fbpx

48. פרסום ממומן, פיקסל. "צביעת קהלים", לעמותות - גוגל

ברוכים הבאים לקורס שנורקינג, קורס מקוון למימון המונים. אני ד"ר תמר עילם גינדין, ואתם… 

אתם תצטרכו בקרוב להתמודד עם השאלה האם לעשות לקמפיין שלכם פרסום ממומן או לא. 


פרסום בפייסבוק ואינסטגרם.

ההמלצה שלי היא להתקין פייסבוק פיקסל בכל מקרה, אלא אם החלטתם מראש ובביטחון רב שלא. אם החלטתם לא להחליט עדיין, תתקינו כדי שיתחיל לעבוד. 


פייסבוק פיקסל

פייסבוק פיקסל זה קטע קוד שאתם מייצרים לפני תחילת הקמפיין, מעתיקים אותו למערכת של הדסטארט בחלק של הדשבורד > הצגת הפרויקט ברשתות החברתיות. הפיקסל "לוכד" את כל המבקרים שיש להם פייסבוק או אינסטגרם, ויודע מי מהם עשה מה. הפיקסל לא יגיד לך "שמעת, יניב המניייאק היה באתר אבל לא תמך" או "סימה רכשה כפרעליה", אבל אחר כך, כשתבקשו לעשות פרסום ולטרגט (מלשון target – מטרה) רק אנשים שביקרו באתר ולא תמכו, יניב יקבל את הפרסום הממומן בפיד שלו. ואם תרצו לטרגט אנשים שדומים לאנשים שכן תמכו, סימה תהיה חלק מהסטטיסטיקה שלפיה פייסבוק מחליט מי דומה לפרופיל של התומכים מבחינת גיל, מגדר, תחומי עניין ועוד. 


כיצד נתקין פיקסל?

כדי להתקין פייסבוק פיקסל צריך עמוד עסקי, אז קודם כול תפתחו עמוד עסקי. 

למעשה, פרסום ממומן זאת ההצדקה היחידה של עמוד עסקי. בגלל שזו הדרך של מטא להתפרנס מהגולשים, עמודים עסקיים מקבלים חשיפה רק באמצעות פרסום ממומן. אם אין ממומן – החשיפה אפסית. 

ואז צריך לפתוח יוזר ב-meta business suite, ומכאן זה תסכול מתמשך והשקעת זמן בלמידה של משהו שגם ככה ישתנה עוד מעט, אז ההמלצה שלי, שתחזור כחוט השני לאורך כל הפרק הזה, היא לבקש הוראות מעודכנות מהתמיכה או בקבוצת היזמים בפייסבוק. ואם החלטתם מראש לעבוד עם פרסום ממומן, תנו למי שעושה לכם את הפרסום הממומן לעשות את זה, תאמינו לי גם עם הוראות זה מתסכל. 


פרסום בגוגל

בכל חיפוש שלכם בגוגל, התוצאות הראשונות, אלה שכתוב עליהן "מודעה", ואם לא התקנתם חוסם פרסומות אז גם התוצאות שאתם מקבלים בצד – אלה פרסומים ממומנים. גם כאן יש קוד שאפשר להטמיע כדי לראות מה עובד יותר טוב, וגם כאן מומלץ להשתמש במישהו שיודע מה הוא עושה. 


אם הגיוס הוא תחת עמותה עם 46א

עמותות שעומדות בתנאי הניהול התקין ומקבלות אישור על פי סעיף 46א, מקבלות מגוגל תקציב פרסום של  10,000$ בחודש. זה המון!!! זה גם בא עם תנאים מאוד מחמירים ועונשים כבדים אם לא עומדים בהם, ולכן עוד יותר כדאי לעשות את זה עם איש מקצוע. 

כדי להתניע את המהלך צריך לקבל אישור, שכרוך בביורוקרטיה. זה מתחיל ב- https://www.google.com/grants/, ומשם עובדים לפי ההוראות. הם אומרים שהאישור לוקח עד 60 ימים, אבל כל העמותות שאני עבדתי איתן קיבלו את האישור תוך פחות משבוע. 

אם אתם רוצים להתפרע עם התקציב בלי איש מקצוע כי זה לא כסף שלכם ולא אכפת לכם לזרות 10K$ לרוח, אפשר לעשות את זה גם לבד, והדבר היחיד שעליי להזהיר אתכם הזהר היטב הוא שגוגל לא עשו אותם באצבע, ומכיוון שזה מענק אז הם עוד יותר קשוחים, ומענישים כשמגיע.

  • הפרסום חייב להפנות לאתר העמותה ולא להיות redirect לאתר אחר. כלומר אי אפשר לקשר את הקמפיין ישירות לפרסום הממומן. אני ממליצה להעתיק את הקמפיין או חלק חשוב ממנו אל עמוד ייעודי באתר העמותה, ומשם אפשר להפנות לקמפיין. 

  • מילות חיפוש חייבות להופיע בעמוד שאליו מפנים. אז אם אתם רוצים לעלות בחיפוש מילות מפתח מסוימות, כדאי לערוך את הטקסט כך שיכיל אותן. 


פרסום ממומן לפני הקמפיין

אם החלטתם מראש לעשות פרסום ממומן – ובקמפיינים של שש ספרות אני מאוד ממליצה שזה יהיה חלק מתקציב הקמפיין מלכתחילה – יכול להיות שכדאי להשקיע קצת יותר כספים ולהתחיל לצבוע קהלים כבר לפני הקמפיין. למה הכוונה? 

ניקח לדוגמה את ספר המיתולוגיה האיראני. מי עשוי לתמוך בספר כזה? 

גיקים, כי הם אוהבים מיתולוגיה. פרסים, כי זו המורשת שלהם. הורים, כי הילדים שלהם אוהבים מיתולוגיה. בפרסום מקדים, מפרסמים לכל אחת מהקבוצות – כאן מטרת הפרסום היא לא מכירה אלא בניית קהילה, אבל על הדרך גם נראה מי באמת מתעניין. אולי נגלה שהפרסים דווקא לא תומכים כי מבחינתם מורשת זה יותר אוכל ומוסיקה ופחות מיתולוגיה? כמעט בכל קמפיין שעשיתי בו פרסום ממומן, עם או בלי הכנה מראש, היו קבוצות שהיינו בטוחים שיבואו מהן המון תומכים, והן הכזיבו. ואז הפסקנו לפרסם להם. 

אם עושים את זה מראש, זה עוזר לנו אחר כך, ברגעי האמת, לנהל את התקציב שנועד למשוך תומכים בחוכמה, כשאנחנו כבר יודעים מה עובד יותר טוב. 

בזמן צביעת הקהלים אנחנו מן הסתם לא נקבל את המידע מהאנליטיקס של הקמפיין, כי לא נפנה אליו. אבל אתם עובדים עם איש מקצוע אז הוא ימליץ על הדרך הטובה ביותר לקבל את המידע הזה לפי הנכסים שיש בידיכם (אתר, עמוד עסקי וכו').


מבחן A/B

אם אתם עובדים עם אשת מקצוע אז היא כבר תעשה את זה, אני מזכירה רק כי אולי שמעתם את המונח. 

הוא מתייחס לפרסום של מודעות זהות למעט פרט אחד: זו יכולה להיות תמונה שונה, טקסט שונה, מדיום שונה (תמונה לעומת סרטון), מיקום שונה, טרגוט שונה ועוד – כדי לגלות איזה מן השניים עובד יותר טוב. את הטקסט, התמונות והסרטונים, וגם את האפיון הראשוני של הקהל, אתם תצטרכו לעשות יחד עם אשת המקצוע. כפי שאמרתי לגבי כל אנשי המקצוע האחרים שתשכרו את שירותיהם – זה לא שגר ושכח. הם לא יכולים לעבוד בלי העזרה שלכם. 


קישורים מדידים

ואיך נמדוד הצלחה של כל סוג של פרסום? כאן נקשור ביחד את החומר של שני השיעורים האחרונים. כשאנחנו מפרסמים, בפייסבוק או בגוגל, אנחנו יכולים להכניס בפרסום את הפרטים שיופיעו לנו אחר כך באנליטיקס, ויאמרו לנו כמה כסף או כמה תומכים (או כמה מבקרים) הביא כל ערוץ. 

נעשה את זה כך: 

בסוף הכתובת של הקמפיין עצמו נוסיף סימן שאלה, ואחריו, לא משנה באיזה סדר:

utm_source=source&utm_medium=medium&utm_campaign=campaign 


  • Source זה בד"כ כתובת האתר שהפנה

  • מדיום יכול להיות אימייל, ווצאפ, הפניה (כלומר קישור), ניוזלטר וכו'. 

  • קמפיין זה ממש מה שבא לכם, באנליטיקס שראיתם זה למשל קמפיין מסוים בתור הדסטארט שאליו נכנסו המבקרים לפני שהגיעו לעמוד שלנו (כי הוא היה בפופולריים!) 


למעשה, לא רק שהסדר לא משנה, גם לא חייבים את כולם וזה לא משנה מה אמור להיות בכל אחד כל עוד אתם מבינים. בקמפיינים שבהם עבדתי עם סמדר בן אבי על פרסום ממומן, נתנו רק קוד אחד (אני כבר לא זוכרת אם סיווגנו אותו כמדיום או כקמפיין) שאמר לנו מהי הקבוצה המטורגטת, איזה טקסט והאם זו תמונה או סרטון. 


למשל אם כתובת הקמפיין שלנו היא https://headstart.co.il/project/12345 ואנחנו רוצים למדוד כמה קישורים קיבלנו מווצאפ עם סרטון ששלח אייל, אז הקישור ייראה ככה: 

https://headstart.co.il/project/12345?utm_source=eyal&utm_medium=whatsapp&utm_campaign=video


הקישור הזה ימדוד בנפרד את האפקטיביות של מה ששלח אייל בווצאפ (בטבלת source/medium) ובנפרד את האפקטיביות של וידאו לעומת, למשל, תמונה (אם בחרנו לשים את הווידאו תחת campaign). הנתון שיותר חשוב לנו לבודד ופחות אכפת לנו השילוב שלו עם האחרים, הוא זה שנשים ב-campaign. 


הקישור הזה קצת ארוך מכדי לשלוח בווצאפ, אז יש מצב שנרצה לקצר אותו בביטלי (bit.ly), כפי שהראינו במודול הטכני.


לסיכום: בקמפיינים של שש ספרות (ומעלה…) כדאי מאוד לתכנן פרסום ממומן כחלק מתקציב הקמפיין עצמו. פרסום ממומן זה מסובך ומשתנה כל הזמן. תעשו אותו עם אשת מקצוע. אם החלטת לא להחליט כרגע אם לעשות קמפיין או לא – כדאי בכל מקרה להתקין פיקסל. אם הקמפיין הוא תחת עמותה עם 46א – יש לכם תקציב פרסום ענק בגוגל, שלמו לאיש מקצוע כדי להפיק ממנו את המירב. ואם אתם מתקמצנים על איש מקצוע – הימנעו משטויות כמו לנסות לעבוד על גוגל. 


שיעורי בית: להחליט אם רוצים פרסום ממומן, ואם כן – ליצור קשר עם אשת מקצוע מתאימה. אם אתם צריכים המלצות אז יש לי 🙂 

בשיעור הבא נחזור לנושאים שרלוונטיים לכולם, ולמעשה למעצבן מכולם: תגובות של אנשים שלא תומכים. אני כבר מחכה לכם שם!