fbpx

7. מעגל ראשון

בואו נראה אם אתם כבר יודעים בעל-פה את ההגדרה 🙂

המעגל הראשון הוא אנשים שיתמכו בך גם בלי לחכות לראות שאחרים תומכים. הם הראשונים על רחבת הריקודים, הראשונים לגשת לבופה, הראשונים להיכנס לבריכה. אי אפשר להפריז בחשיבות של המעגל הראשון. זה גם בסיס התמיכה המשכנע שלך למעגלים הבאים, וגם אלה שיפיצו את הקמפיין למעגלים הבאים. 

הם יתמכו ב-24-48 השעות הראשונות, שסטטיסטית מנבאות את הצלחת הפרויקט. 

ההגדרה של "אלה שיתמכו בך בלי לחכות להוכחה" יכולה לכלול בני משפחה בלבד, בעיקר, בנוסף לאחרים, או בכלל לא. בקמפיינים הראשונים שלי המשפחה הייתה מעגל ראשון, היום כבר לא, כי קצת נמאס להם. בסך הכול הם לא צרכנים טבעיים של רוב הדברים שאני מקדמת. אני כן מיידעת אותם למקרה שהם באמת רוצים. 

ב"בישול טבעוני ישראלי" המעגל הראשון של גלי כלל את כל משתתפי הסדנאות שלה, בנוסף למשפחה התומכת מאוד שלה. ב"שומרי ים המוות", ששני היוצרים שלו קיבוצניקים, המעגל הראשון היה שני קיבוצים כמעט במלואם, ובמעגלים הבאים הייתה כל התנועה הקיבוצית! 
ב"גור גולש לאולימפיאדה" זה היה משפחה וחברים, כי יש המון אנשים שאוהבים אותו. ב"שווים" ניל בנה מתוך הקהילה של "היסטוריה גדולה בקטנה", תת-קבוצה של "הספר שווים – סיפורם של ספרטה והספרטנים", והיא הייתה המעגל הראשון שלו. 


יש המון דרכים לפספס את המעגל הראשון, ובקבוצת היזמים של הדסטארט בפייסבוק אנחנו נתקלים בכמה כאלה כל שבוע. אבל יש כמה כללי זהב בסיסיים כדי להפיק מהמעגל הראשון את המיטב ולמקסם אותו. 

בפרק הזה נדון בכולם. נתחיל ב"חימום" של המעגל הראשון. מה זה, ואיך עושים את זה.


חימום

ב"חימום" המעגל הראשון, אנחנו מלהיבים את הקרובים אלינו, ויוצרים בהם ציפייה. החימום חשוב גם כדי לדעת אם הערכנו נכון את המעגל הראשון שלנו. 


כדאי לעשות חימום של המעגל הראשון, גם כדי שזה לא יבוא להם בהפתעה משומקום, וגם כדי שיתחילו להתלהב יחד איתך. זה יכול להיות השלב האחרון-לפני-הקמפיין בבניית קהילה, ויכול גם להיות נפרד מהקהילה שבנית. 

כיצד נחמם?

למשל, נְסַפֵּר על הקמפיין במפגשים חברתיים ומשפחתיים וממש נשאל אנשים אם הם ירצו לתמוך ולהיות במעגל הראשון, לספר להם כמה הוא חשוב וקריטי ואחרי שיסכימו – לרשום ברשימת המעגל הראשון שלך! וגם לומר להם כמה חשוב ומשמעותי לך שהסכימו. 

אם הם מהססים או לא מסכימים – אנחנו עוזבים! לא כולם חייבים לנו הכול. וגם נדע שלא כדאי לבנות עליהם כמעגל ראשון. למחוק מהרשימה. 


דרך שנייה לחימום מעגל ראשון, ואפילו ולבניית מעגל ראשון, הוא פרסום פוסטים בחשבון האישי ברשת החברתית שאתם הכי פעילים בה. הסופרת עינת שמשוני עושה רק קמפייני בזק מאז שהכירה אותי, אבל לפני כן חופרת כמה חודשים על הספר ועל הקמפיין המתקרב. אנשים כבר לוחצים עליה להתחיל, ובקמפיין האחרון הייתה תחרות, שהפסדתי בה לצערי, מי תהיה התומכת הראשונה. 

אם זה פרויקט שיכולים להתעניין בו בקבוצות עניין – אז גם. 


דרך שלישית היא להתייעץ עם אנשים על כמה שיותר דברים – אנשים ממש אוהבים לייעץ, אפילו יותר מאשר לעזור כספית – גם על הפרויקט עצמו, וגם על הקמפיין – אם כדאי, האם למישהו יש ניסיון וטיפים וכו'. 

ברק אולייר פרסם פוסט חזק מאוד על האלבום הגנוז שמצא, ועל הגשמת חלומות שנים אחרי שנגנזו. עוד לפני שדיברנו בכלל על קמפיין. למעשה, הפוסט הזה גם חימם לו מעגל ראשון וגם נתן לו את הרעיון לעשות בכלל מימון המונים. לפני שגילי דרובר יצאה עם קמפיין אי האוצר, היא חפרה שנים בכמה קבוצות עם שאלות והתייעצויות על כל רעיון – ויש לה רעיונות ממש מעולים, אז כולם הפכו לגרופים שלה. היא לא שעתה לעצתנו על קמפיין בזק, אבל כן הגיעה ל-100% תוך ימים ספורים כי הקהל כבר היה כל כך מחומם ובציפייה. 


אוקיי, חיממתי. אבל מה ה- follow up? כדי שנוכל בהמשך לסגור מעגל עם המתעניינים, אנחנו צריכים להציע למתעניינים להירשם למעגל הראשון. זה יכול להיות בדף נחיתה, בטופס גוגל (טופס לדוגמה כלול בתיקייה שאתם מקבלים במתנה), ובתכנון גם בכלי של שנורקינג לבניית המעגל הראשון.


חשוב מאוד לא להציע ככה סתם בלי הקשר! ההצעה להצטרף למעגל הראשון צריכה תמיד לבוא יחד עם פוסט של התייעצות/ פוסט אישי שמסתיים בפרויקט / פוסט על הנושא / על הפרויקט שלך, על חשיבותו וכו'. פרק 26, שעוסק, בין השאר, ב-"למה" שלכם, יכול לעזור לכם עם הניסוח של הפוסט.
בטופס ההרשמה למעגל הראשון, אפשר לתת את כל דרכי ההתקשרות האפשריות לבחירתם, ומקום להכניס מייל/מספר טלפון/יוזר ברשת החברתית המועדפת עליכם. כאמור, יש לכם קישורים לכמה דוגמאות בתיקיית המתנה. 


הגענו סוף סוף להודעה הראשונה למעגל הראשון! בקבוצת היזמים של הדסטארט אני קוראת המון פוסטים של יזמים שהמעגל הראשון שלהם לא הגיב כמו שצריך, ויכולות להיות לזה מספר סיבות: 

  • הרבה פעמים העניין הוא בניסוח, ותיכף נדבר על זה.

  • חוסר הכנה מתאימה (מעגל ראשון לא מחומם) 

  • הסתמכות על מחשבה אופטימית שהם בטוח ירצו ויוכלו לתמוך 

    • אנחנו לא נכנסים לכיס של אנשים ויכול להיות שגם 50 ש"ח קשה להם עכשיו! 

    • יכול להיות שכל החברים שלהם עושים מימוני המונים ונמאס להם, וגם זה לגיטימי

    • אולי הם לא מבינים מה זה מימון המונים. אולי הם חושבים שזה לתת לך כסף סתם / לקנות מוצר שאין להם צורך בו. אם זה קמפיין ראשון וקהילה שלא מכירה מימון המונים – צריך להסביר. 

    • אולי הם לא מבינים את הדחיפות וחושבים שזו אותה עזרה אם הם תומכים באותו סכום עכשיו או בכל זמן אחר בקמפיין. 

    • אילו היינו עושים חימום כמו שצריך, לא היינו מסתמכים על הערכות אופטימיות!!!

  • הטעות הנפוצה והחמורה ביותר היא לבוא בטון רפה ומתנצל, לומר "אם מתאים לך", ולתת לתומכים הרגשה שלא נעים לכם לבקש. 

אם לא נעים – לכו ל"מדוע" (חלק משיעור 26) ו-"החלפת דיסקט" (שיעור 25). אם לא עזר – תעבדו על עצמכם עד שתגידו "מגיע לעולם שיהיה בו הפרויקט שלי! הספר שלי נותן ערך! האלבום שלי נותן ערך! הסרט שלי נותן ערך! הקורס שלי נותן ערך!" וכו', הבנתם. הלך הרוח שבו אתם צריכים לבוא למעגל הראשון (אבל לא לכתוב את זה, דיר באלכ!) הוא "אני עושה משהו ענק וחשוב, ונותן לך את הזכות להיות שותף, ואת הזכות העוד יותר נדירה להיות בין הראשונים". 


כעת, נעבור לדבר על ההודעה הראשונה

ההודעה הראשונה צריכה להיות תמציתית מצד אחד ולהכיל את כל המידע מצד שני, והכי חשוב – היא צריכה להניע לפעולה. 

אלה המרכיבים העיקריים שלה: 

  • אם לא עשיתם זאת בשלב חימום המעגל הראשון:

    • תיאור קצר של הפרויקט 

    • מה זה מימון המונים 

  • גם אם עשיתם את זה בשלב החימום, וכמובן אם לא: 

    • כפי שסיפרתי לך… (ואז שני הסעיפים למעלה אבל מתומצתים למשפט אחד)

    • פנייה לרגשות הקִרבה: אני סומכת עלייך ויודעת שאת מכירה את האיכויות שלי. אני יודע שאתם אוהבים אותי ומעריכים את העבודה שלי אז נוח לי לבקש מכם ראשונים. 

    • להבהיר את הדחיפות. קבלו את… 


פסקת הזהב: 

24-48 השעות הראשונות של הפרויקט הן השעות הקריטיות להצלחתו, ובמקרים רבים יקבעו את גורלו. אנחנו צריכים כמה שיותר תמיכות בזמן הזה, כדי שנוכל לפנות גם לאנשים פחות קרובים, ולהראות להם שיש בסיס תמיכה רחב. אתם בסיס התמיכה המשכנע הזה!


  • קריאה לפעולה: אנא היכנסו ממש עכשיו לקישור הזה [רצוי לכתוב את הקישור גם בסוגריים למקרה שמילים מקושרות לא יעבדו], בחרו מדרגה/תשורה ותמכו, כדי שנוכל להגיע לבסיס תמיכה משכנע ולצאת למעגלים רחוקים יותר כמה שיותר מהר. 

  • בקשה לא להפיץ: עד שיהיה לנו בסיס תמיכה משכנע, הפצה של הקמפיין עשויה יותר להזיק מאשר להועיל. אני מבקשת בכל לשון של בקשה לא להפיץ ולא לשתף הלאה, עד שנגיע ל-20% / 100 תומכים, או עד שאודיע אחרת. 


אחרי שניסחנו את ההודעה הראשונה, נעבור להכנות לשיגור

אני מאוד ממליצה להכין מראש את הנוסח. אפשר שני נוסחים לזכר ולנקבה, או להשקיע מעט יותר יצירתיות ולעשות את זה בכתיבת יוניסקס. על כתיבת יוניסקס נדבר בפרק 28. 

כדאי להשתמש בתמיכה של הדסטארט ולבקש מהם משוב על הנוסח שהכנו. 

בטופס ההרשמה ביקשנו מהמעגל הראשון לבחור דרך הודעה, ועכשיו בהתאם למה שבחרו, אנחנו מכינים מייל עם נוסח הפנייה למעגל ראשון, עם רשימת תפוצה ב-BCC, והודעה לשלוח לרשימת תפוצה (לא קבוצה!) בווצאפ. היתרון של שתי הדרכים האלה הוא שהן שומרות על הפרטיות של המכותבים. אפשר גם להכין את הפוסט עם התיוגים בפייסבוק, אם כי זה הוכח כדרך פחות טובה כי לא כולם יראו את הנוטיפיקציה מיד.


אני אוהבת שהמייל והווצאפ ממש מוכנים לי, כדי שמיד אחרי הקליק של פרסום הקמפיין, אוכל לעשות אנטר במחשב וחץ בווצאפ, והתומכים יקבלו את ההודעה תוך שנייה. 

שימו לב שכששולחים הודעה לרשימת תפוצה בווצאפ, היא מגיעה רק למי ששמור אצלך. לכן כדאי להשקיע קצת זמן במסגרת ההכנה, כדי לשלוח הודעות אישיות בווצאפ לכל מי שנרשם, ולבקש שישמרו אתכם כאיש קשר כדי לקבל את ההודעה. למדתי את זה ב"משפט הפונדקאיות", כאשר בשעות האחרונות, שבו בדקנו עם הנרשמים שלא תמכו, התברר שכמעט כל אלה שבחרו ווצאפ לא ראו שביקשנו בטופס לשמור את שלומית כאשת קשר. 


יש יזמים שמעדיפים לפנות למעגל הראשון בטלפון או אפילו בווצאפים אישיים במקום גנריים. זה פשוט ייקח לכם הרבה יותר זמן ואני לא רואה בזה יתרון, כל עוד מקפידים על לשון יחיד ופנייה דקדוקית נכונה (יוניסקס או נפרד לכל מגדר). למעשה, אני רואה בזה אפילו חיסרון. היה לי פעם קמפיין שהיזמים בו התעקשו על טלפונים אישיים. זה אומר שכל היום הראשון הם עשו רק את זה, ותאמינו לי תמיד יש עוד מה לעשות, כמו להכין טקסטים ולדבר עם אנשי מפתח לעתיד הקמפיין. 

המדיום שבו אנחנו פונים, וכן הזמן, לא צריכים להיות מה שנוח לנו, אלא מה שמתאים לתומכים. לכן בטופס בניית המעגל הראשון שואלים גם על מדיום (מייל/ווצאפ/אחר). אם אני יודעת שחבר פלוני עונה לי לווצאפים רק בערב ולא בשעות הבוקר ואחר הצהריים, אז אשלח לו את הווצאפ בערב ולא מיד עם השקת הקמפיין כמו שתמר אמרה. אם סבתא שלי בטוח תתמוך אבל צריכה שיחת טלפון, אני אדבר איתה בטלפון. אבל אם לי יותר נוח לעשות טלפונים ואני לא יודעת מה היחס של הצד השני לעניין, זה עשוי להיתפס כהטרדה. מדיום טקסטואלי יותר נכון גם כי הוא נותן אפשרות לא-לתמוך במינימום אי נעימות, וגם הוא נותן אפשרות לתמוך ביותר נוחות, כי בשיחות קוליות עדיין אי אפשר להעביר לינקים. פייר? אם מישהו היה מתקשר אליי כדי שאתמוך בקמפיין שלו, לא משנה באיזה מעגל, זה היה מוריד את הסיכוי שאתמוך בו.
באופן כללי, אפשר לראות מגמות כלליות של מקְצָב אישי של התומכים לאורך היום – נכון שהוא שונה בין קהלים שונים והכי טוב להכיר את הקהלים שלך, אבל בגדול אצל רוב האנשים – הפסקת צהריים זה זמן טוב, אחר צהריים זה זמן רע, ובערב זה פחות טוב לשלוח הודעות אישיות ויותר ברשתות החברתיות. זה כאמור מאוד משתנה מאדם לאדם ומקהל לקהל. בקמפיינים של הספרים שלי הזמנים הכי טובים הם בלילה. בקמפיינים של גלי לופו אלטרץ – משמונה עד 10 בבוקר ואז שוב משמונה עד 11 בערב. אימהות לעומת גיקים (אני יודעת שיש אימהות גיקיות, הלו). את "משפט הפונדקאיות" השקנו בכלל במוצאי שבת, כי אז הדתיים חוזרים לטכנולוגיה ובטוח יראו, וחלק גדול מהחילונים שלנו הם מורים, שלא זמינים לתמיכה ביום ראשון עד 15:00 לפחות. 


אחרי שדיברנו על הכנות לשיגור, בואו נדבר על תשורות מיוחדות למעגל הראשון 

מכיוון שהמעגל הראשון, לפחות בקמפיינים הראשונים, בנוי מאנשים שלאו דווקא צריכים את המוצר אלא פשוט רוצים לראות אותך מצליח/ה, אפשר להוסיף – בשלב ראשון או לאורך כל חיי הקמפיין – מוצרים שלאו דווקא כוללים את המוצר שלשמו מגייסים. למשל בקמפיין של הקורס הזה, היו המון תשורות של מאגיה – גם מאגים, וגם דברים אחרים: פאזלים, מחזיקי מפתחות, עצי ריח, פדים לעכבר ועוד – כדי שאנשים יוכלו לתמוך גם אם הם לא מתכוונים להשיק קמפיין הדסטארט, או שהם כבר עשו קורס אחר, לקחו ליווי, נמצאים באמצע ועוד. הייתה תשורה שממש נתפרה ליזמי הדסטארט גם אם הם לא מעוניינים בקורס. למעשה היו לנו שתי מטרות בזה: גם שאנשים שלא צריכים קורס יתמכו, וגם לקדם את מאגיה, שגם היא שלנו. פשוט לא נכון לעשות קמפיין הדסטארט לשתי מטרות, אז המטרה המוגדרת של הקמפיין הייתה הקורס, והמטרה המשנית שהושגה הייתה קידום ומיתוג של מאגיה. 

בשיעור 31 נדבר על תשורות למי שלא מעוניין במוצר עצמו…


אם המעגל הראשון שלך הוא הקהילה שבנית סביבך שהיא באמת קהל היעד של המוצר, דרך לצ'פר את המעגל הראשון וגם לעודד תמיכה בימים הראשונים, היא לתת את התשורות העיקריות בקמפיין במחיר מיוחד ל-X תומכים ראשונים ו/או ל-X ימים ראשונים (בקמפיינים שעשיתי את זה, זה היה 100 תומכים ראשונים או יומיים ראשונים, המוקדם מביניהם). 


תמיד כדאי שהמילה למקדימים (אני כותבת "לזריזים") יופיע בשם מדרגת התמיכה כדי שיהיה ברור, ושהמדרגה תופיע מהתחלה בנוסף לתשורה במחיר המלא. 

למה? 

  • קודם כול כי זה יוצר דחיפוּת. בלי לדעת שה"מחיר" הזה הוא לזמן מוגבל ועתיד לעלות, אנשים עלולים לדחות את תמיכתם. 

  • כמו כן, אם מישהו נכנס בהתחלה ולא תמך ודחה לסוף ואז חוזר ורואה שהמחיר "עלה" ללא התראה, זה עלול יותר להוריד את סיכויי התמיכה מאשר להעלות אותם. 

  • כי יש תומכים, כפרעליהם, שרוצים לעזור יותר, ויתמכו בתשורה במחיר המלא למרות שיש לידה את התשורה המוזלת לזריזים!


שימו לב ש"הנחה" עלולה לבלבל אנשים ולגרום להם לחשוב שהם תומכים מוקדם בגלל ההנחה ולא בגלל שהם פשוט ממש ממש ממש רוצים שזה יקרה. יש ניסויים בפסיכולוגיה שמראים שאותה פעילות, כשמקבלים עליה כסף, נחווית כפחות מתגמלת, מספקת ורצונית. אנחנו לא רוצים שזה יקרה אצלנו. אם עושים, צריך למסגר את זה כדרך שלנו להביע אהבה למעגל הראשון והנאמן לפני שמגיעים אחרים. 


יש נקודה מאוד מאוד חשובה שאני רוצה לחדד כאן. 


בשלב חימום המעגל הראשון ו/או בניית הקהילה דיברנו על הקמפיין או על הפרויקט או על שניהם. גם ברשתות וגם בחיים, עם כל מי שהיה מוכן לשמוע. מרגע ההשקה ועד שמגיעים לשלב המעגל השני – דממת אלחוט!


הדבר היחיד שתכתבו ברשתות בזמן ההדממה הוא פוסט תודה (בקמפיין גדול אולי שניים) עם תיוגים של התומכים. זהו.

אם עשיתם הכול נכון, ההדממה תסתיים באותו יום או למחרת בבוקר, כשתגיעו ל-20% מ-30 תומכים לפחות, או ל-100 תומכים, המוקדם מביניהם. אם לא הגעתם לזה עד 48 שעות אחרי השקת הפרויקט, יוצאים למעגל שני עלא באב אללה. 


והדבר הכי חשוב בקשר למעגל הראשון:

אמרנו שההגדרה של מעגל ראשון זה אלה שב-100% יתמכו בך מיד עם הבקשה הראשונה. אבל האמת היא, שאם אפילו 10% יתמכו – אנחנו נהיה ממש מבסוטים. במעגל ראשון מחומם ורשום זה יכול להגיע גם ל-50%.
ואלה שלא יתמכו ב-24-48 השעות הראשונות? או שיצטרכו ניעור לקראת הסוף, או שלא יתמכו בכלל, ואנחנו לא מתחשבנים ולא מתעצבנים, כי אנחנו לא יודעים מה מצבם הכלכלי כרגע, ואולי יש להם יותר מדיי הדסטארטים. לא להתקרצץ!


לסיכום: המעגל הראשון הוא המעגל החשוב ביותר, הוא זה שיביא לכם את בסיס התמיכה המשכנע כדי לצאת לקהלים נוספים. חשוב לחמם אותו, להפעיל אותו נכון עם מסר הודעה מנוסחת היטב מיד עם השקת הקמפיין,  לתזמן ולבחור את המדיום בהתאם להיכרות שלכם איתם, ואפשר להציע תשורות שלא קשורות ישירות לקמפיין, רק כדי לאפשר להם לתמוך. 


שיעורי בית – לחשוב: מי המעגל הראשון שלכם? חברים ומשפחה, וגם אנשים שמכירים אתכם מקצועית. לקוחות? לקוחות מהסדנאות? אולי אנשים ששאלו מתי יוצא האלבום, או מגיבים בהתלהבות לכל פוסט שמיועד להיות בספר?  


בשיעור הבא נדבר – הפתעה הפתעה – על המעגל השני.