ברוכים הבאים למודול ניהול הקמפיין בקורס שנורקינג, קורס מקוון למימון המונים. אני ד"ר תמר עילם גינדין, ואתם…
אתם כבר יודעים שהנכס הכי חשוב בקמפיין הוא הנכס האנושי, ושומעים או קוראים אותי כבר כמה זמן מדברת על צוות. צוות צוות צוות. אז רק טבעי שלפני שאנחנו מתחילים לנהל את הקמפיין, נדבר קצת על הצוות.
אני לא מצליחה לחשוב על קמפיין אחד שעשיתי בלי צוות. הצוות הוא לפעמים שלושה אנשים ולפעמים חמ"ל של 24 פונדקאיות היפראקטיביות (ומטבחון של חמש), אבל תמיד היה צוות.
האם חייבים צוות?
כן ולא. אין באמת חוקים. עקרונית גם קמפיין של אדם אחד יכול לעבוד, מעשית, לצוות יש המון יתרונות:
חלוקת עבודה. אפילו אם ניקח רק את הדבר הפשוט של לכתוב תודות אישיות בקופי-פייסט. אבל גם בפרסומים בקבוצות, סריקת הרשת למצוא דברים להגיב להם וכו'.
סיעור מוחות – כשיש צוות אפשר להתייעץ, ועולים יותר רעיונות. אפילו אם זה לא בקטע של התייעצות אלא שיתוף מה עשיתי. ככל שיש יותר ראשים, יש יותר רעיונות.
קשרים – כל אחד בא עם הנטוורקינג שלו. גם בשביל מעגל ראשון, וגם אחר כך שנצטרך קשרים למטרות הפצה או התייעצויות נוספות.
שיתוף פעולה – בהתחלה, לפני שהתומכים יצטרפו למאמץ המלחמתי, אנשי הצוות יכולים להגיב אחד לשני בפרסומים ברשתות, לעדכן את כולם על פוסטים שכדאי להגיב להם, לעשות מבצעי תגובות על כתבות שקיבלנו באתרי חדשות – הכול כדי לחשוף את הקמפיין עוד.
תמיכה נפשית הדדית – ברגעים הקשים, ונדיר שאין.
הסטטיסטיקה מראה שקמפיינים עם צוות יותר מצליחים, כנראה בגלל שילוב של כל הסיבות האלה.
גודל אופטימלי של צוות
מכירים את חוק פיזור האחריות? ככל שיש יותר אנשים שאחראים לעשות דבר מסוים, כך קטן הסיכוי שהוא ייעשה, כי כל אחד סומך על האחר. זה עיקרון מאוד ידוע בפסיכולוגיה חברתית (וגם בפסיכולוגיה בשנקל). זו הסיבה שהסיכוי שיעצרו לך לטרמפ (אל תעלו על טרמפים! זה מסוכן!) או לעזרה בכביש סואן, הוא הרבה יותר נמוך מאשר בכביש שאין בו הרבה אנשים.
יערה קקאו אוהבת לקחת דברים לקיצוניות, ובקמפיין הראשון שלה היה לנו צוות ענק, בערך כל מי שאמר "איזה יופי, את עושה קמפיין?" מיד נכתב כחבר צוות. בסוף רק יערה ואני עבדנו, כל השאר כנראה סמכו על העבודה של האחרים ואפילו לא הפיצו למעגל ראשון.
היה עוד קמפיין אחד שהייתה לנו חברת צוות שאני חושבת שגויסה רק כדי שלא אהיה האישה היחידה. היא עזרה בניהול עמוד הפייסבוק, אבל לא שלחה הזמנות לקמפיין לאף אחד מהמעגל הראשון, לא תמכה בקמפיין בעצמה, וגם הודיעה שלא תתמוך! אילו הייתי יודעת שזו הגישה הייתי מודה לה מראש ומשחררת אותה מחברות בצוות הקמפיין: נכון שיש לה קשרים, אבל היא לא הפעילה אותם. ומה היא יכולה לומר לאנשים כאשר היא בעצמה לא תמכה? זה היה עוד אדם לתחזק מבחינה רגשית אבל בלי תרומה ממשית. אבל בסוף לא הייתי האישה היחידה! בת זוגו של אחד היזמים הצטרפה והייתה אשת מפתח בצוות מבחינת עשייה וגיוס!
עם השנים אני לומדת ומשתכללת, ומשתדלת להגביל את מספר חברי הצוות, ולוודא עם כל אחד שהוא מוכן. אבל ב #משפט_הפונדקאיות היה לנו חמ"ל של 24 פונדקאיות רתומות עם אש בעיניים, וב"לעזור לעינב להשתקם" הצטרפו עוד כמה (וכמה אחרות עזבו בינתיים את החמ"ל). איך רותמים 24 אנשים ואיך מנהלים אותם?
בקמפיינים עם צוות גדול כזה, עושים קבוצה לגרעין הקשה – היזמים – ולחמ"ל, שהוא בעצם קהילה בפני עצמה. מזל שבגרעין הקשה הייתה אורית הורוביץ בר-עם, שלפני שהייתה דוקטורנטית בבן גוריון, התמחתה בניהול קהילות פייסבוק. היא עשתה עבודה מעולה בהנעה ב #משפט_הפונדקאיות, וב"לעזור לעינב להשתקם" באמת היה יותר קשה להפעיל עד ששירי אור, שהקימה את קהילת הפונדקאיות בארץ, הצטרפה ובלי לשים לב או להתכוון אמרה את הדברים הנכונים כדי לרתום את כולן לפעולה.
אז התשובה לשאלה היא בעיניי:
הגודל האופטימלי לצוות הוא 3-5 אנשים.
רצוי מספר איזוגי למקרה שצריך לקבל החלטות.
אם הצוות יותר גדול מזה, כדאי לעשות קבוצה נפרדת לקבלת החלטות ב"מטבחון" – זה בדרך כלל יהיה היזמים או הגרעין הקשה + המלווה/מנהלת, ולנהל את הקבוצה הגדולה – החמ"ל – כמו קהילה.
תפקידים וחלוקת אחריות
בעיקרון, אם אחד מחברי הצוות יותר טוב או מנוסה במשהו מסוים, ברור שכדאי שזה החבר שיוביל בקבלת החלטות בנושא הזה. אבל יש גם המון משימות שפשוט צריך לחלק או שכולם צריכים לעשות – וכדאי שיהיה מישהו אחד שתפקידו לוודא בסוף כל יום שכולם עשו מה שהיה צריך בנושא הזה.
תפקידים שכדאי להגדיר. מן הסתם לא חייבים שיהיה אנשים שונים, אבל כדאי לדעת מי אחראי על מה.
ניהול הקמפיין (קבלת החלטות, התוויית לוחות זמנים, קביעת משימות)
ריכוז יח"צ
ניהול נוכחות רשת
ניהול הקהילה (חמ"ל ובכלל)
ניסוחים (במשפט הפונדקאיות כל פנייה ועדכון, אני ניסחתי לפי המסרים שצריכים לעבור, ואלירז "ערכה רגשית" כדי שייגע בלב.)
חלוקת מטלות ומעקב עבודה (האם כולם שלחו למעגל הראשון שלהם? האם כולם שלחו למעגל השני? האם מי שהיה אמור לכתוב מכתבי תודה כתב אותם?)
ויזואליה: גרפיקה, וידאו (אפשר לפצל).
תודות אישיות, פוסטי תודה (יכול להתחלק בין כולם, העיקר שלא יהיו כפילויות)
פרסום ממומן (אם אין מישהו בצוות שזה המקצוע שלו – לקחת חיצוני בתשלום או לוותר!)
דברים שכולם צריכים לעשות (וכדאי שמישהו יהיה אחראי לוודא שאכן עשו):
לשלוח הודעות למעגל הראשון
לשלוח הודעות למעגל השני
לפרסם פוסטי תוכן
להגיב לפרסומים של אחרים ברשתות החברתיות (אפשר לשתף פרסומים בקבוצת הווצאפ ואז להיכנס דרך "קישורים")
להעלות רעיונות נוספים
ניהול הצוות
כאשר יש צוות, מצד אחד יש יותר תמיכה והעבודה מתחלקת, ומצד שני זה יותר בלגן.
אני ממליצה להשתמש בגוגל דרייב כדי שכל הקבצים יהיו משותפים:
קבצי טקסט בשביל נוסחים מוצעים למעגל ראשון, שני, יח"צ (כשפונים לקשרים אישיים), תוכן הקמפיין, עדכונים ועוד.
קבצי תמונה וסרטונים שאפשר לשלוח בווצאפ, להעלות לרשתות החברתיות, ונחמד אם יהיו תמונת קאבר ופרופיל שכולם יוכלו להחליף אליהם.
קבצי טבלאות (גוגלשיט) עם חלוקת משימות, חלוקת יח"צ, חלוקת תודות, פוסטים ברשתות החברתיות שאפשר להגיב להם ועוד.
בנוסף חובה שתהיה קבוצת ווצאפ או צ'ט במסנג'ר למטבחון, וקבוצה לחמ"ל (אני עושה את זה בווצאפ, אפשר גם טלגרם, פייסבוק – איך שנוח לכם). החיסרון של ווצאפ לעומת המדיה האחרים הוא שמצטרפים חדשים לא מקבלים את מה שהיה קודם. שם יהיה קישור לדרייב, ואפשר גם לשתף שם קישורים שצריך להגיב עליהם, ולהתחיל כל בוקר במעבר על כל הקישורים ותגובה לכל אחד מהם כדי להקפיץ ולהגביר טראפיק.
כשאני מנהלת צוותים גדולים הבקשה שלי היא שכל אחד יחשוב שהקמפיין תלוי רק בו. זה כמובן לא עובד ב-100%, אבל עובד יותר טוב מאשר כשלא אומרים את זה 🙂
ישיבות
יש צוותים שעובדים מספיק טוב באמצעי הקשר האלה, ויש צוותים שצריכים פגישה פיזית (אם כולם שכנים) או בזום (יותר הגיוני) כמה פעמים במהלך הקמפיין. אין צורך כל יום, כי יהיו ימים של מיתון אמצע קמפיין, שלא יהיה מה לעדכן או משימות לחלק.
אני כן ממליצה על ישיבת השקה ערב לפני השקת הקמפיין – לוודא שיש הכול, ואם זה צוות שלא היה מעורב בשלבים הקודמים – להסביר מה הולך להיות. אני עושה בקמפיינים שלי ממש מצגת ערב לפני לכל הצוות.
אפשר גם לערוך ישיבות עדכון וסיעור מוחות לפי התקדמות הקמפיין ולפי הצורך – אם יש חילוקי דעות, אם יש רעיונות וכו'.
ברוב הקמפיינים שלי ווצאפ הספיק, אבל בחלק גם היו ישיבות זום של המטבחון.
שגרירים
קבוצת הדסטארט מאפשרת, אם מבקשים במיוחד מהתמיכה, לפתוח לשונית נוספת בקמפיין, ולגייס שגרירים.
שגרירים הם כמו חמ"ל או קבוצת ניהול גדולה, אבל זה כמו משחק מוגדר ותחרותי:
כל שגריר קובע לעצמו סכום יעד (למשל ברק אובמה רוצה לגייס 5000 ש"ח מתוך סכום היעד של הקמפיין), ומקבל לינק אישי להפצת הקמפיין.
הנה לשונית השגרירים מתוך "מחזירים את רועי הביתה" (פונדקאיות אקטיביסטיות זה אני, דה)
לכל שגריר יש שם, לינק (אפשר לקבל אותו בהקלקה על צלמית הלינק), סכום יעד מתוך הסכום המלא, ומדידה של כמה הוא הצליח לגייס, מכמה תומכים. אפשר גם להצטרף כתת-שגרירים בצלמית של בנאדם+, אבל לא ראיתי שזה נעשה. אם מישהו הגיע עם הלינק שלי ותמך, הוא וכספו נספרים גם תחת השגריר שלי, וכמובן תחת הקמפיין הכללי. כפי שאתם רואים, זה סתם משחק נחמד. אין כאן עניין של דדליינים או הכול או כלום.
אני פחות אוהבת לעבוד עם שגרירים מדידים. בקמפיין הזה זה הצליח כי הם היו מגויסים, לא כי היה פרויקט שגרירים. זה גם מעודד תחרותיות בזמן שקמפיין מימון המונים זה אמ-אמא של השיתוף פעולה, זה יכול לבאס שגרירים שלא מצליחים למלא את המכסה, והגרוע מכול – חוק פיזור האחריות. אם נרשמים המון שגרירים, כל אחד סומך על האחרים. בקמפיין צעדת השרמוטות 2021 היה רגע בקמפיין שהיו יותר שגרירות מתומכים! הלו, שגריר קודם כול עושה לינק שגריר, אחר כך תורם דרכו, אחר כך מגייס אחרים. והיו בקמפיין ההוא שגרירות שעד הסוף נשארו על אפס.
ב #משפט_הפונדקאיות החמ"ל בעצם היה כמו שגרירות, אבל בלי החלק המדיד והתחרותי. אורית ניהלה אותן כקהילה ביד רמה, ואני ביקשתי שכל אחת תחשוב שהצלחת הקמפיין תלויה בה, ובה בלבד.
אני מתישהו אראיין לבלוג הציבורי את יוני רעם, מלווה הדסטארטים שאני יודעת שיש לו ניסיון טוב עם שגרירים. נלמד איך לעשות את זה.
אנשי מקצוע חיצוניים
חלק מהתפקידים בצוות לא חייבים להיות מקצועיים. דיברנו כבר על הסרטון, שרצוי שלא ייראה מקצועי מדיי. גרפיקה גם לא חייבת להיות מקצועית. בסך הכול אנחנו רוצים לשדר שאין לנו תקציב גדול.
כך שלא נורא אם אין בצוות מישהו שיודע לעשות את הדברים, ואם יש – צריך לציין את זה כדי "להסביר" למה הסרטון נראה כל כך מקצועי.
אפילו ניהול קמפיין לא חייב להיות מקצועי וחיצוני. אם אתם עושים את הקורס הזה, כנראה יש לכם כל הידע. במיוחד אם אתם גם חורשים על האקדמיה של הדסטארט ומשתתפים ומתייעצים בקבוצת היזמים שלהם. מה שמנהל חיצוני כן יכול לתרום זה עוד גישות ורעיונות (כי כל אחד מאיתנו קצת שונה), ובעיקר דמות סמכותית שלא יתחילו להתווכח איתה (ושיש לה ניסיון כדי להתמודד עם שינויים ובלת"מים). אל תצפו ממנהל חיצוני לעשות הכול במקומכם, זה מתכון לכישלון!
הדבר היחיד שבו ההמלצה הגורפת שלי היא עבודה עם אדם שזהו המקצוע שלו, זה פרסום ממומן. אחרת אתם זורים את כספכם לרוח. פרסום ממומן זה תחום שכל הזמן משתנה, ולכן גם אם אשתף במה שלמדתי, זה כבר לא רלוונטי כי שינו כמה פעמים מאז. גם את הממשק וגם את החוקים. אני כן יכולה לומר לכם שכשניסיתי לעשות את זה בעצמי בלי אשת מקצוע, קיבלתי המון לייקים מטירה ואפס רכישות, ואשת מקצוע טובה הפכה לי כל שקל לשלושה עם תקופת למידה של כמה ימים (תקופת הלמידה האופטימלית היא כחודשיים, ואז כל שקל יכול להפוך גם לעשרה שקלים כשעושים את זה נכון).
פרסום ממומן זה ממש לא חובה לפרויקטים קטנים, וממש כן חובה לפרויקטים גדולים.
שימו לב: ככל שתסתמכו יותר על אנשי מקצוע חיצוניים ופחות על עצמכם – כך הסיכוי להצלחה דווקא יורד. במימון המונים הנכס החשוב ביותר אחרי הקהילה (שלכם) הוא אתם עצמכם.
שימו לב 2: התשלום לאנשי מקצוע הוא חלק מתקציב הפרויקט עצמו בחישוב סכום היעד! זה אמנם סכום שלא יחזור אם הקמפיין לא יגיע ליעדו, אבל
לסיכום:
צוות הוא לא חובה, אבל הוא מאוד משפר את סיכויי הקמפיין וגם שומר על שְׁפִיּוּת היזמים.
כדאי שתהיה חלוקת תפקידים ברורה בדברים מסוימים, ויש מטלות שכולם צריכים לדעת שהן חובה לכולם.
גודל צוות אופטימלי – 3-5 אנשים.
מעל לכך צריך לנהל את הצוות כמו קהילה, ושיהיה מטבחון לקבלת החלטות.
חוץ מאשר בפרסום ממומן, לא חובה לקחת אנשי מקצוע.
שיעורי הבית שלכם: אם עדיין אין לכם צוות – גבשו אותו. אפילו אם אתם במרכז והאחרים הם לתמיכה נפשית. זה גם משהו.
בשיעור הבא נדבר על שלבי הקמפיין. אני כבר מחכה לכם שם!