fbpx

49. לכל שאלה תשובה

ברוכים הבאים לקורס שנורקינג, קורס מקוון למימון המונים. אני ד"ר תמר עילם גינדין, ואתם… 

אתם הולכים להתמודד במהלך הקמפיין עם המון סיבות ותירוצים של אנשים שלא תמכו. והיום נלמד להבדיל ביניהם ולהחליט אם לשחרר או לענות, ואיך. 


יש אנשים שרוצים לתמוך בפרויקט שלכם, אבל יש להם חששות או ספקות שאפשר להזים או לפתור. 

ויש כאלה שלא רוצים. 

הכי טוב לא להיכנס בכלל לשאלות, אבל אם נראה לכם ממש מוזר ששלחתם למישהו הזמנה והוא לא תמך, אני הייתי שולחת עוד משהו לא קשור באותו ערוץ. תמצאו שאלה רלוונטית או משהו חמוד שמזכיר לכם אותם ותשלחו. ואז יראו את הקודמת, אולי באמת פספסו… 

ואם אתם בכל זאת רוצים לשאול, או אם ענו כבר לבקשה הראשונה עם חשש/ספק/תירוץ/בעיה, לכך נועד השיעור הזה. 


אני בכוונה לא קוראת לשיעור הזה "טיפול בהתנגדויות," כי זה ממש פסול בעיניי, ואת השנוא עלינו לא נעשה לחברינו. אנחנו רוצים לעזור למי שרוצה, לא ללחוץ על מי שלא מתאים לו. 


קודם כול נלמד להבדיל בין סיבות לתירוצים, ובעיקר איך לזהות את אלה שלא באמת רוצים לתמוך (סיבות טובות ותירוצים שמתחפשים לסיבות פתירות), כדי לשחרר ולא להשקיע בהם אנרגיה. גם אם בסופו של דבר הנדנודים שלכם יגרמו להם לתמוך, תומכים מכפייה הם לא תומכים רתומים, וזה עלול לעלות לנו בחברות איתם. אנחנו הרי לא רוצים לדחוף אלא למשוך. 


הדרך לזהות תירוצים שמתחפשים לסיבות, היא כזו: 

אחרי שניים-שלושה פתרונות שעל כל אחד מהם יש להם סיבה למה גם זה לא יעבוד, או שאומרים שיתמכו ואז לא תומכים. השאלה הבאה צריכה להיות האם להמשיך לנסות למצוא פתרונות או שפשוט לא מתאים להם. 

ואם לא מתאים להם לתמוך אז פשוט שחררו. יש מספיק אפיקים מועילים להשקיע בהם אנרגיה. 


סיבות טובות שאחריהן הייתי פשוט משחררת:

  1. הפרויקט מנוגד לערכים שלי.

למשל חבר דתי/שמרן שלא תמך בפרויקט צילומי עירום, חבר שמתנגד לחיסונים שבכלל לא היה צריך לשלוח לו קמפיין שקשור למחוסגן, חברה טבעונית שספר בישול פליאו לא בא לה בטוב, חברה שמאמינה בזכות האישה על גופה ולא תתמוך בגיוס לשם הסברה נגד הפלות, וכו'. 

תחשבו איך הייתם מרגישים אילו זה היה הפוך. אם זה ספר או אלבום, אפשר להעלות פוסטים של תוכן בנושא ולקוות שיבינו לבד, ואולי יגלו שזה דווקא מעניין וממש לא מיסיונרי (אלא אם זה כן…). 

  1. אין לי כסף כרגע. 

לגמרי הזמן להרפות! אנחנו לא נכנסים לאנשים לכיס! גם אם הם בדיוק קנו דירה חדשה או אוטו חדש, זה לאו דווקא אומר שיש להם מלא כסף, זו דווקא יכולה להיות סיבה ללחץ כלכלי. אולי פיטרו אותם? אולי העסק בקשיים? אם אתם לא מתכוונים עכשיו לעזור להם אז לא לשאול אפילו מה הבעיה בדיוק. 

  1. האמת היא שהיה לי ממש קשה שפנית אלי. לפני ארבע שנים, אמרתי לך שאני לא אוכלת בצל, ובכל זאת שמת אותו בסלט. 

זה תירוץ שתרמה לי יזמת כשהעליתי פוסט תירוצים בקבוצת היזמים של הדסטארט. אנשים שכועסים עלייך ולא ידעת, הם לא אנשים שתרצי עכשיו ללחוץ עליהם. אפשר להתנצל ולקוות שהם יראו את הפוסטים שלך בנושא ויתעניינו בעצמם.

  1. אני מתנגד להדסטארט

צריך לברר לָמה ו/או לְמה הוא מתנגד, כי יכול להיות שזו אי הבנה של הפלטפורמה, ואז יש לנו תשובות בשני הסעיפים הבאים. אבל אם הוא מתנגד לממן פרויקט שאין לו עניין בו ואין לו עניין באף אחת מהתשורות, רק בגלל שהיזם חבר שלו – וואללה לגיטימי. 

זו תשובה שנשמע בעיקר מאנשים שכבר תמכו בכמה קמפיינים בלי שהיה להם עניין אמיתי, ולגמרי לגיטימי שלא ירצו לתמוך בנו אם אנחנו לא מציעים משהו מעניין.

  1. והסוג הכי מעצבן: אלה שמתחילים לתת לך עצות על הקמפיין במקום לתמוך. רוב אלה שייתנו לך עצות על הקמפיין לפני שתמכו, גם לא יתמכו. יכול להיות שהקמפיין מעולה והם סתם רוצים לומר לך שהקמפיין לא טוב כדי לתרץ למה הם לא תומכים. ויכול להיות שבאמת יכולים להיות שיפורים, אבל חברים אמיתיים ואנשים שמאמינים בך, יתמכו ואז ייתנו משוב (וגם אז צריך לדעת לסנן). החבר'ה האלה פשוט לא רוצים לתמוך, אבל במקום לעשות את זה בשקט הם מבזבזים לך אנרגיה. והרבה פעמים הם גם לא מבינים במימון המונים. אותם אנחנו לגמרי משחררים, אחרי שאמרנו להם כן כן תודה. הם שואבי אנרגיה ואופטימיות ולא נראה מהם שקל. 

אם אתם בכל זאת חושבים שהביקורת בונה ועניינית – תתייעצו ב"הדסטארט – קבוצה ליזמי פרויקטים" בפייסבוק. אולי תגלו שזה הטעם האישי של אותו חבר אבל לא נכון לכולם. 




סיבות שאם הן אמיתיות אז אולי שווה לדבר עליהן: 

  1. המטרה לא רלוונטית לי / לא מעניינת אותי (להבדיל מ-1 בסעיף הקודם, לא מדובר בניגוד ערכי אלא בחוסר עניין)

  2. כבר עברת את ה-100%, בשביל מה את צריכה את העזרה שלי?

  3. אני מוכנה לתת תשורה לפרויקט, בדיוק הוצאתי קלפים מדהימים.

  4. בשמחה אתמוך, תגידי, את פנויה מחרתיים לקפה?

  5. אני לא מאמינה בהדסטארט

  6. יש יותר מדיי הדסטארטים 

  7. מציעים לי ספרים שבכלל לא מעניינים, שאפילו לא עברו עריכה.

  8. אני אקנה את המוצר המוגמר


ועכשיו עם תשובות מומלצות:

  1. המטרה לא רלוונטית לי: 

האם בדקת את התשורות האחרות? איזו תשורה שאני יכולה להציע תגרום לך לתמוך בקמפיין?

תשובה לא נכונה: ולעזור לי גם לא מעניין אותך?
לא! לא מעניין אותה. כלומר, גם אם כן, זה משהו שאם לא בא ממנה לא צריך לבוא ממך. 


  1. כבר עברת את ה-100%, בשביל מה את צריכה את העזרה שלי?

קודם כול, אם האדם שמולך הוא מעגל ראשון של חברים ומשפחה שחשבו לתמוך כי הם רוצים שתצליח אבל אין להם עניין בפרויקט בכלל, אז הדבר היחיד שבגללו מוצדק להתעקש הוא:

הסכום בקמפיין היה חלק קטן מהתקציב שאני צריכה, כי סכום של XXXש"ח נראה לי לא סביר. אבל זה הסכום שאני באמת צריכה וחשבתי להשלים אותו מכיסי או בדרכים אחרות.


אם זה לא המצב, אז הם צודקים. לשחרר! אבל אם יש להם עניין בפרויקט אז יכולות להיות כמה סיבות להמשיך לתמוך: 

 

  1. זה לא לעזור לי, זה לתמוך באמנות שלי תמורת תשורה. התומכים מקבלים מחיר מיוחד, אז זה פשוט יותר משתלם עכשיו מאשר אחרי הקמפיין. 

  2. זה עוזר לי לשפר ולשדרג את המוצר! אם נגיע לרף החדש שלי, אז המוצר ישתדרג ככה וככה והתומכים יקבלו צ'ופר נוסף כזה וכזה.


  1. אני מוכנה לתת תשורה לפרויקט 

יש לנו פרק שלם על למה לא לקבל תשורות במקום תמיכות (יהיה לך קמפיין עם מלא תשורות ובלי תמיכות, מדרון חלקלק) ומתי בעצם כן (תרומת תשורות מתומכים אחרי שתמכו, ותרומת תשורות שרלוונטיות לחברים שלך, למשל אם את מוציאה ספר שירה, ויש לך חברות שאוהבות קלפים ולא ממש מתחברות לשירה).


  1. בשמחה אתמוך, תגידי, את פנויה מחרתיים לקפה?

אאוץ', נקודה כאובה. כיזמים אנחנו יודעים שאנחנו לא פנויים עד סוף הקמפיין כי זו באמת עבודה 24/7. אבל החברים שלנו לא יודעים את זה. אם נגיד כן לכולם, הלך לנו יום עבודה. מצד שני, אם נגיד לא, הם ירגישו שאנחנו מתייחסים אליהם רק בתור ארנק, וזה ממש לא חברי. אני הייתי אומרת את האמת – זה תמיד התירוץ הכי טוב: אני מתה לפגוש אותך לקפה, אבל עד סוף הקמפיין אין לי זמן לנשום. מתאים לך ביום שאחרי?


  1. אני לא מאמינה בהדסטארט

צריך להבין פה למה הכוונה. זה בטח לא כמו "לא מאמינה בפֵיות", כי הדסטארט בטוח קיים. 

האם היא לא מאמינה שזה יכול לעבוד?
יש כמה מאות ואולי כבר אלפי פרויקטים שמראים שזה אפשרי.
האם היא מאמינה שיזם צריך לקחת הלוואות ואז לכסות אותן מהמכירות, ולא לגייס מההמונים?
צריך להסביר לה שזה ממש לא רק כסף, זה בעיקר עניין של קהילה, וגם מעין מכירה מוקדמת ובדיקה אם באמת יש קהל. כדי לא להיכנס לפרויקט עם הוצאות ורק אז לגלות שהן לא יחזירו את עצמן. 


  1. יש יותר מדיי הדסטארטים 

זה האח הקשה של סעיף 2: גם כאן אם זה מישהו מהמעגל הראשון שאין לו עניין בפרויקט בכלל, אז אין שום סיבה וטעם להתעקש. אבל אם זה מישהו שכן מעניין אותו המוצר ופשוט לא מעניין אותו מימון המונים, אז להבהיר שהתומכים מקבלים מחיר מיוחד וזה פשוט יותר משתלם עכשיו מאשר אחרי הקמפיין. ולרשום אותו בפנקס השחור ולא לתת לו עותק מתנה אחרי שהספר יוצא! (סתאאאאאאאאאאאם. אנחנו לא מחזיקים פנקסים שחורים. נזכור בראש)


  1. מציעים לי ספרים שבכלל לא מעניינים, שאפילו לא עברו עריכה.

אם גם הספר שלך הוא כזה, ואפילו הדוגמית לא עברה עריכה, אז אנחנו באמת בבעיה. ביקשת תמיכה בך ולא במוצר משובח. אם כן שמת דוגמית ערוכה ומדוגמת כפי שלמדת בקורס שנורקינג, אז לשאול בעדינות אם קראו אותה – ואם זה עדיין לא מושך אז לשחרר! הספר שלנו לא יכול לעניין את כולם. 


  1. אני אקנה את המוצר המוגמר

אבל את מבינה שכדי שיהיה מוצר אני צריכה שאנשים יתמכו בקמפיין, אחרת פשוט לא יהיה מוצר מוגמר. חוץ מזה שהמחיר הקטלוגי יהיה גבוה ממחיר הקמפיין. 



ולפעמים אנשים באמת רוצים לתמוך, אבל לא דרך הקמפיין: 

  1. אני רוצה שתקבל את הכסף שלי גם אם הקמפיין לא יגיע ליעדו

  2. בכל מקרה הייתי תומכת בך, חבל לשלם על זה 11% (10.47% אם רוצים להיות מדויקים)

  3. אין לי כרטיס אשראי

  4. יש לי כרטיס אשראי אבל אני לא רוצה להכניס אותו לאתר

  5. לא אכפת לי לתת כרטיס אשראי, אבל אני לא רוצה למסור פרטים אישיים. 

  6. נגמרה לי המסגרת בכרטיס האשראי

  7. אני רוצה לחכות לסוף הקמפיין לראות אם זה מצליח.


אז בואו נענה גם להם, אחד אחד: 


  1. אני רוצה שתקבל את הכסף שלי גם אם הקמפיין לא יגיע ליעדו

אתה אומר את זה כי אתה מאמין בי, אבל אנשים שלא מכירים אותי לא יאמינו בי אם לא יראו שיש אחרים שכבר תמכו. לפני שמגיעים ל-100%, כל שקל בקמפיין מגביר את הסיכוי שהבא שייכנס לקמפיין יתמוך. גם אם הוא מכיר אותי וגם אם לא. אנשים אוהבים להצטרף להצלחה, וככל שהקמפיין מתקדם צריך להראות בסיס תמיכה יותר משכנע. אז בזה שאתה שם את הכסף עכשיו, אתה מתווה לאחרים את הדרך לתמוך גם, וזה מגביר את הסיכוי של הקמפיין להגיע ליעד. אני מבטיחה שאם לא נגיע, ארשה לך להעביר לי את הכסף ישירות.  


  1. בכל מקרה הייתי תומכת בך, חבל לשלם על זה 11% (10.47% אם רוצים להיות מדויקים)

קודם כול, הדסטארט מרוויחים את העמלה שלהם ביושר רב. אני מקבלת מהם פלטפורמה מוכחת עם מיתוג, המון תמיכה ומענה על כל שאלה וגחמה, ומגיע להם להתפרנס מזה. לקבל מהם את הפלטפורמה, שהשקיעו המון בפיתוח שלה וממשיכים להשקיע כל הזמן, ואת כל השירות והמעטפת בלי לשלם להם את מה שמגיע להם? בעיניי זה גזל. את היית רוצה לתת שירות בידיעה ובהסכמה שזאת הפרנסה שלך, ושלא ישלמו לך? 

חוץ מזה, כל שקל בקמפיין מגביר את הסיכוי שהבא שייכנס לקמפיין יתמוך. גם אם הוא מכיר אותי וגם אם לא. אנשים אוהבים להצטרף להצלחה, וככל שהקמפיין מתקדם צריך להראות בסיס תמיכה יותר משכנע. אז בזה שאת שמה את הכסף עכשיו, את מתווה לאחרים את הדרך לתמוך גם, כך שבעצם מהתמיכה שלך אני מקבלת לא רק את הסכום שלך (בניכוי 10.47% עמלה) אלא גם את הסכומים של האנשים הבאים אחרייך. 

אם הקמפיין עבר כבר את ה-100%, אותו הסבר נכון גם כדי לשבור את קיפאון ה-100. 


  1. אין לי כרטיס אשראי
    את יכולה להעביר לי במזומן או בהעברה בנקאית, ואני אתמוך בשמך, עם הפרטים שלך, כדי שתקבלי את התשורה ואת העדכונים. 


  1. יש לי כרטיס אשראי אבל אני לא רוצה להכניס אותו לאתר

אתה יכול להעביר לי במזומן או בביט/פייבוקס, ואני אתמוך בשמך, עם הפרטים שלך, כדי שתקבל את התשורה ואת העדכונים. 


  1. בלי קשר לכרטיס אשראי, אני לא רוצה למסור פרטים אישיים לאתר שאני לא מכיר. 

(אפשר לדבר על המוניטין והוותק של הדסטארט, אבל רוב האנשים שחוששים למסור פרטים לא יתעניינו בזה). 

אם אין לך בעיה למסור כרטיס אשראי, אתה יכול לתמוך עם פרטים פיקטיביים, או להעביר לי במזומן או בביט/פייבוקס, ואני אתמוך בלי הפרטים שלך. בכל מקרה תאמר לי עם אילו פרטים תמכת ואכתוב לי את הפרטים האמיתיים שלך באקסל נפרד כדי שתקבל את התשורה ואת העדכונים ישירות ממני. 


  1. נגמרה לי המסגרת בכרטיס האשראי

אם נגמרה מסגרת האשראי כי יש מצוקה כלכלית, אנחנו לא לוחצים. רק אם אנחנו בטוחים שלא זו הסיבה, אז ננסה למצוא פתרונות אחרים. 

כאן יש כמה גישות :

  1. זה לא משנה, כי החיוב נעשה רק כשהקמפיין מגיע ל-100%, וגם אם הקמפיין מסתיים לפני שמתפנה לך המסגרת, אם העסקה לא מאושרת יפנו אלייך להסדיר את התשלום תוך 5 ימים, ואז אפשר לעשות את זה בדרך אחרת. 

  2. באיזה תאריך יורד לך כרטיס האשראי? אני יכולה להזכיר לך ביום שמתפנה המסגרת. 

  3. את יכולה להעביר לי במזומן ואני אתמוך בשמך, עם הפרטים שלך, כדי שתקבלי את התשורה ואת העדכונים. 

  4. אם יש יותר מיומיים לקמפיין אז יש אפשרות גם להעברה בנקאית להדסטארט, אבל זה טפסים בשבילך וכאב-ראש בשבילם, אז כדאי לעשות את זה רק בסכומים גדולים שמצדיקים את הטרחה לשני הצדדים (וכאמור, לוקח יומיים כי הם צריכים לראות את זה בחשבון לפני שמזרימים לקמפיין).  


  1. אני רוצה לחכות לסוף הקמפיין לראות אם זה מצליח.

(אלה הכי מעצבנים! לקחת נשימה עמוקה ולענות:) אם כולם יחשבו כמוך, הקמפיין ייכשל! כי כולם יחכו לראות שאחרים תומכים, ואם אף אחד לא יתמוך אז ברור שהקמפיין ייכשל! כל שקל בקמפיין מגביר את הסיכוי שהבא שייכנס לקמפיין יתמוך. גם אם הוא מכיר אותי וגם אם לא. אנשים אוהבים להצטרף להצלחה, וככל שהקמפיין מתקדם צריך להראות בסיס תמיכה יותר משכנע. אז בזה שאתה שם את הכסף עכשיו, אתה מתווה לאחרים את הדרך לתמוך גם, וזה מגביר את הסיכוי של הקמפיין להגיע ליעד. בזה שאתה מחכה, אתה מנמיך את הסיכוי להצלחה. ואם לא נצליח ממילא כרטיס האשראי שלך לא יחויב, אז מה בדיוק יש לך להפסיד מלתמוך עכשיו? 



התמודדות עם ביקורת בפיד הציבורי

בכלל, תמיד יהיה מי שימתח ביקורת על הקמפיין, על הפרויקט או על זה שבכלל הלכת לכיוון של מימון המונים.


  • חשוב לסנן: האם זו ביקורת בונה ועניינית? האם היא נכונה? רוב הסיכויים שאלה המעצבנים מסעיף 5 (ביקורת במקום תמיכה), רק שהחליטו להיות עוד יותר מעצבנים ולומר לכם את זה גם בנוכחות תומכים פוטנציאליים. 

  • עוד לפני כן, אם זו ביקורת שמתחו בפוסט ציבורי אז דבר ראשון לא להאכיל את הטרול. הרבה פעמים התגובה שלכם רק תסב תשומת לב לאותה ביקורת. אז קודם כול לא להגיב, או להגיב בקצרה "תודה, אקח לתשומת לבי" (ואז להחליט אם הביקורת עניינית ותיקחי לתשומת לבך או שהיא קנטרנית או אין מה לעשות איתה). 

  • אבל אם יש הרבה מגיבים אחרים, במיוחד אם הם מסכימים עם מותח הביקורת, אז אפשר כן להתערב. אנחנו נענה בהסברים ענייניים, אפשר ורצוי עם הומור עצמי, ממש להשתדל לא לענות בתוקפנות, כי זה מוציא אותך רע במקום אותם. בקמפיין הראשון של גלי לופו אלטרץ מעצב נלהב עיצב לה לוגו עם האותיות ג, ל ו-י' בכתב, שיוצרות פרצוף של טבח עם פלפל חריף בכובע, והוסיף משקפיים שהם לא חלק מהשם. התחלנו לרוץ עם הקמפיין והמון אנשים אמרו שזה נראה כמו פין ממושקף. אז אימצנו את הבדיחה! 

  • ותמיד לזכור שביקורת ומריבות זה טראפיק. כשיערה קקאו כותבת כדוסית בקבוצות פמיניסטיות היא מקבלת המון נאצות, והמכירות עולות! בלי קשר לקמפיינים. 


עם כל התשובות שהצטיידתם בהן עכשיו, תמיד יכול להיות שלכל התשובות שלך גם יהיו להם תשובות למה לא (אשמח אם תספרו לי בתגובות מה פספסתי ואעשיר את השיעור). לפעמים זה סתם תירוץ כי הם בעצם לא רוצים לתמוך או לא יכולים להרשות לעצמם לתמוך. זוכרים מה עושים במקרים כאלה? לא נכנסים לאנשים לכיס. נושמים עמוק ומרפים. 


לסיכום: אם אנשים לא תומכים, לא כדאי לשאול למה, אבל לפעמים הם אומרים בהתנדבות או שאתם ממש חייבים לשאול. חלק מהסיבות שנקבל הן מוצדקות וצריך לשחרר. חלקן הן פשוט תירוצים כי לא בא להם. את האנשים האלה עוד יותר צריך לשחרר, כי בנוסף לזמן הם גם שואבים אנרגיה ושמחת חיים. וחלק מהסיבות הן חששות אמיתיות שנובעים לעתים מחוסר הבנה או אי ידיעה, והאנשים דווקא כן רוצים לתמוך. על השאלות האלה כדאי לדעת לענות. 


שיעורי בית: להתחיל לדבר עם אנשים בסביבתכם על הדסטארט, ולהתאמן על הסברה. אם קיבלתם עוד סיבות שלא כתבנו כאן – כתבו לנו ונוסיף!

בשיעור הבא נדבר על סכומים בטוחים ומה עושים איתם.