אני מאוד מקווה שהסרטון הבא, של כאן דיגיטל, מקצין ושאין באמת אנשים שעושים את זה (זה סרטון שעוד ננתח בעתיד). אפילו חברים שכן רוצים לעזור לך עלולים למצוא את עצמם חוסמים אותך עם התנהגות כמו שהוא מתאר!
קחו לכם 3 דקות לצפות בו, ואז רדו למטה ותראו מה יש לי להגיד >>
אחת השגיאות הנפוצות של יזמים בזמן קמפיין היא להציק לאנשים.
לשלוח הודעה ראשונה, ואז כל הזמן לבדוק אם אנשים תמכו.
לטרטר בפיד על הקמפיין, לאן הגענו בו ואיך אני מרגישה לגבי זה.
זה מאוד מפתה, כי הקמפיין כרגע ממלא את כל עולמנו, אבל חשוב לזכור שגם אם יש כמה עשרות או מאות תומכים נלהבים שעוקבים אחריו באדיקות, יש לנו גם הרבה חברים שזה לא מעניין אותם.
יש לנו חברים שתמכו כי זה אנחנו, ולחלקם זה יהיה חשוב כי הם רוצים לראות אותנו מצליחים. גם אם לא מעניין אותם הנושא או המטרה.
ויש גם אנשים שפשוט לא מעניין אותם הקמפיין.
חלקם יעשו לכם הייד עד שהוא ייגמר, וזה בסדר גמור. לא להיעלב ולא להיכנס למריבות.
יכול להיות שחלק מהחברים האלה הם חברים שחשבתם שהם מספיק קרובים כדי להיות אפילו במעגל הראשון, אבל זה לא מתאים להם. אולי יש להם יותר מדיי חברים שעושים מימון המונים, אולי מצבם הכלכלי לא מאפשר להם לתמוך, ואולי הם ממש לא בעניין של מטרת הקמפיין ולא מבינים את הקטע המשחקי של מימון המונים.
בין הטעויות הנפוצות בקמפיין אפשר למנות הצגות כגון:
- הצפת הפיד ברשתות
- פניות בפרטי
- לשכוח שיש אנשים שלא מעניין אותם
- להיכנס לאנשים לכיס
- לגרום רגשות אשמה
- להיעלב
- לריב
אמנם ההגדרה של המעגל הראשון היא "אנשים שבטוח, 100% יתמכו", אבל מניסיון – אם 10% יתמכו אנחנו שמחים (ואם חיממנו אותו כמו שצריך, זה יכול להגיע גם ל-50%).
מה שעוד חשוב לזכור, זה שמאוד חשוב לנו להצליח בקמפיין, אבל לא במחיר של לאבד חברים!
לכל קמפיין יש מוצאי קמפיין!
אז מה כן לעשות?
אחרי הווצאפ הראשון לא מנדנדים יותר!
אם יש לכם משפחה וחברים שהם לא קהל היעד של הקמפיין, אפשר לשאול אותם אילו תשורות היו רוצים לראות שלא קשורות לקמפיין, או מה יגרום להם לתמוך. אבל לעשות את זה בשלב החימום לקראת הקמפיין, גג בווצאפ הראשון – אבל לא אחרי ולא בהמשך, כי זה כבר להיות קרציות ומלחיצים.
גם בפייסבוק, כדאי מאוד לא לכתוב על הקמפיין ישירות מעבר לפוסט או שניים ביום.
כן להתמקד ולעשות רעש בקבוצות עניין עם קישורים לקמפיין (נכון לזמן כתיבת הקורס בפעם הראשונה, פייסבוק פוסל פוסטים ותגובות עם תמונה וקישור בתואנה שזה ספאם), אבל בעמוד שלכם תמשיכו גם להיות אתם ולפרסם דברים שאתם מפרסמים בשוטף: אם זה תלונות על הממשלה או שיתוף בדיחות קרש או תיאוריות קונספירציה למיניהן – מה שמעניין גם את החברים שלכם. אפשר להזכיר את הקמפיין בקטנה בסוף כל שיתוף כזה, בהשתג או בקישור לנושא (או במשהו כמו "נכון אתם גאים בי שלא דיברתי בכלל בפוסט הזה על #משפט_הפונדקאיות?")
אתם יודעים למה התומכים שלכם עוקבים אחריכם. האם הם מצפים מכם לרגש? להצחיק? להיות שנונים? להיות אלה שיודעים הכול? אפשר לתת להם את הדבר שבזכותו הם עוקבים אחריכם עם התייחסות לקמפיין בסוף. אבל לתת לאנשים גם את הדבר שבגללו הם איתכם, לא רק את הדבר שבשבילו אתם צריכים אותם כרגע.
תוכן תוכן תוכן.
ומה עם אלה שבאמת שכחו?
יש אנשים שצריכים שיזכירו להם. אולי אפילו כאלה שממש הבטיחו לתמוך ושכחו או דחו. גם להם אנחנו לא מציקים ישירות עם הקמפיין אחרי הווצאפ הראשון, אבל כן אפשר במהלך הקמפיין למצוא תירוץ אחר לכתוב להם בפרטי, והם כבר יראו את הודעת הקמפיין מעל וייזכרו, או שתוכלו במסגרת ה"מה נשמע" לקטר קצת על זה שהקמפיין תקוע או לספר בהתלהבות איך הוא טס, או סתם לומר שהוא ממלא את כל זמנכם אבל כשהוא ייגמר יהיה לכם הרבה יותר זמן.
יש אנשים שדוחים את תמיכתם ליום שבו יורד כרטיס האשראי, כדי לא לתפוס מסגרת (או כי נגמרה להם המסגרת). אני לא בטוחה שזה באמת משנה ושבאמת בודקים מסגרת במעמד התמיכה – אבל בכל מקרה מועדי חיוב אשראי נפוצים הם ימים טובים לעשות רעש ולהזכיר את הקמפיין. אם זה קמפיין של יותר מחודש (אללה יוסתור למה לעשות את זה לעצמכם) אז במועדים האלה בחודש האחרון של הקמפיין. ה-2 בחודש, ה-10 בחודש, ה-15 וה-20.
למה, בעצם?
הסיבה שאני אומרת לא להציק היא כפולה: גם כדי לא לאבד חברים בגלל הצקות, אבל גם כי מי שתומך רק כי "לא נעים" או בגלל איזה שוט פולני שמרחף מעליו, לא יהיה תומך רתום. קרה לי כמה פעמים שתמכתי בגלל שיזמים שהם חברים אישיים ביקשו מפורשות שאתמוך, ולא באמת רציתי לתמוך. זה אומר שגם לא שיתפתי ובסתר לבי קצת קיוויתי שהקמפיין ייכשל. אם אני רואה כשלים בקמפיין, אני לא אעיר עליהם כמו שאני בד"כ עושה בהתנדבות, כי לא בא לי שהוא יהיה טוב.
אנחנו לא צריכים לחשוב איך לגרום לתומכים שלנו רגשות אשמה כדי שיתמכו, לא לנדנד להם שיתמכו רק כדי שנרד להם מהגב, אלא איך לגרום להם להתלהב כדי שיתמכו בפרויקט יצירתי שלנו, או איך לעורר בהם רגשות אחרים (כעס, חמלה, תאוות בצע ופחד לפספס) כדי לתמוך בפרויקטים מסוג אחר.
למשוך, לא לדחוף.
דוגמה נפלאה ל"למשוך – לא לדחוף" אפשר לראות במה שעשתה גילי דרובר בקמפיין הפיראטים שלה. גם הקהילה הייתה מחוממת היטב, אבל גם התכנים ששיתפה כל יום היו כל כך מגניבים, שאנשים אשכארא חיכו להם!
מתי כן מותר?
ביום האחרון של הקמפיין מותר לשלוח שוב ווצאפ בנושא הקמפיין לכל מי שהבטיח לתמוך ושכח, או שהיה במעגל הראשון ונראה לכם שתכנן ודחה. גם עליהם לא נכעס אם לא יתמכו. ב-2021 הדסטארט הכניסו אופציה של תמיכה אנונימית. זה משרת אותנו היטב! לא צריך להפריד רשימות תפוצה בין אלה שתמכו ואלה שלא.
ב"משפט הפונדקאיות" שלחתי שלוש שעות לפני הסוף ווצאפ תודה לכל מי שתמכו, ברשימה של אלה שתמכו ואלה שלא. הדחיינים נזכרו ונכנסו איזה 10-20 תמיכות בשעה שאחרי. וזה היה אחרי ה-100%!
פנייה לאנשים שלא מכירים
ויש עוד סוג אנשים שלא כדאי להציק להם, או בכלל לפנות אליהם. ליתר דיוק צריך לדעת איך לפנות אליהם: אנשים שאתם לא מכירים אבל חושבים שיכולים ממש להתעניין ולתמוך. פנייה לאושיות לעזרה בהפצה זה קצת שונה, כי לא מבקשים מהם כסף, ובד"כ פונים לכאלה שמקדמים אגנדה שגם אתם עונים עליהם.
קיבלתי פעם פנייה בזו הלשון: "שלום תמר, ראיתי שאת תומכת בהרבה פרויקטים בהדסטארט, אולי יעניין אותך גם הקמפיין שלנו?"
ברור לכם שלא תמכתי, נכון?
לא ככה פונים.
איך כן?
אינטראקציה, בטבעיות.
לעקוב, להגיב לתכנים של האדם, להיות מעניינים, לבקש חברות, לדאוג שבעמוד שלכם יהיה ברור שיש קמפיין, ואם זה באמת יעניין אותו או שיגיע במקרה – מצוין. לא להעלות את זה ישירות!
כמה ימים או שבועות אחר כך קיבלתי את אותו קמפיין מחברה, ורק מההודעה שלה התברר לי שהיא מעורבת בו! יכול להיות שלולא הפנייה הקודמת הייתי תומכת כי זה באמת היה משהו שמתאים לי לתמוך בו, אבל הן כבר היו שרופות אצלי. התנהלות נכונה במקרה כזה הייתה קודם כול לבדוק אם מישהו מהצוות מכיר אותי. את זה עושים בשלב מיפוי הנכסים. או לבדוק חברים משותפים ולבקש מהם לעניין אותי. זה לא בעיה לעניין אותי, רק צריך לגרום לי לחשוב שמשהו מעניין ולא שרוצים רק את הכסף שלי.
לסיכום:
- יש אנשים שלא מתאים להם לתמוך, יש להם הסיבות שלהם, ואנחנו לא מציקים להם ולא נכנסים לאף אחד לכיס.
- הצקות בפרטי הן הגרועות ביותר, עדיף הודעה אחת בהתחלה ואחת לקראת הסוף.
- ברשתות החברתיות כדאי למנן את הפוסטים בנושא הקמפיין, ולתבל אותם בהרבה תוכן מעניין כדי לא לאבד חברים ועוקבים.
- אפשר להוסיף חברים ועוקבים אם מעניינים אותם מספיק, וזה יכול להפוך אותם לתומכים.
- לא לפנות ישירות לאנשים שאתם לא מכירים שיתמכו.
- לזכור שלכל קמפיין יש מוצאי קמפיין, ואנחנו רוצים שהחברים שלנו יישארו חברים שלנו!