ברוכים הבאים לשנורקינג – קורס מקוון למימון המונים. אני תמר עילם גינדין, ואתם – מזל טוב! סיימתם לחלק את התשורות, התרגשנו, סגרנו גם את המעגל הזה, ונשארנו עם נכס עצום – הקמפיין הגדיל את הקהילה וגיבש אותה. זהו נכס שכדאי לשמר. נדבר על שלושה שלבים בחיי הקהילה (הרביעי הוא בשיעור הבא…). חלק מפרקי הקהילה אחרי חוזרים על שיעור 5, אבל הוא היה ממש מזמן, כשזה עוד היה תיאורטי…
שלב א: עד מימוש הפרויקט
כשנחזור מעילפון סוף קמפיין נתנצל קלות, נעדכן על מה שהיה, ונמשיך לעדכן את השותפים-לדרך כמה שאפשר.
את רוב העדכונים, השמחה והצהלה, תעשו בקבוצת הפייסבוק הסגורה לתומכים, אם יש, ואם לא – בקהילה הראשונית. חשוב לעדכן – אם כי פחות – בפרופיל האישי. זה יגרום גם לחברים ועוקבים שבחרו לא לתמוך בקמפיין, להיות יותר מעורבים ואולי לרכוש את המוצר כשייצא לשוק, או להירתם לקמפיין הבא.
עכשיו כשירד הלחץ של הקמפיין, כולם יותר רגועים, אך לא פחות מתלהבים, ורוצים לשמוע כמה שיותר על הקמפיין. גם כאן, כמו בזמן הקמפיין עצמו, חשוב גם לעדכן וגם לתת לשותפים לדרך להיות כמה שיותר מעורבים. אנשים אוהבים לעזור. אנשים אוהבים להרגיש חשובים, שהם הטביעו חותם.
עד התממשות הפרויקט, אנחנו רוצים לתת להם בדיוק את זה: להתייעץ על כל מה שאתם מוכנים לקבל עליו עצות: להצביע על כריכת הספר, להציע שם לספר (את השם "הוצאת זרש" גם בחרו השותפים לדרך בהדסטארט הראשון). לספרי הדרכה או קורסים (בישול, פלסטלינה) – פרויקטי נסיינות או QA.
גם אם אתם פריקים של שליטה – תמצאו משהו שאתם מוכנים להתייעץ לגביו.
חשוב מאוד להבהיר בכל ההתייעצויות שאני רוצה לשאול כדי לקבל עוד רעיונות או שיקולים, אבל מן הסתם לא אוכל לקבל את כל העצות.
בקמפיינים שהם תרומה ביסודם – בין אם בגיב-בק / בי אקטיב ובין אם בהדסטארט בגיוסים לספורטאים וכו' – עוד יותר חשוב לעדכן, כי התומכים בד"כ תומכים במשהו סתם כדי לתת כסף, ומה שבאמת חשוב להם זה שהם עשו טוב. אז תספרו להם איך! אם זה קמפיין לפונדקאות אז תעדכנו כמה שמתאים לכם מהתהליך עד הלידה. תנו לתומכים שלכם להרגיש שגם הם דודים ודודות של הילד הזה. לא צריך להזמין לברית, אבל דיר באלכ אם אתם לא מודיעים על הלידה עם כמה תמונות, ואפשר אחר כך כל יומולדת.
אם הייתה קבוצה נפרדת לקהילה הראשונית, זו שבנינו לפני השקת הפרויקט – נעדכן גם בה מעת לעת, כי היא נשארת כנכס גם לפרויקטים הבאים: גם כי כמו החברים האישיים שלנו – אולי יגיעו לשם תומכים חדשים בפעם הבאה, וגם מכיוון שהקהילה הזו היא זו שתמשיך לגדול אחרי הקמפיין (אם אנחנו נמשיך להשקות אותה), כי ברגע שמסתיים הקמפיין הקבוצה לתומכים בלבד אמנם ממשיכה להיות פעילה כצוות יועצים ואנשי סוד שמקבלים עדכונים רבים ולפני כולם, אבל היא כנראה לא תקבלת יותר חברים חדשים (אלא אם ממשיכים להדסטארט +).
הטבע האנושי מקשה לעשות את זה, אבל צריך להמשיך להיות נחמדים, זמינים ומעדכנים בקהילה הראשונית באותה מידה כמו לפני הקמפיין, גם אם אנשים משם לא תמכו.
הדרכים לעדכן את השותפים לדרך, בנוסף לקבוצת הפייסבוק הסגורה:
עדכונים בקמפיין עצמו – כי לא לכולם יש פייסבוק, וגם אלה שיש להם – לא כולם בחרו להצטרף לקבוצת השותפים לדרך.
בקמפיין עצמו נעדכן, גם אם הוא כבר נגמר, רק כשיש משהו חשוב: כשעברנו אבן דרך חשובה בפרויקט, אם הוא מתעכב יותר מדיי, כשהוא עומד לצאת לאור – וכמובן כשהוא מתממש. ואם אחר כך יש עוד חדשות מסעירות כמו תרגום לאנגלית, קניית הזכויות על הסרט על ידי ערוץ חשוב או הפקת סרט דיסני על הספר – אנחנו כמובן נעדכן.
עדכונים במייל במקביל לעדכונים בקמפיין – הרבה אנשים (כולל אני לפעמים, סליחה) עושים unsubscribe מהעדכונים של הדסטארט. זה אומר שהם לא מעוניינים לדעת שאתם כבר בשלבי עריכה סופיים או שה-BBC רכש את הסרט שלכם, אבל אם התשורה שהם בחרו היא כרטיס להקרנה החגיגית, אז הם צריכים לדעת כשההקרנה מתקרבת. וכשצריך למלא טפסים כדי לקבל חשבוניות ותשורות. ניוזלטר שלכם שולחים רק לתומכים שבחרו בכך בטופס אחרי הקמפיין. לא מצרפים אדם לרשימת תפוצה רק בגלל שיש לך המייל שלו.
רשימות תפוצה בווצאפ, נועדו להודעות ממש חשובות ואישיות. אני לא עושה את זה כי זה המון עבודה, ומחייב גם את הצד השני לשמור אותך כאיש קשר. אם יש לך מנוי בתשלום בתשלום לשלוח אוטומטית גם למי שלא בספר הטלפונים שלך (בקרוב – אם יש לך כלי ניהול הקהילה של שנורקינג), או אם יש לך סבלנות לרשום את כולם לרשימת תפוצה ולבקש אחד אחד שירשמו גם אותך כאיש קשר, או שממילא רוב התומכים שלך נמצאים באנשי הקשר שלך והמספר שלך מופיע באנשי הקשר שלהם – גם זה הולך.
אני לא אוהבת לעשות קבוצות ווצאפ כי אם היא שקטה אז זה ערוץ חד כיווני ולא קהילה, ואם לכולם מותר לכתוב, זה מהר מאוד הופך לקשקשת ברשת ויש לי מספיק. עם זאת – זה ממש לשיקולכם לפי נטיות הלב הטבעיות שלכם ושל השותפים לדרך.
שלב ב: ברגע שהפרויקט יוצא לפועל
אם שימרנו את הקהילה כמו שצריך, הדפסת הספר, הקרנת הסרט או השקת האלבום היא שמחה וצהלה ענקית בקהילה. אפשר לעשות את זה מאופק ואפשר למנף למנף למנף. אני בעד למנף 🙂
הקהילה שלנו עכשיו הופכת לקהילה של משווקים ומפיצים! ואלה המשווקים הכי טובים שיהיו לנו.
ברגעים המרגשים של לידת הפרויקט אפשר לעשות לייבים מ"חדר הלידה": זה יכול להיות בית הדפוס, מהעסק המשתפץ, מצילומי הסרט, מאולפן ההקלטות או מהחזרות למופע. לאפשר להם להתרגש איתכם ביחד.
אני מעודדת ואפילו מפצירה בתומכים להצטלם עם הספר ולהעלות לרשתות עם כמה מילים טובות, ואם זה באיסוף עצמי – עושים סלפי-ספר ביחד. לכתוב סקירות והמלצות, אולי אפילו להשתמש בסולמיתג לספר.
הבאזז שזה יוצר מביא עוד גל של הזמנות.
הנועזים יכולים לשלוח את התומכים לחנויות הספרים קצת לפני שהספר מגיע אליהן כדי לשאול עליו. ואז הן יותר שמחות להזמין ולחשוף את הספר, וגם זה מעלה את המכירות.
אם אנחנו שוקלים לעשות פרסום ממומן בעתיד, אפשר לעשות בעמוד העסקי של המוצר פוסט שבו מזמינים את השותפים לדרך לפרגן ולהמליץ בתגובות.
אם השגנו יח"צ, אנחנו נשתף עם השותפים לדרך ובכל הדרכים האחרות, ונבקש שישתפו עם כמה מילים טובות. כידוע, הצלחה של קמפיין רשת נמדדת במידת הגעתו לתקשורת, והצלחת אייטם בתקשורת נמדדת בכמות השיתופים שלו ברשת…
השלב הזה הוא קצר יחסית, אבל אנחנו נחגוג אותו כמה שיותר.
שלב ג: כשתיעלם תרועת הפסטיבלים
אחרי הבאזז הזה, גם לתומכים יש מעין הפעילות בקבוצת התומכים קצת תדעך ואולי תחזור להיות בעיקר בערוצים העיקריים שהיו גם לפני הקמפיין – הקהילה הראשונית והפרופיל האישי. כדאי לנתב אנשים מקבוצת הקהילה גם לשם: להציע חברות לחברי קבוצת התומכים שעדיין לא חברים שלך, ולהציע להם גם להצטרף לקהילה הראשונית.
מעת לעת אפשר לעדכן או להתייעץ בדברים שקשורים לעתיד הפרויקט – או סתם צ'ופרים כדי להראות שאנחנו עדיין מעריכים גם אחרי שעבר זמן ואנחנו כבר לא "צריכים" אותם. האב הקדמון של שנורקינג היה למעשה פיילוט של סדנת הדסטארט שהצעתי לכל התומכים ככה סתם, בתור צ'ופר חינמי – כל אחד רק היה צריך להביא משהו לאכול, ובסוף לתת לי משוב ולומר כמה היה משלם על זה. אפשר גם להתייעץ איתם לקראת הקמפיין הבא, ובעצם לחמם אותם להיות המעגל הראשון שלו.
לסיכום: חשוב מאוד לשמור על קשר ועל רצף ולהראות הערכה ולתת תחושת חשיבות גם כשאנחנו לא צריכים את הכסף של התומכים.
בשיעור הבא נדבר על השלב הרביעי בחיי הקהילה אחרי הקמפיין – הקמפיין הבא, כמובן!
אני כבר מחכה לכם שם!