fbpx

31. תשורות ב' (ללא מעוניינים במוצר)

בשיעור הקודם דיברנו על תשורות שכוללות את המוצר או קשורות אליו, והמון פעמים ראיתי יזמים שלא מוכנים לשים תשורות שאין בהן המוצר. למה בעצם? 

הרי בעיקר בקמפיין הראשון שלך, המעגל הראשון הוא חברים ובני משפחה, ובאופן טבעי לא תמיד מעניין אותם הנושא של הקמפיין: אולי כתבת ספר ילדים ואין להם ילדים (אם כי כמעט כולם מכירים ילדים שאפשר לקנות להם מתנות), אולי זה משהו בתחום מאוד צר שלא מעניין אותם – למה לא לאפשר להם לתמוך בלי לקבל מוצר שהם לא צריכים? 

אני, למשל, כמעט לא שומעת מוסיקה. מפריע לי בעבודה, מפריע לי בחוץ כשצריך לדבר עם אנשים, מסיח את דעתי מהמחשבות שלי בנהיגה, וחוץ מזמרים מאוד מאוד ספציפיים, זה פשוט מפריע לי באוזן. אבל אני אוהבת מוסיקאים, וכשאני תומכת בקמפיינים שלהם זה או לגמרי מאהבה כי אני רוצה שיצליחו, או שיש להם תשורה שאני ממש רוצה, כמו שיעור נבל בקמפיין לדיסק הנבל של עֲדָיָה גודלבסקי, שפשוט ממש ממש רציתי כחוויה לי ולבתי. גם בקמפיינים של מוסיקאים שאני אוהבת את המוסיקה שלהם, כמו קארין ממן וברק אולייר, לא פתחתי את הדיסק. כשאני רוצה לשמוע אותם אני פותחת יו-טיוב… 


בשביל האנשים שרוצים לתמוך בנו או רוצים לראות את זה קורה אבל אין להם צורך במוצר, אפשר פשוט להציע  תשורות שאנשים אוהבים לקבל בלי שום קשר לקמפיין כזה או אחר. למשל אם נעשה קמפיין לצילומי וידאו של הקורס המלא, יהיו בו המון תשורות של מאגיה – גם מאגים בהדפסה אישית, וגם דברים אחרים: פאזלים, מחזיקי מפתחות, עצי ריח, פדים לעכבר ועוד – כדי שאנשים יוכלו לתמוך גם אם הם לא מתכוונים להשיק קמפיין הדסטארט, או שהם כבר עשו קורס אחר, לקחו ליווי, נמצאים באמצע ועוד. 

בקמפיין תהיה גם תשורת התשורות – תשורה של מאגיה שתפורה ליזמי הדסטארט גם אם הם לא מעוניינים בקורס או בכלים בתשלום (יודעים כבר/עשו קורס אחר/יש להם ליווי/הם כבר באמצע קמפיין). 

למעשה יש לנו שתי מטרות בתשורות האלה: גם שאנשים שלא צריכים קורס יתמכו, וגם לקדם את מאגיה, העסק המשלים שלנו. פשוט לא נכון לעשות קמפיין הדסטארט לשתי מטרות, אז המטרה המוגדרת של הקמפיין תהיה הקורס, והמטרה המשנית תהיה קידום ומיתוג של מאגיה. 


דבר נוסף שיכול להיות בתשורות לאנשים שלא מתעניינים במוצר עצמו – והתלבטתי אם לשים אותו בשיעור הקודם או כאן – הוא מוצרים/שירותים שלכם שלא קשורים למטרת הקמפיין. למשל אם את מוציאה ספר אבל בחייך הפרטיים את מאמנת, את יכולה להציע סשן אימון. אם אתה מוציא ספר בישול אבל בחייך הפרטיים אתה מעסה, אז איזה טיפול טווינא יכול ללכת מצוין. גם עיסויים מסוגים אחרים. קרמים, תכשיטים, ספרים, לוכדי חלומות – הכול הולך. ברוב הקמפיינים שאני עושה לעצמי, ולפעמים גם בכאלה שאני מלווה, יש תשורה של הרצאה שלי, בזמן ובנושא לבחירת התומכים. הספרים שלי נמכרים יותר בקמפיינים מאשר בחנויות. גם בקמפיין של הספר עצמו וגם בקמפיינים עוקבים. למעשה, קמפיין הדסטארט הוא הזדמנות לקדם גם את השירותים והמוצרים האחרים שלך. פשוט הלקוחות ישלמו לך דרך הקמפיין במקום ישירות. דוגמה לכך מהקמפיין של הקורס הזה היא הלק-ג'ל של גלי. 


טוב, אני מספרת פה משהו שאני קצת מתביישת בו: תמכתי פעם בקמפיין הדסטארט של ספר נגד חיסונים. האמת היא שלא כל כך הסתכלתי על מה הספר, ותמכתי בעיקר כי חברה מאוד מאוד ביקשה שאעזור לה ולבעלה בקמפיין שלו, אבל גם כי הייתה שם משחת פלא לעזרה ראשונה לכל דבר שהיא רוקחת בעצמה ואני רוכשת ממנה ממילא, באותו מחיר שאני משלמת לה גם ישירות. אז פשוט קניתי דרך הקמפיין. אני קצת מתביישת שהשם שלי מופיע ברשימת התומכים של קמפיין של מתנגדי חיסונים, אבל אלה היו זמנים אחרים… 


בקמפיין של ספר שירי הילדים של נוני ופורטונה, חנות יד שנייה בפרדס חנה, קמפיין מופתי בליווי מופתי של מורן אלויה, היו תשורות שמתאימות לכל אחד, גם אם אין לו ילדים. הספר בחלק מהתשורות הוא ממש "על הדרך".


כאשר אתם מציעים מוצרים או שירותים שאתם נותנים גם מחוץ לקמפיין, בהדסטארט המחירים צריכים להיות מעט יותר נמוכים מהרגיל כי זה מעין מבצע, אם כי בשילוב המוצר זה יכול להיות המחיר הרגיל או יותר. למשל ספר + עיסוי – יכול לעלות מעט יותר מעיסוי בלי ספר. בגיב בק/בי אקטיב ניתן מחירים גבוהים יותר מהרגיל, כי אנשים תורמים, וצריכים להרגיש שהם נותנים יותר ממה שהם מקבלים. 


בתשורות שקשורות לפרויקט דיברנו על הרצאה או הופעה, שעלולה להיות סיכון. המקבילה של זה לאנשים שלא מעונייינים בפרויקט, היא ארוחה אצלך בבית, ואז זה באמת לא משנה כמה אנשים יתמכו (אם כי כרטיס בודד להופעה הוא בד"כ ברמת תמיכה יותר נמוכה מהזמנה לארוחה). פעם אחת תמכתי בתשורה כזאת, וזה היה ממש נחמד להגיע למשורר הביתה, להכיר אותו ואת משפחתו ולקבל את הספר יחד עם ארוחה פרסית טעימה. זה גם אחד מספרי השירה היחידים בעולם שהצלחתי להתחבר אליהם – של גיא ארש לויאן. 


וזו לא חייבת להיות ארוחה שמארחים, אולי אתם מבשלים או אופים ממש מצוין ויכולים להציע קופסת עוגיות מעשה ידיכם, או סיר גונדי – אבל שימו לב שזה צריך להיות רק באיסוף עצמי או במשלוח לאזורים קרובים אליך, שלא יסתבך. 


לפני שנמשיך הלאה חשוב לי לציין שאנחנו לא מדברים על תרומת תשורות, לפחות לא בשלב ראשוני. יש לנו שיעור על תרומת תשורות ובו תבינו למה לא ואיך כן. 


יש קמפיינים שממש אין בהם מוצר מסוים, למשל קמפיינים של תמיכה בספורטאים, או קמפייני גיב-בק, בי-אקטיב, גיוס תרומות למינהו. באלה אפשר לא לתת בכלל תשורות כי אנשים תורמים פשוט כדי לתת, אבל לפעמים שווה שיהיו גם תשורות, ואז הן כמובן לא חייבות להיות קשורות. זה יכול להיות מרצ'נדייז עם דמות הספורטאי או איזושהי תודה, אבל זה גם יכול להיות כלי קרמיקה של סבתא שלו, או ספרים לא קשורים של חברים, שיעורים פרטיים, קסדות אופניים – כן, אני מדברת על גור גולש לאולימפיאדה 🙂 


ב"מחזירים את רועי", שהיה קמפיין גיב-בק, כלומר בלי מוצר אלא תרומה, עשינו משהו גאוני, שקיבלתי כעצה בקבוצת הפייסבוק של יזמי הדסטארט: התרומה לקמפיין עצמו הייתה תרומה. כלומר אם מיי ברוקס קמפלר תרמה לנו הרצאה על ביטחון ברשת + עותקים מספריה, ויש תומך שרוצה לתת 7,000 ש"ח אבל אין לו מסגרת להרצאה + ספרים – אנחנו נתרום בשמך את ההרצאה למסגרת של נערות במצוקה. זה היה קמפיין שכמעט כל התשורות בו הן תרומות, ובכל אחת מהאופציות האלה אפשר גם לקבל את התשורה לשימוש התורם עצמו. 

בקמפיין של משפט הפונדקאיות תכננו לתרום בשם התורמים ספרים למחלקות בבתי חולים, הרצאות להורים בגני ילדים באזורי מצוקה, חופות חילוניות לסטודנטים תפרנים, ושיעורים פרטיים לילדים נזקקים ועוד. בסוף החלטנו ללכת על קמפיין מהודק ואלגנטי עם תשורה פיזית אחת – ספל של משפט הפונדקאיות, בלי אופציות נוספות. 


ובחזרה לקמפיינים של יצירה – כמעט בכל קמפיין היום יש תשורה או שתיים שהן תרומה: אחר הנפוצים הוא תרומת של ספר לגן ילדים רלוונטי או למחלקה בבית חולים; מהקמפיין של "טבעוני פשוט וטעים" נתרמו ספרים לנזקקים או למשתחררות ממעונות נשים מוכות.


אם השיעור הזה נתן לכם יותר מדיי רעיונות לדוגמאות לתשורות לאנשי המעגל הראשון שלא מעוניינים במוצר עצמו, אפשר ואף רצוי להכניס לטופס ההרשמה למעגל הראשון, שדיברתי עליו בשלב חימום הקהילה, שאלת רשות אמריקאית – אילו תשורות הייתם רוצים לראות בקמפיין, או עדיף – איזו תשורה תגרום לכם לתמוך, כדי שלא יענו מה היו רוצים לראות בלי לתמוך בו… 


לסיכום: 

  1. בקמפיין שלכם יתמכו גם אנשים שהמטרה לא מעניינת אותם אלא רק אתם, או שזה משהו שחשוב להם שיקרה/יהיה אבל אין להם שימוש ישיר בה. 

  2. בשבילם נציע תשורות שאינן קשורות לפרויקט עצמו. זה יכול להיות:

    1. מרצ'נדייז, דברים שכולם משתמשים בהם (או שיותר אנשים משתמשים בהם), 

    2. תשורות שהן תרומה בשם התומך לנזקקים או למסגרות רלוונטיות. 

  3. אם יש יותר מדיי רעיונות, אפשר לשאול את המעגל הראשון לפני תחילת הקמפיין באיזו תשורה היו תומכים. 


שיעורי בית: לעשות רשימת תשורות למשיכת אנשים שהפרויקט עצמו לא מעניין אותם, אפשר אפילו בקטע של חימום קהילה לשאול מה היה יכול למשוך. 


נכון אני תמיד אומרת לא לקבל תרומת תשורות? בשיעור הבא אני מסייגת את זה, ונדבר גם על עוד פן של התשורות.