fbpx

51. משפחה וחברים כמעגל ראשון

ברוכים הבאים לקורס שנורקינג, קורס מקוון למימון המונים. אני ד"ר תמר עילם גינדין, ואתם… 

אתם הולכים לערב משפחה, במיוחד אם זה קמפיין ראשון, אז בואו נראה איך עושים את זה. 


בהדסטארט הראשון שלי, בפברואר 2015, קראתי בהוראות שמעגל ראשון זה משפחה וחברים. כבר בהדסטארט הבא שלי, עם גלי לופו אלטרץ, הגדרתי מחדש שזה "מי שיתמוך בלי לחכות לראות שאחרים תמכו". עם השנים שכללתי ודייקתי עוד את ההגדרה ואת המעגל הראשון – נראה לי שחפרנו עליו מספיק במודול הקהילה. 


כמו כל דבר, לעירוב משפחה יש יתרונות וחסרונות, נתחיל בחסרונות ונסיים בחיובי: 

עם השנים למדתי שמשפחה זה מעגל ראשון בהדסטארט הראשון, והם בד"כ גם מפיצים בהתלהבות, אבל ככל שעושים יותר הדסטארטים היא מתעייפת, ולפעמים גם מתעצבנת. 

אז נודיע להם, כמובן, אבל לא נצפה לתמיכה כמו בקמפיין ראשון. 

מתלהבים, תומכים ומפיצים? 

נפלא! בואו נפעיל אותם!

מתעלמים? 

להתעלם מההתעלמות ולהמשיך כאילו כלום. 


נכון השיעור "ראשית כל אל תציקו"? אז במשפחה פי אלף אל תציקו.


זה גם מאוד תלוי במהות הגיוס. אם זה דבר שהם תמכו בו כי הם אוהבים את העשייה שלי, הם יתמכו גם בקמפיינים הבאים. אם פחות מעניין אותם הפרויקט והם תמכו או תומכים רק כי הם אוהבים אותי, ואת זה אנחנו לא רוצים לקלקל – בקמפיינים עוקבים נחפור פחות. ובמשפחה יש יותר סכנה שהם עושים את זה כי הם לא רוצים לאכזב אתכם, ולא מהתלהבות אותנטית, וזה יתבטא גם בנכונות שלהם להפיץ.


כשהמעגל הראשון מורכב בעיקר מאנשים שאוהבים אותנו אבל פחות מתעניינים בעשייה שלנו, יהיה יותר מאתגר גם בפריצה למעגל השני, משתי סיבות. הראשונה היא שלאנשים בדרך כלל יותר קל להמליץ כשהם מתלהבים מהמוצר או מהרעיון, מאשר רק אוהבים את היזמת; השנייה היא שרוב האנשים נוטים להתחבר עם הדומה להם, כלומר עם אנשים עם תחומי עניין דומים וערכים דומים. לכן אם הם לא קהל היעד, רוב הסיכויים שגם יהיו להם פחות חברים שהם קהל היעד. ובכל זאת, כדאי לבקש שיפיצו, כי לעולם אין לדעת, אולי זה יעניין רק אחד ממאה החברים שלהם ודווקא החבר הזה שהתעניין יתמוך ב-3000 ש"ח?


אצלנו במשפחה יש ממש חלוקה לאלה שמתלהבים מכל מימון המונים של חברי המשפחה האחרים, אלה שמתלהבים רק מקמפיינים בתחום מסוים, ואלה שמתעלמים באלגנטיות. למשל כולם אוהבים את השוקולד של יערה ומזמינים ממנה לשימוש עצמי ולמתנות, אבל דווקא במימון ההמונים היא פחות מערבת משפחה כי יש פחות סבלנות. 

ב #משפט_הפונדקאיות, שהיה הפרויקט הלא-יודעת-כמה-שלי, הייתה הירתמות יותר נרחבת במשפחה המורחבת – ראינו שמות של בני משפחה שלי שלא היו בקמפיינים קודמים – אבל למשפחה הקרובה היה יותר קשה. לאמא שלי ויתרתי לגמרי על הפצה למעגלים שלה. אבא שלי רצה לעזור, אבל התפדח. כשהתפרסמה הכתבה הראשונה בנושא המשפט (כתבה מעולה של שרון שפורר במקום הכי חם בגיהנום), הוא קיבל כל מיני תגובות כמו "משתתף בצערך, במשפחה שלנו זה לא היה קורה," אז הייתי צריכה להכתיב לו שהוא גאה בי גם על הנתינה וגם על ההגנה על אחרות ועמידה על זכויות וכו'. וכפי שקורה לא אחת, מכיוון שכתב את זה הוא קיבל תשובות מפרגנות, ומכיוון שכתב את זה מספיק פעמים וקיבל חיזוקים, הוא גם התחיל להאמין בזה… 


מכאן אנו למדים שכאשר המשפחה והחברים תומכים בגללך ולא בגלל הרעיון, הם לפעמים צריכים קצת יותר עזרה והכוונה בניסוח הפנייה לקשרים שלהם, אפשר אפילו לשבת איתם ולחשוב מי מהחברים ואנשי הקשר שלהם רלוונטי.


לבני המשפחה שלנו גם עשויים להיות קשרים עם אנשי מפתח שיכולים להיות נכסים לקמפיין. אנחנו יכולים לשאול אותם כבר בשלב מיפוי הנכסים, אבל צריך גם לבדוק שבן המשפחה מסכים להשתמש בקשרים שלו, כי זה דבר אחד לתמוך ודבר אחר לבקש מאחרים. ואם הקשר הוא לתרומה גדולה במיוחד או לדברים אחרים (אושיות רשת, אנשי תקשורת וכו') – כדאי לוודא גם עם האדם הנוסף שהוא מוכן לפני שכותבים אותו ברשימת הנכסים. 


מה שכן, כשהמשפחה כן מתלהבת, זו חגיגה אמיתית! 

בקמפיין של "גור גולש לאולימפיאדה" כל הצוות היה המשפחה. הסבתא ניצה ניהלה יחד איתי ביד רמה, הדוד גיל קישר לתרומות גדולות, כל המשפחה והחברים של המשפחה התגייסו לתרום תשורות שוות, כולנו עבדנו על יח"צ ומינוף יח"צ – עבודה מסביב לשעון עד להגעה ליעד בבוקר היום הרביעי…


המשפחה תהיה בדרך כלל זאת שנותנת רשת ביטחון או סכומים בטוחים. 

ההבדל בין סכומים בטוחים ורשת ביטחון: סכומים בטוחים זה כשסבתא אומרת שהיא בטוח תתמוך ב-5000 ש"ח, ורשת ביטחון זה כשהיא אומרת שהיא תתמוך כרגע ב-200, ואחר כך תיתן כמה שצריך (או: עד 5000 ש"ח) אם יהיה צורך בחבל הצלה. ואם לא אז לא. 

בשיעור סכומים בטוחים (שיעור 50) אנחנו מדברים על הזמנים הנכונים ועל הדרכים הנכונות להכניס את הסכומים האלה, ולפעמים מה שיהיה קשה זה דווקא לרסן את המשפחה המתלהבת בשלבים ההתחלתיים, כדי שתיתן גם לאחרים לתמוך ולא תביא אותנו ל-100% מהר מדיי. 


שני הדברים שצריך להבהיר למשפחה יותר מאשר לאחרים (לפעמים גם בגלל הגיל והטכנופוביה) הם 

א – שסכומים בטוחים עדיף להכניס בזמנים מסוימים, 

ב – שרשת ביטחון (אם הם החליטו לעשות לנו פרויקט ח"ל, כהגדרתו בשיעור 14) תהיה בסכום נמוך יותר אם היא בשלב מוקדם יותר בקמפיין, ושאם מחכים עד סופו כדי להציל אותו, זה עלול להסתכם בסכומים הרבה יותר גבוהים. האחוזים המדויקים (לא מדע טילים, כן? סתם שנים של ניסיון מצטבר) הרי הם כתובים בפרק 50, וגם במחשבון הדאגות


לסיכום: 

משפחה היא נכס משמעותי בקמפיין, בעיקר בקמפיין ראשון, אבל צריך להפעיל אותה נכון ובזהירות. 

  • לא לנדנד יותר מדיי, במיוחד בקמפיינים שני והלאה.

  • לא להניח אלא לוודא שהם יסכימו להשתמש בקשרים שלהם, 

  • לעזור להם לנסח הודעות מעגל שני,

  • לרסן עם סכומים בטוחים (ולהבחין בין סכומים בטוחים לבין רשת ביטחון). 


שיעורי הבית שלכם היום הם לגשש לגבי נכונות המשפחה להשתמש בקשרים ולהוות רשת ביטחון/מקור לסכומים בטוחים.

בשיעור הבא נדבר על עיקרון פסיכולוגי-קארמי נוסף – הנותן מקבל. 

אני כבר מחכה לכם שם!