fbpx

29. מסרים ד' - מסרים בלתי מילוליים - וידיאו ותמונה

עד עכשיו דיברנו על מסרים מילוליים, בשיעור הזה נדבר על מסרים בלתי מילוליים: תמונות, שהן מסרים ויזואליים, ווידאו, שהוא שילוב של מסרים מילוליים, ויזואליים ואודיטוריים (שמע). בשיעור הזה אני מדברת הרבה על שימוש בתוכנות, אבל לא להילחץ. אחרי מודול בניית הקמפיין יש מודול טכני עם שיעורים קצרצרים שבו אני מדגימה בין השאר את כל הפעולות שאני מדברת עליהן כאן, בתוכנות הרלוונטיות. מי ששולט בתוכנות מוזמן לדלג עליו…


נתחיל מתמונות כי זה חוש אחד, ורלוונטי גם לווידאו. 


תמונת הקמפיין

זוהי התמונה הראשונה שהתומך הפוטנציאלי נתקל בה, ומטרתה למשוך את העין ואת העכבר או את האצבע המקליקה. עקרונית אפשר שתהיה תמונה אחת לקמפיין באתר הדסטארט ותמונה אחרת בתצוגה המקדימה כשמשתפים את הקישור, אבל אני מעדיפה אחידות, תמונה אחת שמזוהה עם הקמפיין בכל הפלטפורמות. 


התמונה צריכה כמובן להיות קשורה איכשהו לקמפיין – כלומר תמונה שלך, או של משהו שקשור לפרויקט: אם זה ספר, זו יכולה להיות הדמיית כריכה, תמונת סטילס של סצנה מהספר, של דמות מהספר. לספר בישול או למסעדה אפשר לשים תמונה של אוכל. אם זו תערוכה – זה יכול להיות המקום של התערוכה או פריט מתוכה. אם זה סרט – תמונה מתוך הסרט. אם אפשר גם וגם – מה טוב. למשל המוסיקאי שמנגן, הסופרת שמעיינת בספר, הזמרת ששרה, הספורטאי בפעולה, או הבשלן שמתעסק באוכל – מצוין. 


התמונה לא חייבת לשקף במדויק את הקמפיין – בשביל זה יש גם שם, כותרת, ותיאור מקוצר. אבל חשוב שהציפייה שהיא יוצרת תתממש, או שהקמפיין יתעלה עליה: מלבד שיקולי מוסר ואתיקה, תומך שיצפה לדבר אחד ויגלה דבר פחות טוב, יתאכזב ופחות ייטה לתמוך, מאשר אם הקליק מלכתחילה על משהו שפחות מעניין אותו, בטח אם גילה שזה יותר מעניין משחשב. 

לכן אני לא שמה תמונות של שוקולד בקמפיינים של הספרים שלי, אלא רק בקמפיינים של יערה קקאו.

לכן לא נשים תמונה של היזם גולש בים, אם הקמפיין מגייס לספר בישול. 

אבל אלה, נראה לי, ברורים. לא צריך ללכת כל כך רחוק. אנשים רגישים מאוד גם לשקרים קטנים. תמונות סטוק זה גם סוג של שקר. היה לי קמפיין אחד שבו פרסום ממומן היה יכול להכריע מחלוקת ביני לבין היזמים: מה עובד יותר טוב – היזם שמחייך למצלמה מכל הלב בפוזה אופיינית לעבודתו, או תמונת סטוק של ילדה חמודה שעושה משהו דומה? היזם ייצר פי 7 הכנסות מהילדה! למרות שהיא הייתה הרבה יותר חמודה (גם הוא היה חמוד, אבל בצורה לגמרי אחרת). 


אבל הכי חשוב – תמונה שמושכת את העין! ולכן זו השאלה המובילה. 

בעיקרון, תמונה עם פרט אחד גדול, ברור וצבעוני, עדיפה על תמונה עם פרטים קטנים שצריך להתחיל לנחש מהם. וכמה שזה אולי נשמע נדוש, העין אוהבת אנשים, במיוחד אם הם עושים משהו מעניין או מסתכלים למצלמה. לפעמים כשאני מתלבטת אני שואלת את חברי הפייסבוק שלי איזו תמונה יותר מושכת את העין. אם יש לכם קמפיין פרסום ממומן, אפשר לעשות AB Testing, שזה אומר לפרסם בדיוק אותו מלל שמפנה בדיוק לאותו עמוד, עם תמונות שונות, ולראות על מי יותר מקליקים. 

התמונה הזו מתחרה בהדסטארט עם עוד משהו כמו 11 תמונות שנכנסות לאותו מסך, ובפייסבוק עם עוד עשרות תמונות בפיד. תחשבו מה יגרום לה לבלוט, ולכו על זה!


משימת ביניים: לכו להדסטארט במחשב, כך שתראו 12-16 קמפיינים במסך אחד (בפופולריים, בחדשים, בגייסו בהצלחה…). איזה מהם הכי קופץ לכם לעין? נסו להבין למה. חזרו על זה כמה פעמים עם מסכים עם קמפיינים שונים. 



תמונות תוך כדי התיאור המילולי של הקמפיין

תפקידן של התמונות בתיאור המילולי:

  1. קודם כול (כן, קודם כול!) לתת מנוחה למוח בין קטעי קריאה – כלומר לגוון את סוג הקשב שאנחנו דורשים מהתומך הפוטנציאלי, 

  2. בנוסף לכך יש להן תפקיד אינפורמטיבי:

    1. להראות במי תומכים ("מי"), 

    2. להראות את המוצר או חלקים ממנו, או את התשורות ("מה"), 

  3. והכי חשוב – לגרום לתומך לרצות לתמוך בנו (לכאורה "מה", אבל למעשה "מדוע"). 


התפקיד הראשון – לגוון את סוג הקשב ולתת למוח מנוחה מטקסט – נשמע כאילו לא צריך להתעכב עליו, אבל כן צריך. 

המסקנות מהתפקיד הזה הן:

  • עומס תמונות ורצף תמונות לא ישיגו את המטרה הזאת: התמונות צריכות להיות מפוזרות לאורך תיאור הקמפיין

  • התמונות צריכות להיות מצולמות לרוחב



זה חשוב, כי אם יש יותר מדיי תמונות רצוף, או תמונות אורך על רוחב מלא, העין שוב מתעייפת. וגם האצבע. אני אוהבת לשים תמונה אחרי כל פרק, ולפעמים גם באמצע, אם הפרק ארוך. אם זו תמונה בודדה היא באופן אוטומטי תופיע על כל הרוחב, מה שאומר שהגובה שלה עשוי להיות מוגזם. כדי להימנע מזה אפשר פשוט להקטין את התמונה (אם לא מצאת בעצמך, אני מראה איך במודול הטכני). 

הפתרון הזה הוא רק לתמונות רוחב ואני עדיין מעדיפה להימנע מתמונות אורך, כי בגלישה סלולרית התמונה בכל מקרה מופיעה ברוחב מלא.

ואפשר גם לחבר כמה תמונות לבאנר רוחבי. אני מאוד אוהבת לשים בסוף כל מקטע (פסקה או כמה פסקות) כמה תמונות זו לצד זו – כדי שלא יצטרכו לגלול יותר מדיי כדי להגיע לטקסט הבא. אפשר לעשות את זה בתוכנות חינמיות פשוטות שאראה במודול הטכני אם לא הכרת. 

בפרק התשורות של תיאור הקמפיין (אם יש), אני שמה בד"כ באנרים של כמה תשורות כל פעם זה לצד זה – שוב, כדי להקטין את העומס על העין. 



כדי למשוך אנשים לתמוך, אנחנו רוצים לשים תמונות מגָרות. בספרי בישול ובעסקי מזון זה קל, אלא אם כן העסק שלכם הוא של סלטי חצילים. אפשר גם לשים קטעי וידאו באמצע תיאור הקמפיין, בעיקר בקמפיינים מוסיקליים או של סרטים. קטעי וידאו הם בגודל אחיד. אגב, ה-THUMBNAIL (התומנה הסטטית) של הווידאו גם נועדה למשוך את העין, באותו אופן כמו תמונת הקמפיין, ומכיוון שזה יו-טיוב, אפשר להגדיר THUMBNAIL בעצמנו, אפילו של משהו שבכלל לא נמצא בסרט (גם את זה אני מראה במודול הטכני). אם אין משהו מגרה, אפשר גם משהו מצחיק או מעניין, אבל חייב להיות קשור לקמפיין באופן מובן. הצילום לא חייב להיות מקצועי, אבל הוא כן חייב להיות טוב. ולרוחב, אם עוד לא ציינתי מספיק פעמים.


סוג ספציפי של וידאו שאני שמה לפעמים בתיאור הקמפיין, הוא וידאו הדרכה איך תומכים. תתפלאו, לא כולם יודעים! לא כולם יודעים מה זה בחירת אופציות משלוח ולא כולם יודעים שאפשר להגדיל סכום ידנית. לפעמים אני גם מנחה יזמים לשלוח את הווידאו הזה כהודעת ווצאפ (למשל אם המעגל הראשון לא מנוסה בתמיכה בהדסטארט).


וידאו

הגענו לשלב שמשלב תכנים ויזואליים עם תכנים אודיטוריים – כלומר שמע. את המסרים כבר ניסחנו, אבל בווידאו יש עוד נקודות שלא היו רלוונטיות בכתב. 

בקמפיין הדסטארט, חייב להיות וידאו. קמפיינים בלי וידאו פחות מצליחים, סטטיסטית, בלי קשר לאיכות הווידאו. גם אני, שממש אין לי סבלנות לראות סרטוני וידאו, פחות נוטה לתמוך בקמפיינים שאין בהם וידאו, פשוט כי אני מרגישה שלא השקיעו בי, אז למה שאני אשקיע במוצר שלהם. 


בקשר לרמה המקצועית של הוידיאו:

יש אנשים שחושבים שהווידיאו שיהיה בעמוד ההדסטארט צריך להיראות מקצועי. אני אומרת – ההפך הוא הנכון. כל עוד מטרת הקמפיין אינה צילום סרט מקצועי, המסר הבלתי מילולי של הווידאו שלכם צריך להיות: אין לי כסף לסרטון מקצועי, אבל השקעתי בסרט הזה זמן, מחשבה וכישרון. למעשה, רצוי שהוידיאו "ייראה" לא מקצועי.  אפילו אם אתם כן עושים אותו מקצועי, בקשו מבעל המקצוע שייראה לא מקצועי… 

אבל שימו לב! הסרט כן צריך לשדר שהשקעתם זמן, מחשבה וכישרון. סרט סלפי שמצולם לאורך, למשל, מעיד בעיניי על זלזול. זמר ששם סלפי של עצמו שר ולא השקיע אפילו בחדר שקט עם סאונד נורמלי – לא נותן לי הרגשה שהשקיע. 



אז איך נבנה סרטון שישדר לתומך הפוטנציאלי שהשקענו זמן, מחשבה וכישרון? 

שאלה מצוינת!


נתחיל מלדבר על 

מבנה הסרטון

עדיף שיהיה דקה או פחות, עם מוסיקה אפשר גם 2 דקות, כי יש יותר פאוזות, וזה גם יותר קל בגלל הגיוון בסוג הקשב – בדיוק כמו התמונות בתוך הקמפיין. לכן צריך לבנות את המסר באופן מאוד מדויק ומהודק. ההצעה הבאה היא רק הצעה, כל סטייה ממנה כדי לשפר את הסרטון, תתקבל בברכה: 


  1. שלב 1 – להביט למצלמה – הצגה עצמית: שלום, אני – שם – הצגה עצמית רלוונטית בכמה מילים, אם יש כמה כובעים אז עד שלושה, כאשר הכובעים חייבים להיות רלוונטיים, כפי שהסברתי בפרק חמשת הממים. 

  2. שלב 2 – רקע קצר (ממש לא חובה)

*החל משלב זה מותר לשים תמונות או סרטונים רלוונטיים על רקע VOICEOVER). אציין שזה רשות, ולא חייבים לעשות את זה בשום שלב.

  1. שלב 3 – אני רוצה להזמין אתכם ל… / לספר לכם על… 

  2. שלב 4 – וכאן אתם נכנסים לתמונה / אבל זה יקרה רק בזכותכם: קריאה לפעולה. 

  3. שלב 5 – תודה מהלב!


עכשיו, אחרי שהבנו את מבנה הסרטון על שלביו, בואו נדבר על 

שימוש בתמונות וקטעי וידאו בתוך הסרטון

הסרטון הכי טוב בעיניי הוא זה שמצולם רציף ובלי מוסיקה – ראו את הסרטון של ניל בר ל"שווים" 

https://youtu.be/Fzdt89vrkiE

אבל זה ממש קשה לצלם רציף בלי טעויות. זה בד"כ מצליח רק בניסיון 7000 ומשהו. אז פתרון אחד הוא לצלם ככה ולערוך התבלבלויות. ופתרון אחר, שהוא  אפילו יותר מעניין בעין, הוא  להכניס קטעי וידאו ותמונות בתוך הסרטון, בכל פעם שצריך עריכה. 


אם אתם חייבים מוסיקה, אז בעיניי עדיף סרטון עם VOICEOVER ותמונות/קטעי וידאו מתחלפים, מאשר צילום רציף שהדיבור בו לא מתאים למקצב של המוסיקה. 


כעת, בואו נדבר על שני דברים שהם MUST לכל סרטון. אני באופן אישי, קצת מתפלצת בכל פעם שאני רואה שלא עושים אותם!


הדבר הראשון הוא צילום לרוחב

גם, למעשה במיוחד אם זה וידאו של דיבור רציף למצלמה, הצילום צריך להיות לרוחב! המקרה היחיד שבו אני מרגישה שהיזם מזלזל בי יותר מאשר קמפיין בלי סרט בכלל, הוא קמפיין עם סרט שמצולם לאורך. מה נסגר? לא יכולת אפילו לשים את המצלמה לרוחב בשבילי? 

כשחומר הגלם שלנו כולל תמונות וסרטונים שצולמו לא בשביל הקמפיין, כמו הספורטאי בפעולה, קובות במחבת או המצב העדכני של ים המלח, אז אפשר להכניס גם קטעים בודדים לאורך, אבל  כל עוד יש גם חלקים שהם לרוחב. 

הדבר השני הוא תמונות על כל המסך! ראבק! אם יש לכם תמונה באיכות נמוכה מדיי שלא תופסת את כל המסך, פשוט תוותרו עליה! או שתמצאו אותה באיכות יותר גבוהה. 

בכנות, אני מתלבטת אם יותר גרוע צילום לאורך, או תמונות קטנות שלא תופסות את כל המסך. 

אגב, אם הווידאו שיש לכם לאורך לא באמת מצריך את כל אורך המסך, אפשר לערוך את הסרטון בקנבה או בפאוור פוינט, ושם אפשר לשנות את המימדים של הווידאו. במודול הטכני אני מראה את שניהם. 


מוסיקה: 

אם אתם מקדמים אלבום מוסיקלי מופע מוסיקלי, אז חייבים, וזה כמובן צריך להיות מתוך האלבום/מופע, ואם זו שירה, אז זו תהיה מוסיקה עם מילים. 

לכל פרויקט שאינו מוסיקלי, אפשר בלי מוסיקה. ועדיף בלי מוסיקה בכלל מאשר לא נכון, כי כשעושים את זה לא נכון זה יכול לחרפן ולגרום לאנשים לצאת מהקמפיין. וממש ממש עדיף מוסיקה אינסטרומנטלית, בלי מילים. המילים יהיו שלכם. 

אם בחרתם לעשות סרטון עם מוסיקה – ודאו שאינכם מפרים זכויות יוצרים: אפשר לבקש רשות מהמוסיקאים. מותר ואף רצוי לשלם להם, אם שילמתם או קיבלתם מטוב לב זה לא משהו שמשתקף באיכות הווידאו, ואנחנו אוהבים לתגמל אנשים שעושים בעבורנו משהו טוב. ואפשר גם לחפש ביו-טיוב מוסיקה חינמית באמצעות מילות המפתח: public domain music או creative commons music, אפשר יחד עם מצב הרוח שאתם מחפשים, ולוודא שמותר שימוש מסחרי. שזה אומר לקרוא היטב את תנאי השימוש ולעמוד בהם! אני אוהבת לתת קרדיט לא רק בתיאור הסרטון אלא גם בשקופית בסוף הסרט, ולא רק כשזה creative commons, שמחייב קרדיט, אלא גם כשזה public domain שזה אומר מותר לשימוש חופשי  ללא תנאים. כזאת אני, אוהבת להביא דברים בשם אומרם, ומקווה שגם את הדברים שלי יצטטו עם שמי. 

כדאי שהמוסיקה תתאים להלך הרוח של הטקסט, ושניהם צריכים להתאים להלך הרוח שאתם רוצים ליצור לקמפיין. האם הקמפיין שלכם הוא כיפי? האם זה סיפור אקזוטי מזרחי? אפריקאי? אירופי מעודן? האם זה סיפור מתח? האם הסרטון מתחיל עצוב ואז הופך אֶפִּי (החלפת מוסיקה באמצע)? אם אתם מחליפים מצברוח באמצע, כדאי לעשות את זה אחרי כמה שניות בלי מוסיקה – רצוי עם משפט חשוב מאוד, כי הפסקת מוסיקה כשלעצמה היא דבר דרמטי. גם לתחילת מוסיקה יש אפקט דרמטי או רגשי, ולכן היא לא חייבת להתחיל בתחילת הסרטון. לפעמים מתאים להתחיל אותה רק בחלק של ההתלהבות. 

אני בעיקרון פחות אוהבת לשים מוסיקה בסרטונים, ואני אשים מוסיקה רק אם זה ממש מתאים, למשל כשמראים קטע וידאו של משהו שאמור להיות רועש. בגור גולש לאולימפיאדה, VOICEOVER על רקע וידאו של גלישת גלים בלי מוסיקה נראה קצת מוזר. 

https://youtu.be/aPGmZ8eshlA?t=14

אני מוסיפה מוסיקה גם כשיש חוסר אחידות בסאונד של הטקסט המוקלט, ואז המוסיקה יכולה קצת לטשטש את ההבדלים, כמו שהיה לנו ב"טבעוני פשוט וטעים". אבל בכל מקרה –  אם אתם מעדיפים סרטונים עם מוסיקה, זה לגמרי טעם אישי, ותעשו מה שמרגיש לכם נכון. 


לא משנה אם בחרנו עם / בלי מוסיקה – כדאי בכל מקרה לכתוב כתוביות, אבל בסרטונים עם מוסיקה זה חשוב פי כמה, לטובת תומכים כבדי שמיעה או מאותגרי קשב. והמוסיקה צריכה להיות מאוד חרישית יחסית לדיבור.  

סרטונים עם מוסיקה יהיו בד"כ יותר ארוכים מסרטונים בלי מוסיקה, כי המוסיקה היא זו שקובעת את אורכי המשפטים ומקצבי הנשימות, והמשפטים של הטקסט צריכים להתאים ל"משפטים" של המוסיקה, כלומר יש יותר פאוזות. מה שמוביל אותנו לדבר הבא:


התאמת נשימה בין תמונות, משפטים ומוסיקה. 

גם במוסיקה יש משפטים. אפשר להרגיש את זה, ואם אתם עורכים את הסאונד – אז בדרך כלל גם אפשר לראות את זה בגלי הקול. 

אני עובדת עם תוכנות חינמיות, אז אני קודם עורכת את הסאונד באודסיטי, ואחר כך את הווידאו עם הסאונד המוגמר, במובי-מייקר או בקנבה. בתוכנות בתשלום אפשר מן הסתם לעשות הכול באותו חלון.

אם החלטנו להשתמש במוסיקה, אנחנו צריכים שהתמונות/סרטונים יתחלפו במעברי "משפטים" במוסיקה, והמשפטים המילוליים יתחילו בתחילת משפט מוסיקלי. גם אם זה אומר פאוזות ארוכות יותר כדי לאפשר למשפט להסתיים. 

אם אנחנו לא משתמשים במוסיקה, התמונות וקטעי הווידאו צריכים להתאים למשפטים שלנו, לפי אותו עיקרון: מעבר תמונה/סרטון שָׁקֵט בתחילת משפט. 




לסיכום: 

  1. התמונות והווידאו חשובים מאוד בקמפיין. 

  2. תמונת הקמפיין נועדה למשוך תשומת לב, תמונות במהלך הקמפיין הן אינפורמטיביות או מגרות, עדיף גם וגם.

  3. התמונות בקמפיין גם נותנות למוח לנוח מהטקסט.

  4. והווידאו נועד להראות שהשקענו תשומת לב ומחשבה אבל צריך גם להעביר את המסר שאין לנו הרבה כסף. 

  5. אם יש בווידאו יותר אלמנטים מאשר רק דיבור שלך – התמונות/סרטונים, משפטי הדיבור והמשפטים המוסיקליים צריכים להתאים, אחרת זה מחרפן. 


שיעורי בית: בנוסף למשימת הביניים (להסתכל על מסכים של כמה קמפיינים ולראות מה התמונות המושכות ביותר ולמה), ללכת להדסטארט ולראות סרטוני קמפיינים. לחשוב מה משכנע אותך לקנות ולמה. 


בארבעת השיעורים הבאים אנחנו מדברים על הדבר שמביא לנו את הכסף – התשורות!