המעגל השני הוא השלב של הרעש ברשתות החברתיות. זה המעגל שהכי קל להגיע אליו והכי קשה להפעיל אותו… גם מכיוון שבד"כ מגיעים אליו במיתון אמצע קמפיין כשאנשים כבר לא בהתלהבות חלוצית ועדיין לא בלחץ מהסוף המתקרב, וגם כי חברים של חברים אלה אנשים שלא יודעים עליך מספיק ואין לנו ממש שליטה על מה שיכתבו שם. בעיקר בתגובות.
המעגל השני מורכב מחברים ובני משפחה שלנו שלא היינו בטוחים שיתמכו בלי בסיס תמיכה משכנע, מאנשים שאין לנו קשר אישי אליהם אבל יש לנו איזה עניין משותף איתם, וגם מחברים ובני משפחה של חברי המעגל הראשון. ולגבי הקהילה – אתם מכירים את הקהילה שלכם ויודעים אם היא מעגל ראשון או שני.
עיתוי
בואו נראה אם אתם זוכרים: אנחנו עוברים למעגל שני ב…?
נכון! 20% מ-30 תומכים לפחות, כי המעגל הראשון הוא לא רק ההוכחה ובסיס התמיכה המשכנע, אלא גם מי שיפיץ הלאה. בקמפיינים גדולים אנחנו מפנטזים אבל בד"כ בכלל לא שואפים ל-20% ממעגל ראשון. בקמפיין של 300,000 ש"ח, 20% זה 60,000 ש"ח, רוב התומכים ששמים 100-200 ש"ח בממוצע, זה אומר 300-600 תומכים, וזה לא ריאלי למעגל ראשון (אלא אם כן ממש שיחקתם אותה עם בניית הקהילה, ואז בואו תלמדו אותי…) אם יש לנו 20% ממעגל ראשון של 30 תומכים זה נראה לא אמין, וסכום ממוצע של 2000 לתמיכה הוא לא ריאלי לתומך הקטן, ו עלול לגרום לו לחשוב פעמיים אם כדאי לו לתמוך. גם בגלל האמינות וגם בגלל שזה גורם ל-200 ש"ח להיראות כמו השתתפות זניחה. בקמפיינים כאלה נצא למעגל שני כשיש 100 תומכים, בלי קשר לאחוזים. כי 100 תומכים זה גם בסיס תמיכה משכנע מבחינה מספרית, וגם מספיק אנשים שיפיצו לכם את הקמפיין.
אם לא הגענו ל- 20% / 100 תומכים וכבר מיצינו את כל המעגל הראשון, אז בקמפיינים באורך סטנדרטי (חודש) נעבור למעגל שני ביום ראשון של השבוע השני, ובקמפיין בזק (12 יום, האורך המועדף עליי) – אחרי 48 שעות. נכון שאם אחרי 48 שעות לא הגענו ל-20% או 100 תומכים, המשך הקמפיין יהיה הרבה הרבה יותר מאתגר, אבל צריך מתישהו לצאת למעגל שני. אם עשינו את שלבי בניית הקהילה, החימום והמעגל הראשון כפי שצריך – זה לא יקרה.
יציאה מוקדמת מדיי למעגל שני עלולה להזיק!
אם לא אמרתי את זה מספיק פעמים – אנשים אוהבים להצטרף להצלחה. להצטרף לעדר. תומך פוטנציאלי שיגיע לקמפיין שלנו מוקדם מדיי ויראה שאין מספיק תומכים – בד"כ פשוט לא יתמוך. במיוחד אם זה קמפיין בזק והם מסתכלים כמה זמן נשאר ולא כמה זמן עבר.
אז באותו רגע כמעט בטוח שלא יתמוך. אולי יאמר לעצמו "אחזור לקראת סוף הקמפיין לראות מה קורה ואז אחליט אם לתמוך", אבל אם כולם ייכנסו ויגידו שיחכו לראות מה קורה עם הקמפיין, הוא לא יתקדם, ואז הם יגידו – יום לפני האחרון עם 30%? אין טעם לתמוך! לכן אם יש תומכים פוטנציאליים שלא ישימו כסף רק בגלל שהם מאמינים בכם וביכולתכם לספק את הסחורה אלא צריכים הוכחה נוספת – כדאי מאוד שלא יגיעו בשלב שבו אין בקמפיין מספיק כסף.
ואתם עצמכם, אל תהיו תומכים כאלה! עכשיו כשאתם יודעים איך עובדת הפסיכולוגיה של התומכים, תרימו גם לאחרים! תמכו גם בקמפיינים של אנשים שאתם לא מכירים שלא התרוממו עדיין (כמובן אם המטרה ראויה בעיניכם). אם הקמפיין לא יגיע ליעדו, אתם ממילא לא תחויבו.
ואחרי שדיברנו שעה על מתי לא – בואו נדבר על מתי ואיך כן.
אמרנו שמרגע השקת הקמפיין ועד שמתאים לצאת למעגל שני – יש דממת אלחוט. זה לא אומר שבשנייה שהגענו ל-20% או ל-100 תומכים ישר נשלח עדכון בקמפיין, אבל כן אפשר לכתוב על זה מיד ברשתות החברתיות, כי שם אין משמעות כל כך לזמן הפרסום. נדאג להגיב לו שוב בבוקר… אם יש מספיק תומכים לפוסט תודות, זה יכול להיות פוסט תודות שמודיע שכבר מותר לדבר על זה ואתם מוזמנים להפיץ. כמובן בנוסף לתוכן בעל ערך, כדי שאנשים ימשיכו לקרוא אותך ולא יחסמו או יסתירו אותך!
האם לפרסם עדכון בקמפיין, שיגיע במייל מיד לרוב התומכים (אלה שלא הסירו את עצמם מרשימת התפוצה ואלה שזה לא הגיע להם בטעות לספאם)? בוודאי. אבל אולי לא מיד. אתם מכירים את הקהל שלכם יותר טוב ממני. האם רובו אנשים שפעילים יותר בלילה מאשר בבוקר? יותר בבוקר מאשר בלילה? לאנשים יש נטייה – בעיקר בעידן ההצפה שבו אנו חיים – לעשות דברים מיד או לא לעשות בכלל. גם אני ככה. זה לא מרוע לב, פשוט אם מבקשים ממני לעשות משהו – לא משנה מה – ואני לא עושה מיד, ולא משנה השעה ביום – אני אשכח, ייכנסו דברים אחרים – יכולות להיות אלף סיבות. ולכן נשתדל לפרסם את העדכון בזמן שבו הכי סביר שהתומכים שלנו יוכלו לכתוב עליו מיד – פוסט ברשתות החברתיות, הודעות בווצאפ וכו'. אצל רוב האנשים הזמן הזה הוא הפסקת הצהריים, או כאשר חוזרים ממנה ורוצים עדיין קצת לדחיין. אצל חלק מההורים לילדים קטנים הזמן הזה הוא דווקא שמונה בערב או שמונה בבוקר. מי הקהל שלכם?
בקמפיינים לספרים שלי אין בעיה להוציא עדכון ב-9 בערב, אפילו 11 בלילה, כי אלה השעות שבהן נכנסות לי דווקא הכי הרבה תמיכות, כלומר הקהל שלי הכי פעיל. בקמפיין של גלי לופו אלטרץ לא היה טעם להודיע בערב, היא פרסמה את העדכון ב-7 בבוקר, כדי שיהיה מוכן לתומכים ב-8 בבוקר.
נוסח העדכון בקמפיין
חשוב מאוד! ניסוח לא נכון עלול לבזבז לנו את העדכון ולייגע את התומכים במקום להלהיב אותם.
כותרת העדכון צריכה להיות קצרה, אינפורמטיבית וקוראת לפעולה בעת ובעונה אחת. משימה לא קלה, בעיקר בקמפיינים דו לשוניים.
החשוב מכול – התרגשות, הודיה ואהבה, הערכה לכל אחת ואחד מהתומכים. רק בזכותכם הגענו עד הלום, ורק בזכותכם נשאיר את הלום בענן אבק מאחורינו. בניסוח שלכם, כמובן. עד 3 שורות.
המספרים הנוכחיים של הקמפיין: מספר תומכים, מספר שעות באוויר, אחוזים, סכום, ואם אנחנו בפופולריים – אז גם! אפשר לצרף צילומסך.
בזכותכם, ## התומכים הנפלאים שלנו (בקמפיינים שזה רלוונטי, אני מעדיפה: השותפים שלנו לדרך), הגענו תוך ## שעות בלבד, הגענו ל-##% (שהם ##### שקלים), ואנחנו כבר במקום ה-# בפופולריים!
בקשה וקריאה לפעולה. כדאי לעשות את הקריאות לפעולה כמה שיותר ספציפיות, עם הוראות מדויקות:
ועכשיו שמותר להתפרע, אני מבקשת מכל אחד ואחת מכם – להפיץ, להפיץ, להפיץ! לכתוב על הקמפיין ברשתות החברתיות, בפרטי אצלך ובקבוצות רלוונטיות, כולל למה תמכת ועוד כמה מילים טובות, ורק אז קישור. אשמח גם אם תתייגו אותי כדי שאוכל להגיב, או תשלחו קישור אם אי אפשר לתייג. אפשר להשתמש בסולמיתג #משהו_שקשור_לקמפיין.
שוב תודות, ושוב להזכיר – אני יכולה להגיע ליעד, אבל רק בזכותכם! תודה שהצטרפתם אליי!
אחרי שניסחנו את זה, נרצה לעבור על העדכון ולראות אם אין יותר מדיי סימני קריאה או שלוש נקודות, לגוון קצת בסימני פיסוק, ואפשר גם להוסיף אימוג'ים, בגבול הטעם הטוב.
וזהו! לשלוח.
מינוף השיתופים:
לא לשתף את כל השיתופים אצלכם!
אתם ממילא מתויגים, ואם תתחילו לשתף אצלכם כל שיתוף, אנשים שלא קשורים בקמפיין יעשו לכם הייד או אנפולואו. חבל לאבד חברים רק בגלל זה. גם מה שתשתפו עלול להיות יותר מדיי בשביל חלק מהחברים, וצריך למצוא את שביל הזהב. אם לא תפרסמו בכלל, או תפרסמו רק פעם ביום את פוסט התודות, אנשים שכן מעניין אותם עלולים לפספס. אז לחפור אבל לא יותר מדיי, ובטוב טעם. מה זה אומר?
רוב הפוסטים שלכם צריכים להיות עם תוכן מעניין, ורק בסוף איכשהו להתקשר לקמפיין.
מה שכן אפשר לעשות עם השיתופים:
שיתוף מרגש ביום: פעם ביום לבחור את השיתוף שהכי ריגש אתכם ולשתף אצלכם, לא לשכוח לכלול את הטקסט המקורי (אחרת זה ישתף לכם רק קישור), ולכתוב כמה ריגש אתכם לקרוא את זה. תהיו דרמטיים, דמעות בעיניים, לב מתפוצץ – הכול כולך. שיתוף השיתופים היומי יכול להיות גם אוסף של צילומי מסך: פוסט אחד עם אלבום או קולאז' של צילומי מסך של שיתופים נבחרים. יתרון נוסף של הדרך הזו, לפחות לפי האלגוריתם בזמן כתיבת שורות אלה, תמונה מקבלת יותר חשיפה מפוסט מילולי ואילו שיתוף מקבל פחות חשיפה. וגם כי זה שונה ומעניין.
חוץ מזה, נרצה לוודא שהשיתופים נשארים חיים:
לעשות אקסל עם כל השיתופים האלה
כל בוקר (יכול להיות גם זמן קבוע אחר ביום, בהתאם לשעות הפעילות העיקריות של התומכים שלך) לעשות "ויש בוקר" על השיתופים, להגיב אם יש שאלות או ביקורת (איזה מזל שיש פרק מה עושים עם ביקורת ושאלות), ואם אין – לכתוב בהם תגובה אחת למישהו אחד רק כדי להקפיץ.
אם יש לך צוות, והכי כדאי שיהיה צוות, אנחנו עוד נדבר על זה, כדאי מאוד לחלק את זה בין כמה אנשי צוות, כדי שמקסימום תוכלו להגיב אחד לשני.
אם יש לכם קהילה מעורבת ורתומה, אפשר לעשות בקבוצה פוסט עם קישורים לשיתופים במהלך הקמפיין, ולעודד את התומכים לקשר בו לשיתופים שלהם ואחרים שהם מוצאים, ולא פחות חשוב – להגיב לשיתופים שכבר יש בו.
אם הפוסט צובר תאוצה בעצמו כמובן לא צריך יותר מדיי להתערב כדי ל, אבל אם לא – תגובות יומיות או שלוש פעמים ביום של אחד מכם, יכולות להשאיר את הפוסט בחיים ובפיד ובתודעה].
זה האידיאל, אנחנו מקווים שיהיו לכם יותר מדיי שיתופים מכדי לעשות את זה באופן מלא, ועכשיו אולי גם מתחיל להתברר למה קמפיין מימון המונים זו עבודה במשרה מלאה (וזה עוד לפני שהגענו לפרק התודות)…
המעגל השני מתסכל, כאמור, מכמה סיבות:
אלה לא אנשים שחפצים ביקרנו כמו אנשי המעגל הראשון, ולא אנשים שהגיעו לקמפיין משוכנעים מאייטם יח"צ. זה המעגל שהכי קשה לרתום.
הוא בד"כ משתלב עם מיתון אמצע קמפיין: אין ההתלהבות של ההתחלה, ואין הלחץ של הסוף, אז אנחנו פחות "רואים אותו עובד" עד הרגע האחרון, שהוא, אם עבדנו נכון, טיסת סוף קמפיין.
מרגע שאנשי המעגל השני תמכו, הם חברי קהילה בדיוק כמו חברי המעגל הראשון. אפשר להזמין אותם לקהילה בתודות האישיות, ולאפשר לכל אחד מהם להחליט כמה הוא רוצה להיות פעיל. כמו שלא נעלבנו במעגל הראשון מזה שלא כולם תמכו, כך לא ניעלב שלא כולם פעילים, בשני המעגלים.
בקמפיינים גדולים כדאי להתחיל להפעיל בשלב הזה גם פרסום ממומן, יש לנו פרק על זה.
לסיכום: המעגל השני הוא חברים פחות קרובים ובני משפחה פחות רתומים, שלנו ושל המעגל הראשון שלנו. הוא הזמן לרשתות החברתיות, בפידים פרטיים ובקבוצות. קצת יותר קשה לרתום אותו, אבל מי שהצטרף אלינו לדרך הוא עכשיו חלק מהקהילה. משלב המעגל השני ועד סוף הקמפיין צריך להקפיד על נוכחות רשת מקסימלית אך לא מעיקה.
שיעורי בית: לכתוב טיוטה של פוסט עדכון על היציאה למעגל השני. תפנטזו על קמפיין ממש מוצלח, כי מחשבה יוצרת מציאות 🙂 [אבל רק אם עובדים קשה כדי לממש אותה]
בשיעור הבא נגיע למעגל השלישי.