fbpx

32. תשורות ג' - קבועות/דינמיות, תרומת תשורות

כמה פעמים בעבר הזכרתי שאנחנו לא מקבלים תרומת תשורות מאנשים אחרים, והיום אסביר למה לא ומתי ואיך כן. 


למה לא

הלמה-לא מאוד פשוט: רוב האנשים לא מבינים מה זה קמפיין מימון המונים ולא מבינים שמה שאנחנו צריכים כדי שהקמפיין יצליח הוא פשוט כסף

תמיכה כספית.

לבחור תשורה, לבחור אופציית משלוח, לשנות את הסכום כלפי מעלה אם אנחנו רוצים לתמוך ביותר, להכניס פרטים שלנו ופרטי אשראי, ולעשות אנטר. 

כסף. 

כזה שמגדיל את הסכום בקמפיין. 

כך שהסיכוי שהבא שנכנס יתמוך, עולה גם הוא. 

רוב האנשים חושבים שכשהם תורמים תשורות, זו התרומה שלהם לקמפיין, בכך הם עזרו לנו והם לא מרגישים מחויבים לתמוך גם כספית. מה שעלול לקרות הוא שיהיה לנו קמפיין עם המון תשורות אבל בלי תומכים. וזה קרה לי בקמפיין של פודקסט הפונדקאות, שלא הצליח כי כולם תרמו תשורות, אבל את רובן לא רכשו! מאוד מבאס.

סיבה משנית, שנכונה במיוחד אם יש לנו מספיק תשורות משלנו, היא שיותר מדיי תשורות מבלבלות ואין צורך בכל כך הרבה תשורות. 


מתי ואיך כן נכון לקבל תרומת תשורות

הבנו למה באופן כללי לא כדאי לקבל תרומת תשורות, עכשיו בואו נדבר על מתי כן: 


גיוון בתשורות

למשל אם אנחנו עושים אלבום מוסיקה וכל התשורות הן שיעורי מוסיקה, הפקה מוסיקלית, הופעות מוסיקליות ואלבומי מוסיקה, אז לאנשים שלא בקטע של מוסיקה, לא יהיה במה לתמוך. וכרגע (כלומר בשיעור הקודם) דיברנו על תשורות לאנשים שלא מעוניינים בפרויקט עצמו. אז למה ספל ממותג זה תשורה צבאבה אבל לקבל קלפי העצמה מחברה זה לא צבאבה? 

הסיבה היא מה שאמרנו לעיל: החברה עשויה לחשוב שבכך היא סיימה לעזור, ואנחנו מעדיפים תמיכה כספית שתקדם את הקמפיין אל עבר היעד. אבל אם היא מבינה שזה לא במקום אלא בנוסף, או לחילופין – אם יש הרבה תומכים במעגל הראשון שאנחנו יודעים שמוסיקה לא מעניינת אותם אבל קלפי אימון כן – אז מעולה שיהיה. 


קמפיין שאין בו מוצר למכירה

רוב הקמפיינים האלה יהיו בגיב-בק ובבי-אקטיב, שלא מחייבים תשורות אבל כן מאפשרים וזה תמיד נחמד. אבל גם בהדסטארט יש לפעמים קמפיינים יצירתיים שהמוצר בהם אמור להיות חינמי כמו פודקסט או סדרת רשת (ובואו. גם מוסיקה היום זה מוצר חינמי), או קמפיינים לעידוד ספורטאים שהמוצר בהם הוא הגאווה שלנו, שאי אפשר לתמחר. בקמפיינים כאלה ניתן גם דברים מהעסק שלנו, חוויות איתנו וכו' – אבל אפשר בהחלט לקבל גם תרומת תשורות מאנשים קרובים, ובלבד שהבהרנו להם היטב שתרומת התשורות היא לא במקום תמיכה בקמפיין עצמו. נרחיב על זה עוד מעט כשנדבר על ה"איך". 


חברים טובים (אבל ממש!) שרוצים לעזור ואין להם אפשרות כלכלית

אם הם מספיק כנים איתנו כדי לומר תקשיבי, אני רוצה לתמוך אבל אני לא יכולה להרשות לעצמי אפילו ארבעים ושמונה שקלים, אנחנו נבין, ונשמח להכניס את המוצר שלהם לאפשרויות התשורה. 


שיתופי פעולה מתבקשים

אלה מקרים שלא רק שנקבל תרומת תשורות, אלא אולי אפילו נבקש, ואולי אפילו נשלם על התשורות שאנחנו מקבלים. אני כבר לא סופרת לכמה קמפיינים תרמנו – הוצאת זרש וגלי לופו אלטרץ – עותקים דיגיטליים של "בישול טבעוני ישראלי". רובם היו קמפיינים שקשורים לטבעונות, וכמה קמפיינים של תרומות. 

לפני הקמפיין של "גיבורים, מלכים ודרקונים – מיתולוגיה איראנית לכל גיל", יובל שוטט קצת לחפש האם אנחנו ספר המיתולוגיה הראשון לכל המשפחה שאינו מיתולוגיה יוונית. הוא גילה את הקמפיין של גילגמש הצעיר של שירלי גרץ. ד"ר שירלי גרץ בשבילכם. ולא רק שהיא הוציאה ספר מיתולוגיה מאותו אזור, היא גם מלמדת בו כתב יתדות! שזה משהו שעשינו במגילת אסתר מאחורי המסכה. 

אני משערת שהייתה אפשרות להיכנס ליריבות ותחרות, או שזה מה שהיה קורה אילו היינו מתעלמים מקיום הספר. היו נוצרים מחנות, תומכי גילגמש ותומכי המיתולוגיה האיראנית, ואנשים שרוצים להראות נאמנות לאחת ולא תומכים באחרת. היו יכולים לומר שאני העתקתי ממנה את רעיון המיתולוגיה לילדים או שהיא העתיקה ממני את רעיון לימוד היתדות. 

היא לא העתיקה ממני, כי הפעם הראשונה שנחשפה ל"מגילת אסתר מאחורי המסכה" היה כשהענקנו לה אותו על צלחת חומוס בדרך בית לחם בירושלים. והצענו את הדבר שנראה לנו הכי מתבקש – שיתוף פעולה. כששירלי תורמת לקמפיין שלי עותקים של גילגמש ואחר כך כשאני תורמת לקמפיין שלה עותקים של גיבורים מלכים ודרקונים – אנחנו גם מפרסמות אחת את השנייה, וגם מבהירות לתומכינו שאנחנו חברות ומשתפות פעולה, ותמיכה בקמפיין של "השנייה" היא לא "בגידה" אלא המשך נאמנות. 


סלבים ואושיות 

כשאנשים תורמים לכם תשורה לקמפיין, זה נותן להם הזדמנות לפרסם את הקמפיין אצלם ברשתות החברתיות בתור משהו "שלהם", שזה עוד פרסום לקמפיין. אנשים הרבה פעמים תומכים בתשורה של מישהו שהם אוהבים בלי קשר למטרת הקמפיין. כמו מעגל ראשון, רק שלהם. אם למי שתרם יש המון עוקבים וחשיפה, זה אשכארא יח"צ במעגל שלישי. שווה. 


שוקולד

תשורות יער הקקאו הן התשורות שתמיד נמכרות ראשונות, בכל הקמפיינים שלי. זו תשורה בטוחה שתקפיץ לנו את הסכום בקמפיין. בקמפיינים של תרומות, יערה תורמת את השוקולד, אבל בקמפיינים אחרים היא פשוט עושה לנו מחיר מיוחד. במקרה של מחיר מיוחד אלה תשורות לא משתלמות כלכלית, אבל כן טובות לקמפיין ואנחנו נגביל אותן. 


אכן, אם רק סופרים, יש יותר סיבות לקבל תרומת תשורות מאשר סיבות לא לקבל, אבל הסיבה לא לקבל יותר חזקה. אז אם כן בחרת לקבל תרומת תשורות – בזהירות ולא במקום תמיכה. 


אז איך עושים את זה? 

שיתופי פעולה מתבקשים

בשיתופי פעולה מתבקשים, אם התשורה היא לא פיזית – כמו הספרים הדיגיטליים של גלי לופו אלטרץ להדסטארטים טבעוניים – אפשר פשוט לשאול אם יסכימו לתרום את התשורה בחינם. זה נכון גם לתרומת תשורה פיזית שהתורם מעוניין לתרום בחינם, למשל עודפי ייצור, כדי לחסל מלאי "מת". לפעמים, אם רק תפרסמו בפייסבוק שאתם צריכים תרומת תשורות, היזם כבר יפנה אליכם. במיוחד אם זה בקבוצת היזמים של הדסטארט.

לפעמים עושים החלפת תשורות, כמו ששירלי ואני עשינו עם ספרי המיתולוגיה: גילגמש הצעיר הראשון היה תשורה בקמפיין של גיבורים מלכים ודרקונים, וגיבורים מלכים ודרקונים היה תשורה בקמפיין של גילגמש השני. זו גם הייתה הזדמנות לפרסם זו את קמפיינה של זו בעדכונים לתומכים שלנו. החלטנו שבכל הצלבה כזאת חמישה ספרים ראשונים יהיו תרומה, ואם נרצה יותר מזה – נשלם מחיר סמלי שנקבע בינינו ויכסה קצת יותר מעלויות ההפקה של ספר בודד. 


תרומה (לא מתבקשת) מראש

לגבי תרומת תשורות מראש שלא נכנסות לקטגוריה של "תרומה מתבקשת" – בין אם כדי לגוון את תשורות המעגל הראשון או מכיוון שזה קמפיין ללא מוצר, צריך לעשות את זה מאוד בזהירות ובאסרטיביות כדי לא להיתקע עם קמפיין מלא תשורות של אחרים ובלי כסף. בקמפיין של גור גולש לאולימפיאדה, ניצה, סבתא של גור, שלחה בקבוצת הווצאפ של המשפחה המורחבת הודעה שמודיעה על הקמפיין, מבהירה ללא כחל ושרק שהדבר החשוב ביותר הוא תרומה כספית, ושנשמח אם *בנוסף* יוכלו לתרום תשורות, עם דוגמאות לתשורות אפשריות. שאם זה או זה או זה, אז עדיף תרומה כספית. 

והם הבינו! 

פשוט צריך להיות ממש ממש ממש ממש ממש ממש ממש ברור.


תרומה מתומכים במהלך הקמפיין

זה כבר משהו אחר! אם אנשים כבר תמכו ורוצים להירתם עוד, ואם אנחנו צריכים את הגיוון הזה, אז אנחנו נאפשר להם בשמחה! בכל קמפיין שלי אני ממילא אוהבת לשלוח הודעות תודה אישיות לתומכים (דרך ה"מעטפות", זוכרים?), אז יחד עם הודעת התודה האישית – כלומר זו שמגיעה אישית רק למי שכבר תמך – אני נותנת לינק לגוגלטופס לתרומת תשורות. בתיקייה הנלוויית יש לכם טופס לדוגמה, אתם מוזמנים ליצור עותק ולהתאים לפרויקט שלכם. בטופס אנחנו נבקש את כל המידע שצריך כדי לא להטריד את התורם חוץ מאשר להודיע שהתשורה שלו עלתה ושיפרסם. אנחנו צריכים לדעת מה שם התורם ואיך אנחנו יוצרים איתו קשר, וגם מה המחיר הרגיל של התשורה, בכמה הכי מעט הוא מסכים שנמכור (אולי נחליט ביותר משווי השוק, על זה לא צריך אישור), כמה יחידות הוא תורם, כמה מילים על התשורה, כמה מילים על התורם, ואפשרות להעלאת תמונה של התשורה

בהסבר לפני ובהודעת התודה אחרי מילוי הטופס, נבהיר שלא בטוח שייקחו את התשורה, ושבמקרה של ריבוי תרומות, גם לא בטוח שנספיק להעלות את התשורה בכלל [אם כי תמיד אפשר להחליט בשלושת הימים האחרונים להעלות את כל מה שנשאר].

כשהתשורה תעלה, כאמור, נודיע לתורמת, כדי שתפרסם אצלה עם המלצה וקישור. 


הגבלת כמות 

הגבלת הכמות נכנסת בפרק הזה כי היא כמעט תמיד רלוונטית לתשורות של אחרים, אבל יש לה גם יישומים בתשורות שלנו. 

תשורות שתרמו לנו תמיד יהיו מוגבלות בכמות. הן לא העיקר בקמפיין. גם תשורות שלנו יכולות להיות מוגבלות – בכמות או בזמן. תשורות מוגבלות בזמן בתחילת הקמפיין הן גם צ'ופר למקדימים-תמוך, ובמקרה של מוצר נחשק, גם מזרז אנשים לתמוך לפני שיסתיים. הן יכולות גם להיות מוגבלות בכמות, עם אותו אפקט. או גם וגם. ב"טבעוני פשוט וטעים" הגדרנו גם הגבלה ליומיים ראשונים וגם הגבלת כמות, כך שתשורות לזריזים שהגיעו לגבול שלהן לפני סוף היומיים, נעלמו אף הן. תשורות שמוגבלות בכמות מזרזות אנשים שחפצים בהן לתמוך עכשיו ולא לדחות, שמא לא יישאר להם. 

הגבלת הכמות יכולה להיות 100-200, ויכולה להיות גם 3. תשורות שהן תרומה מאחרים בד"כ יוגבלו ל-2-10 פריטים, לפי בחירת התורם. 


 תשורות דינמיות

כדאי לתמחר כמה תשורות מוגבלות באותה מדרגת מחיר פלוס-מינוס, ופשוט להעלות תשורה חדשה בכל פעם שהתשורה הקודמת מסתיימת או שנשאר ממנה רק פריט אחד, כדי לא להישאר בלי תשורה במדרגה הזאת. למשל להעלות  5 כרטיסים להופעה במדרגת תמיכה של 100 ש"ח, וכשהם מסתיימים להעלות 3 צנצנות קרם לחות ב-100 ש"ח, וכשזה מסתיים להעלות ספר עם הקדשת מחברת ב-100 ש"ח. תשורות דינמיות גם מזרזות אנשים לתמוך לפני שיסתיימו, גם מקלות על תומכים שרוצים לתמוך עוד – בכל קמפיין יש כאלה! אנחנו מאוד אוהבים אותם! – וגם מוסיפות עניין לקמפיין. אני מאוד אוהבת תשורות דינמיות. זה דורש יותר השקעת זמן, אבל בואו, מי בכלל עושה דברים אחרים בזמן שיש קמפיין רץ? 


אסור שכל התשורות יהיו מוגבלות. תמיד צריך כמה תשורות קבועות במדרגות התמיכה הנפוצות, כדי שלא ניתקע בלי מדרגת התמיכה הזאת. זה קרה לי ב"שומרי ים המוות," שטס עוד יותר מהר ממה שצפיתי, ואני לא הייתי ליד מחשב, או שהייתי עסוקה במשהו אחר של הקמפיין, אז במשך כמה שעות חסרה מדרגה של 150 ש"ח. המדרגות שחשוב שיהיו בהן תשורות קבועות:

אחת במדרגה מתחת ל-100, 

אחת או שתיים בין 100-200, 

ועוד אחת או שתיים ב-500-1500. 

בקמפיין שיש בו רק תשורות מתרומות, צריך לראות אם יש תשורות במדרגות הנפוצות שאפשר להציע בלי הגבלה, או להיות כל הזמן עם היד על הדופק כדי להעלות תשורה חדשה במדרגה דומה כשאחת הולכת להיגמר. 


לסיכום: 

  1. אנחנו לא רוצים תרומת תשורות, כי רוב האנשים חושבים שבכך תמכו בקמפיין ולא צריך גם תמיכה כספית. 

  2. יש כמה חריגים לכלל הזה, כמו:

    1. קמפיין ללא מוצר;

    2. אושיות;

    3. שיתופי פעולה מתבקשים

    4. תשורות פופולריות שבטוח יקפיצו את הפרויקט. 

  3. חשוב מאוד להבהיר שתרומת תשורה היא לא במקום תמיכה אלא בנוסף, ואפשר להציע לתומכים לתרום תשורות רק אחרי שתמכו. 

  4. את התשורות שנתרמו כדאי להגביל בכמות ולעשות אותן דינמיות, וגם תשורות שלנו יכולות להיות מוגבלות ו/או דינמיות. 


שיעורי בית: לחשוב על שיתופי פעולה מתבקשים, ולחשוב מה מהתשורות שהגדרנו בשיעורים הקודמים צריך להיות מוגבל/דינמי, ומה קבוע. 

השיעור הבא הוא רק למי שרוצה לכוון לחו"ל, ואחריו מודול של קצרצרים – הסברים טכניים על תוכנות ואתרים שהזכרתי במהלך הקורס עד כה – אם אף אחד מהם לא רלוונטי לך, אני מזמינה אותך לדלג למודול ניהול הקמפיין. אני מחכה לך בשלושת המקומות!