניוזלטרים או שיוצא הניוזלטר הכי חשוב. 

אני ממש שונאת ניוזלטרים פרסומיים, אבל העובדה היא שזה עובד. באחוזים משתנים… 

 

עמותה שתיתן גב חשבונאי לפרויקט

יש אנשים שיתמכו (בגיב-בק/בי-אקטיב: יתרמו) או יגדילו את סכום התמיכה אם יוכלו לקבל קבלה על תרומה מוכרת במס לפי סעיף 46א. תרומה מעל סכום מסוים מזכה בהטבת מס, ויש אנשים – בעיקר עצמאים דתיים – שיש להם ממש תקציב מוגדר לתרומות, ואם הן מוכרות במס זה תקציב קצת יותר גדול. 

לא תמיד הפרויקט מצדיק את זה ולא תמיד נמצא עמותה שמטרותיה מתאימות וגם יש לה אישור לפי 46א, אבל שווה לבדוק. 

היתרונות הם כמובן שאנשים יותר ישושו לתמוך, וזה גם נותן עוד נדבך של אמינות. אם העמותה היא זו שמנהלת את הקמפיין, יש גם יתרונות בפרסום ממומן – נדבר על זה בפרק הפרסום הממומן בהמשך. 

החסרונות הם שכסף שהולך לעמותה יותר מפוקח, ולכן אם התקציב מנוהל אחר כך בעמותה, כל הוצאה צריכה יותר אישורים (שזה זמן וכאב-ראש), ואם נשארים עודפים צריך לנהל אותם בשקיפות, ולאותה מטרה. וצריך יותר ביורוקרטיה כדי לקבל החזרים על הוצאות עבר. עוד חיסרון הוא שגם לעמותה יש הוצאות הקשורות בניהול הכספים, מה שאומר עמלה נוספת, מעבר לעמלת הפלטפורמה. 

לפעמים זה שווה את זה ולפעמים לא – אבל בטוח שווה בדיקה. 

 

אנשים עם קשרים

אולי אתם לא מכירים בעצמכם את כל הנ"ל, אבל אתם מכירים מישהו שמכיר מישהו וגם יסכים להשתמש בקשרים האלה? עם אלה במיוחד כדאי להתקשר עוד לפני הקמפיין, כדי לתת להם זמן גם לחשוב למי לפנות, וגם לפנות מבעוד מועד. 

 

למעשה לכל האנשים האלה כדאי לפנות מראש, עוד לפני שמשיקים את הקמפיין, לספר שבקרוב (אם אפשר לנקוב בתאריך – עוד יותר טוב) יהיה קמפיין על זה ועל זה, ולהדגיש את האספקטים שמעניינים אותם, כדי שירצו לעזור לנו. אם אפשר להוציא מהם גם תאריך פרסום (ניוזלטר, פוסט וכו') – מה טוב. 

 

 

 

לסיכום: לאנשי מפתח שיכולים להיות נכסים לקמפיין, שווה לפנות לפני הקמפיין כדי לרתום אותם, או לדעת שהם לא מעוניינים לשתף פעולה (זה חשוב מאוד לדעת כדי לא לבנות עליהם!). אלה כוללים פילנתרופים, סלבס ומנהלי קהילות שיכולים לעזור לנו לחשוף את הקמפיין לקהל רלוונטי ברשתות, אנשים בתקשורת שעשויים לעזור לנו לקבל אייטמי יח"צ, אנשי מפתח בארגונים גם לניוזלטרים ורשתות חברתיות וגם אולי הארגון יתעניין, ואנשים שמקושרים לכל הנ"ל. 

שיעורי הבית שלכם הם לעשות רשימה שלהם, את הפנייה עצמה תעשו כשבאמת תתקרבו להשקה 🙂 

 

בשיעור הבא נגיע לעוד נכס חשוב – אתם בעצמכם!