fbpx

55. אירוע מס

ברוכים הבאים לשנורקינג – קורס מקוון למימון המונים. אני תמר עילם גינדין, ואתם – מזל טוב! אתם סיימתם את הקמפיין בהצלחה, סיימתם להתעלף (אם לא אז יאללה יאללה אין זמן, לקום לקום), ועכשיו הגיע הזמן לחלק הפחות מרגש – מה שקורה אחרי הקמפיין. 


את הדברים שיתוארו במודול הזה אני מניחה שאתם יודעים איך לעשות, אם לא – אתם מוזמנים לחזור לשיעור 38 במודול 5, הטכני.


המודול הזה מתאר למעשה את החלק הכי מבאס: אחרי האדרנלין של הקמפיין אנחנו גם מרגישים פתאום את העייפות, ונפילת אדרנלין עשויה לגרום אצל חלק מהאנשים לדכדוך קל (בתקופת הלימודים, אני הייתי חווה דכדוך קל בסוף תקופות מבחנים). אבל אין מה לעשות, צריך לשנס מותניים ולעשות מה שצריך, ואחד הדברים הדחופים ביותר שצריך לעשות הוא לטפל בביורוקרטיה של הכספים. 

הפרק הזה הוא מה שאני יודעת מניסיוני, אבל אני לא רואת חשבון ולא יועצת מס, כך שבכל מקרה הייתי מתייעצת עם איש מקצוע לגבי הקמפיין הספציפי שלכם. כל מה שאני אומרת כאן הוא כללי:


קמפיין הדסטארט הוא אירוע מס

מה שאומר שצריך להוציא קבלות או חשבוניות. 

את הקבלות/חשבוניות יש להוציא על הסכום שגייסת ולא על הסכום שקיבלת מהדסטארט. הדסטארט מנכים את העמלה שלהם (10% + מע"מ = 11.7%) ושולחים לך חשבונית. 

ההכנסה המלאה שלך מהקמפיין היא הסכום שגויס בקמפיין, החשבונית של הדסטארט היא הוצאה מוכרת לצרכי מס. 

זה קצת מבאס בקמפיינים שהתוצר שלהם רחוק כמה חודשים (ולפעמים שנים), כי צריך לכתוב קבלה מיד עם קבלת הסכום (ב-8-10 בחודש שאחרי), וחשבוניות תוך 14 יום ולשלם על זה מס במועד התשלום הקרוב, בעוד שההוצאות – על דפוס וכו' – יהיו הרבה אחרי. אבל מה שכיף זה שאחרי כמה חודשים תהיה לך הוצאה גדולה עם המון קיזוז מע"מ 🙂


זה מבחינתך מול רשויות המס. 

מבחינתך מול התומכים, חלק מהתומכים צריך חשבוניות או קבלות לתיעוד, חלק צריך לצורך מיסוי (אם זו יכולה להיות להם הוצאה מוכרת), וחלק לא צריכים בכלל. תמיכות של קרובי משפחה מדרגה ראשונה יכולות להיחשב מתנה ובכלל אין צורך להוציא להם חשבונית (אם הם מבקשים אז כמובן שנוציא). 


דרך הפעולה המומלצת:

ברגע שאני מצליחה לגרד את עצמי מהספרה אחרי הקמפיין ולא יאוחר משבוע לפני קבלת הכספים מהדסטארט, אני שולחת גוגלטופס בהודעות אישיות (כלומר מייל עם מכותבים ב-BCC, אפשר בווצאפ אם יש לך מערכת בתשלום שעושה את זה) + עדכון בקמפיין, ומבקשת למלא אותו מיד. מי שלא ממלא עד יום קבלת הכסף מקבל עוד תזכורת, שהיום זה היום האחרון. 



הוצאות מוכרות לתומכים

בטופס (יש לכם טופס לדוגמה בדרייב) אני מבקשת מזהה לתמיכה (מספר טלפון/מייל), שם שעליו רוצים את החשבונית, מה רוצים שנרשום עליה כל עוד זה אמת. למשל בתמיכה ב"טבעוני פשוט וטעים" יש כאלה שרוצות שנכתוב "ספרות" – הרבה מהתומכות שלנו הן תזונאיות, נטורופתיות, בשלניות מקצועיות וכו'; יש כאלה שקונים 10 עותקים כמתנות לעובדים שלהם, להם נכתוב "מתנות לעובדים"; היו כמה אקטיביסטים שביקשו "קידום טבעונות"; ואני מבקשת בד"כ שיכתבו לי "נוכחות הדסטארט", כי יש אימפקט לזה שכתוב ליד השם שלי שתמכתי ב-128 קמפיינים. בשומרי ים המוות הייתה תשורה של "בישול טבעוני ישראלי". בנוסף לכל התיאורים שלמעלה, התשורה הזאת היא גם תמיכה בקולנוע ישראלי, משהו על הצלת ים המלח והשתתפות בהפקת סרט. לאלה שביקשו שנכתוב "תרומה", הסברנו שזה לא יהיה מוכר במס. כשביקשו "ספרות" על תשורות שאין בהן ספר, הסברנו שזה לא ילך. 


האנשים שביקשו – יקבלו חשבוניות אישיות (או קבלות אם יש לך עוסק פטור). 


אחר כך נעבור על האקסל ונראה מי קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אחים, ילדים, בני זוג וחמים, אבל לא גיסים. לא זוכרת כבר מה לגבי דודים ואחיינים. בכל זאת בכל קמפיין כדאי להתייעץ עם הרו"ח שלך). הסכומים האלה נחשבים מתנה או תמיכה בתוך המשפחה ואינם חייבים דיווח במס – אלא אם כן הם בין האנשים שביקשו חשבוניות אישיות, כמובן. 

הם לא חייבים דיווח מס, אבל אתם כן חייבים רישום מדויק ומדוקדק שלהם, למקרה שיבדקו לכם את הספרים. 


על כל שאר הסכום – כלומר הסכום שגויס בהפחתת אלה שקיבלו חשבוניות אישיות ובהפחתת בני משפחה – אני כותבת "חשבונית אחים" ובשם הלקוח – תומכי הדסטארט, פירוט בקובץ אקסל. ומצרפת את הקובץ עם פירוט התומכים שלא נכללים באף אחת משתי הרשימות לעיל. 


אם אתם כמה אנשים בפרויקט, אפשר לחלק ביניכם את כתיבת החשבוניות/קבלות. 


לסיכום ביניים: 

  • טופס האם צריך חשבונית ומה לכתוב בה

  • חשבוניות אישיות לכל מי שביקש עם הפרטים שביקשו

  • קרובי משפחה (למעט אלה שביקשו חשבוניות) – לא צריך לדווח

  • על שאר הסכום – חשבונית אחים. 


ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא שעוסק פטור יכול בסעיף האחרון פשוט לכתוב קבלה להדסטארט (בלי לשלוח), כי הם כבר הנפיקו קבלות לתומכים אז הדיווח השמי כבר נעשה. 


עוד סיבה לא לעבוד עם ספקים בשחור:

אני מזכירה כאן משהו שאמרנו גם בשיעור 19: מכיוון שקמפיין הדסטארט הוא אירוע מס, ואנחנו מוציאים חשבוניות, אנחנו משלמים את כל המסים. ההוצאות שיהיו לנו בהקשרי הקמפיין או הפקת המוצר הן הוצאות מוכרות, שיש עליהן זיכוי במס (את המס משלמים רק על הרווח – הכנסות מינוס הוצאות). אם ניקח ספקים שעובדים בשחור, נצטרך לחשב מה צריכה להיות ההכנסה לפני מסים, כדי שיישאר לנו הסכום הזה אחרי מסים. למשל כדי שיישארו לנו ביד 5000 ש"ח, נצטרך להרוויח בד"כ סכום שהוא בין 5850-10000 ש"ח. 



גיב-בק ובי-אקטיב הם לא תמיד אירועי מס

בבי-אקטיב, אם הכסף משמש באמת אך ורק לכיסוי צרכי המאבק ויש תיעוד של כל ההוצאות שהוא מכסה (העברות בנקאיות, חשבוניות וכו') – זה אינו אירוע מס, ואין צורך להוציא חשבוניות או קבלות. 

לצרכי מיסוי ומעקב, התומכים קיבלו קבלה מהדסטארט. זו אינה קבלה מוכרת במס כתרומה, אבל אם הם יכולים להזדכות עליה במסגרת העסק שלהם – זה בינם לבין רשויות המס. לנו כמובילי מאבק אין חובה לכתוב קבלות או חשבוניות. 

שכבה נוספת של אמינות בפני התומכים ובפני רשויות המס יכולה להיות שמירת הכספים בנאמנות אצל עו"ד, ושחרורם רק כנגד חשבוניות וקבלות רלוונטיות, או לצרכי תשלום אגרות בית משפט, שכר עדים וכו'. 

כמובן, אם יש עמותה מאחורי הקמפיין וכתבנו שהתרומה מוכרת לסעיף 46א, העמותה תצטרך להנפיק חשבוניות רלוונטיות – וכאן אפשר לחזור לאותה שיטה עם הטופס וחשבונית האחים. 


לגבי גיב-בק, מכיוון שכל קמפיין שונה ולמטרות שונות, אני ממש לא רוצה לייעץ לגבי הצורך או אי הצורך להתייחס לכך כאירוע מס. כדאי להתייעץ עם רו"ח, והדברים שאמרתי לגבי עמותה ונאמנות עו"ד תקפים גם כאן. 


לפעמים יש תומכים שרוצים חשבונית או קבלה לא על התרומה שלהם (כי כאמור קבוצת הדסטארט היא לא עמותה ובהתאם לכך אין לה 46א), אלא על התשורה שרכשו כי היא עשויה להיות להם מוכרת במס: ספרות, הרצאה, טיול או מופע לעובדים וכו'. 

זה יותר נכון לגיב-בק מאשר לבי-אקטיב, כי בבי-אקטיב חוץ מהקמפיין של #משפט_הפונדקאיות אני לא זוכרת שראיתי בכלל תשורות. כעס מניע גם בלי תמורה… 

אבל בגיב-בק מאוד יכול להיות שירצו. צריך להחליט מה עושים במקרה כזה: להבהיר בקמפיין, או להנפיק קבלות למרות שלא צריך. 


לסיכום: אירוע הדסטארט הוא אירוע מס, כדאי להתייעץ עם רו"ח. גיב-בק ובי-אקטיב לא תמיד, כדאי להתייעץ עם רו"ח. צריך לשאול מי מהתומכים צריך חשבוניות אישיות ולנסח להם את התמורה באופן שהוא אמת, וכמה שיותר מתאים לצרכיהם. תמיכות של קרובי משפחה לא חייבות בדיווח אבל כן ברישום, ולכל האחרים אפשר לרשום חשבונית אחים. תרומות בגיב-בק ובי-אקטיב עשויות לא להיות אירוע מס, אבל זה רק אומר שהרישום צריך להיות עוד יותר קפדני. 


בשיעור הבא נדבר על ניהול התשורות – בכל זאת, הן צריכות להגיע לתומכים… 

אני כבר מחכה לכם שם!