fbpx

54. ליווי-ניהול-ייעוץ / בחירת ליווי

ברוכים הבאים לקורס שנורקינג, קורס מקוון למימון המונים. אני ד"ר תמר עילם גינדין, ואתם… 

אתם בסוף המודולים של בניית הקמפיין וניהולו, ואתם כבר מבינים שזה המון עבודה ומצריך המון תיאום והכנות. 


יכול להיות שזה מלהיב ואתם מסודרים ומוכנים להכול ויכולים הכול לבד. לכך נועד הקורס!

יכול להיות שזה אפילו גורם לכם לרצות ללוות אחרים. או שזה המניע הראשוני שבשבילו אתם עושים את הקורס, אם כן אז תישארו רגע בסוף השיעור. 

אבל יכול להיות שזה גורם לכם להבין שתצטרכו עזרה לעשות את זה…


התחום של ליווי מימון המונים אינו מוסדר – כי למרות שנראה לנו שזה חלק אינטגרלי מהחיים, כל תחום מימון ההמונים הוא בן פחות מ-20 שנה. אתר הדסטארט הראשון הוקם רק ב-2011!


חשוב להבין שגם בלי קורס שנורקינג, ליווי מקצועי בקמפיין מימון המונים הוא לא הכרחי. יש מספיק יזמים שהוכיחו זאת, כולל רוב המלווים הפעילים בשוק היום, שעשו את הקמפיינים שלהם בלי ליווי. כן צריך להיות פתוחים ללמוד ורצוי – גם אם יש ליווי וניהול וקורס והכול – להיות פעילים בקבוצת הפייסבוק ליזמי הדסטארט, לשאול שאלות וללמוד משאלות של אחרים. 


אבל אם ההרגשה אחרי כל הקורס הזה הוא של הצפה ואיך אעשה את זה, אולי שווה כן לקחת ליווי או ניהול. 


למעשה יש שלושה סוגים של שירותים נלווים לקמפיין:

ייעוץ בגדול מה שקיבלתם בכל הקורס הזה הוא ייעוץ מאוד מאוד מקיף, אבל מן הסתם ייעוץ אחד על אחד יהיה מותאם ספציפית לקמפיין שלכם. 

ליווי כולל ייעוץ, תמיכה נפשית ומקצועית וסיעורי מוחות גם במהלך הקמפיין, אבל עדיין האחריות שלכם. 

ניהול זה כבר ממש לקחת את המושכות, אבל כפי שציינתי בשיעור ניהול הנכסים – אסור לתת לזה להרדים אתכם. עכשיו כשאתם מבינים מה החלק שלכם כיזמים בבניית הקמפיין, אתם מבינים שאי אפשר להפיל את זה על מישהו אחר וללכת. ניהול נותן לכם מסגרת, התוויית דרך, הכוונה ובעיטה בתחת, אבל אי אפשר לבנות את הקהילה ולהפעיל אותה בלעדיכם, ואי אפשר להחליט על תכנים ותשורות בלעדיכם. מצטערת… 


כשאני מנהלת קמפיינים, ולא משנה באיזו רמת מעורבות, אני תמיד מסייגת ואומרת שלא אוכל לנדב את הקהילה שלי. חייבים את הקהילה של היזמים. 


אנחנו קוראים לעצמנו בעיקרון מלווים, אז נישאר עם המינוח הזה, כשבעצם בכל מה שאגיד מעכשיו אני מתייחסת גם לליווי, גם לניהול וגם לייעוץ. 


יש לנו קבוצת ווצאפ של מלווי הדסטארט, שבה אנחנו מתייעצים ומעבירים הצעות ליווי שלא מתאימות לנו, בכלל או באותו זמן. הקהילה מאוד מפרגנת 🙂 אני משערת שלא כל המלווים הקיימים חברים בה, מהסיבה שהזכרתי בהתחלה – התחום לא מאוד מאורגן – ובעיניי טוב שכך. ארגון יתר עלול למנוע יצירתיות, שזה הדבר הכי חשוב בקמפיינים. 


לכל מלווה יש השיטות שלו והגמישות שלו. אני לא מהגמישים. לא אקח קמפיין ארוך, לא אקח יזם שרוצה 

יכול להיות שהליווי שתבחרו יגיד דברים שונים ואפילו הפוכים ממני.  

למשל, אני נשבעת בקמפיין הבזק וכך גם עינת שמשוני, בעוד שמיטל בר זוהר ממליצה על 45 ימים. 

אני אומרת שאין אין אין השקה בלי בלי בלי קהילה, בעוד שערן סבי (שכבר לא מלווה לצערנו) טוען שכל הקמפיינים שלו כשעבד בהוצאת צמרת היו בלי קהילה. יש כאלה שפרסום ממומן הוא חלק מהליווי שלהם ויש כאלה שעושים רק פרסום אורגני. בקיצור – הכול מהכול. 


בבלוג של שנורקינג עם הזמן נארח מלווים אחרים, וכך תוכלו להכיר. 


איך לבחור ליווי?

קודם כול חשוב להבין מה אנחנו מחפשים. 

כמה מעורבות ומחויבות אנחנו רוצים על הציר שבין ייעוץ חד פעמי מקיף אך בלתי מחייב לבין ניהול מלא – שכאמור אינו פוטר אתכם מעבודה? למה עוד אנחנו מצפים ממלווה?


הסינון הראשוני שלנו הוא לברר מי מהמלווים בכלל פנוי, מתעניין בפרויקט ומסכים לענות על הצרכים שהגדרנו. 

אני, וגם המלווים האחרים שאני מכירה, לא לוקחים פרויקטים שלא מדברים אלינו. 


חשוב כמובן שיהיה קליק ואור בעיניים משני הצדדים. לא חייבים להמשיך "שופינג" אחרי שמצאנו את המלווה שאהבה נפשנו, זה אפילו עלול לבלבל. אבל אם זה לא 100% זה, כדאי לבדוק עוד אפשרויות לפני שנסגרים. 


בד"כ תקבלו טיפים כבר בשיחת ההיכרות, והם יעזרו לכם גם להחליט מי מתאים לכם. 


חשוב לתאם ציפיות ולבדוק מה כולל הליווי המוצע (תמיכה נפשית? מידת זמינות? מה לוחות הזמנים?). 


אפשר לראות "עבודות קודמות" של אותו מלווה, כי לכל אחד מאיתנו יש טביעות אצבע (למשל כשהתמיכה בהדסטארט מקבלת קמפיין מעולה עם סכומים לא עגולים, הם ישר שואלים אם זו תמר, ומתחילים להתכונן לקמפיין בזק…), אבל כל קמפיין הוא גם מאוד שונה כי היזמים שונים. לכן אם אתם בודקים קמפיינים קודמים זה יכול לתת אינדיקציה כלשהי, אבל לא מבטיח שהקמפיין שלכם יהיה אותו דבר. 


אפשר לבקש המלצות, אבל גם כאן זה תלוי בכל כך הרבה גורמים – לא כל מה שעבד מצוין למישהו אחר יעבוד בהכרח גם לך. 


התנהלות עם ליווי

ברגע שבחרנו ליווי או ניהול, חשוב לזכור:

  • מלווה זה לא קוסם. ניהול חיצוני זה יופי, אסור לתת לקיומו להרדים אותנו, אנחנו חייבים לעבוד כל הזמן! 

  • חשוב שכל העבודה תהיה בתיאום עם המלווה של הקמפיין. בפרק הכישלונות שלי במודול 8 אני תולה חלקים מהכישלונות שלי בחוסר תיאום. 

  • לכל מלווה יש נוסחה שעובדת, ולא תמיד מתאים לערבב נוסחאות, או אם להמשיך במטאפורה של נוסחה – הצבת פרמטרים של נוסחה אחת בתוך נוסחה אחרת, לא תמיד תביא לתוצאה הרצויה. עצות זה טוב וחשוב, ולכן נשתמש במלווה בתור המסננת שלנו לעצות, להחליט האם ואיך ליישם אותן. גם קבלת עצות מבחוץ ללא מסננת נמצאת בין גורמי הכישלון שאני מונה שם…

  • מכיוון שאני לא מכירה את כל המלווים, וכאמור – איכות הקמפיין תלויה גם בך וגם באינטראקציה בינך לבין המלווה, אני ממליצה תמיד להמשיך להיות עם יד על הדופק, לחשוב גם לבד ואם עוד לא הזכרתי – לא להירדם במשמרת!

  • אם בחרתם לא להישמע לעצות של המלווה, אל תיתנו להם קרדיט! זה הורס את המוניטין. זכורה לטוב יזמית שמאוד פרגנה למלווה שלה בקבוצת היזמים, אבל בעוד שהמלווה שלה אמרה לה להשיק קמפיין בזק ביום ראשון עם הודעת ווצאפ למעגל ראשון, היא השיקה ביום רביעי לפי עצת הנומרולוגית, ועשתה טלפונים למעגל ראשון. לא הצליחה. מישהו שלא מכיר את המלווה טוב כמו קהילת המלווים ויזמים שפעילים בקבוצת הווצאפ, עלול היה לקבל עליה רושם מאוד מוטעה…


ושאלת השאלות – כמה זה עולה?

עוד דבר שאין בו נורמות הוא תמחור הליווי לסוגיו. אבל מה שבטוח הוא ש…

מלווה לא בוחרים לפי מחיר!

קודם כול כי הליווי הוא חלק מהחישובים שלכם בתקציב הקמפיין – אמנם מהחלקים הבלתי חוזרים, אבל אם תעשו הכול כמו שצריך (ואם הגעתם עד הלום אז הרי תעשו הכול כמו שצריך) אז הקמפיין יכסה אותו. עדיף ליווי יקר לקמפיין מוצלח מאשר ליווי כושל לקמפיין שייכשל. 

זה יכול להיות מסננת אם יש מחירים שלא הגיוניים יחסית לסכום הגיוס. 


והנה עוד פסיכולוגיה בשנקל ששווה זהב: 

אני פעם הייתי לוקחת אחוזים מהצלחה. הפסקתי עם זה והתחלתי לקחת אחוזים מהצלחה אבל עם מינימום שאקבל בכל מקרה, אחרי שהבנתי שזה עשוי להרדים את היזמים. כאשר אתם משלמים למלווה, גם אתם תעבדו יותר קשה כדי שהכסף הזה לא יירד לטמיון. 


לסיכום: אפשר לגמרי לעשות את זה גם בלי ליווי, אבל אם אתם מרגישים צורך אז כדאי; יש הבדל בין ייעוץ, ליווי וניהול; מה שקיבלת כאן בקורס שנורקינג הוא הייעוץ הכי מפורט שלי אבל בכללי, יש גם ייעוץ מוכוון קמפיין – גלי תכניסי פה איזה משפט מכירתי על ההנחות המיוחדות לבוגרי שנורקינג בשעות ייעוץ שלי, כי אני לא טובה במכירות. כשבוחרים מלווה חשוב להבין מה הצרכים שלנו ומה אנחנו מקבלים, חשוב לתאם ציפיות לפני ולהיות כל הזמן בתקשורת תוך כדי, והכי חשוב – לא להירדם במשמרת רק בגלל שיש לנו ליווי או ניהול! עדיין רוב העבודה צריכה להיות שלנו. 


אם בחרתם ליווי אז את שיעורי הבית שלכם תקבלו מהמלווה, אני לא מתערבת יותר 🙂  


הו וואו, סיימנו את כל החומר של לפני הקמפיין! 

אני בטוחה ששכחתי משהו, אבל בשביל זה הקורס אינטרנטי ומתעדכן, אתם תקבלו עדכון אם יעלו תכנים חדשים בקורס עצמו, ואתם מוזמנים להמשיך לעקוב גם אחרי בלוג שנורקינג, גם שם אפרסם דברים שאזכר בהם. 

במודול הבא נעסוק במה שקורה אחרי הקמפיין. על חלק מהדברים חשוב לחשוב עוד לפני, אבל זה יהיה מודול שתחזרו אליו שוב ושוב בסיום הקמפיין.
אני מחכה לכם שם!
וגם מחכה ללינקים לקמפיינים שלכם!


אה, אתם עדיין פה? סימן שלקחתם את הקורס כדי ללוות. יש לי מודול נוסף שלא נמצא בקורס המקיף או הבסיסי, למלווים בלבד. אם מעניין אתכם אז הישארו מעודכנים לפרטים נוספים עליו בהמשך.