זוכרים את זה?
הבטחנו ולכן נקיים.
(הפוסט בגוף שני יחיד כי חן לדעתי מזדהה כגבר)
אמ;לק: אתה צודק!
אבל זה לא באמת סרטון נגד מימון המונים, אלא סרטון שמצביע על טעויות נפוצות. בואו נעבור עליהן אחת אחת:
- אם אין לך שום קשר אליו, אתה לא אמור לקבל את הקישור מהיזם, בטח לא כמעגל ראשון, אלא מחבר שחושב שזה יעניין אותך. אם היזם שולח אליך ובאמת אין לכם קשר, זו שגיאה. חבל.
אחת השגיאות הכי מחרפנות הייתה שמישהי פעם אשכארא כתבה לי "ראיתי שאת תומכת בהרבה קמפיינים, אולי תרצי לתמוך גם בשלנו". לא! בלי להסתכל! יכול להיות שעם פנייה אחרת, או דרך חשיפה אחרת, דווקא הייתי תומכת. אין לדעת. לא זוכרת מה זה היה.
- להגשים למישהו חלום – מחרפן אותי. הדסטארט מלא באנשים שיש להם חלום. למה שאגשים דווקא את שלך? הנה ספוילר מתוך קורס שנורקינג שנמצא בשלבי הפקה מתקדמים: ה"למה לתמוך" צריך להיות ממוקד תומך! למה כדאי לך, לא למה אני רוצה. למשל "ספר בישול עם למעלה מ-200 מתכונים טבעוניים קלים, בריאים וטעימים!"
- לנדנד מיד אחרי ה-V הכחול זו עוד טעות שתרחיק ממך תומכים. גם לנדנד למחרת. שולחים פעם אחת, ועוד פעם לקראת סוף הקמפיין אם הוא לא תמך. ואם לא תמך – לא נכנסים לכיס של אנשים, במיוחד בזמני קורונה. ולא מתעצבנים. מהאנשים שאתם בטוחים ב-100% שיתמכו, אם 10% יתמכו – אנחנו מרוצים.
- הסיבה שאנשים עושים קמפיין מימון המונים לספר השירה שלהם היא לא רק (ואפילו לא בעיקר) כסף להוצאת הספר, אלא לוודא שיש קהל, לצבור תומכים וקהילה, שגם תעזור אחר כך לפרסם אותו. אנשים שגויסו בשיטות 1 ו-3 לא יעשו את זה, אז חבל.
- במקרה הייתי מעורבת בקמפיין מוזיאון ים המלח בחודש השני מתוך השלושה שבהם הוא רץ. אז אני מנועה מלהגיב בפירוט, אבל כן, למדינה אין מספיק תקציבים והתקציבים שיש לה הם עדיין לא לשלב שבו המוזיאון נמצא כרגע. חוצמזה, ראה סעיף 4.
- אם זה חבר ממש טוב אתה לא תתמוך בגלל המטרה אלא כי אתה רוצה לעזור לו. אם אין לך כסף בשביל זה אז אתה באמת לא צריך.
- הסרטון שודר באוקטובר, ובינואר אושרה פונדקאות ללהט"בים גם בארץ (מי שבאמת מעניין אותו – פונדקאות – הקבוצה הפתוחה בפייסבוק)
- בניגוד לחתונה, אתה לא אמור "לכסות את המנה שלך". רק את התשורה שלך, ואם החבר שלך לא חישב טוב אז בעסה (חבל שהוא לא השתמש בכלי החינמי של שנורקינג כדי לחשב). אבל כמו חתונה, לפעמים אולי זה מרגיש כמו לקבל דו"ח. מספר התומכים לא פחות חשוב מהסכום בקמפיין, ולכן 40 ש"ח, במיוחד אם אתה אחרי בצורת קורונה, זה אחלה.
- "בהצלחה, אחי, אני בתקופה לא פשוטה ופחות מתאים לי כרגע לתמוך. אשמח להפיץ ברגע שיהיה מותר". או פשוט להתעלם, אלא אם כן היזם שלך קרצייה, מה שאומר שאין לו ליווי טוב.
- קרעת אותי עם התשורות המופלצות! רוב התשורות האלה נועדו לאנשים שרוצים לעזור לך אבל לא באמת צריכים את המוצר, וזה עקרונית תרומה (והרבה מהם לא יממשו את התשורה בכלל). הרבה אנשים מחליטים כמה הם רוצים לשים ואז בודקים מה התשורה שמתאימה לתקציב שלהם. הסרט שודר בזמן ההכנות לקמפיין #משפט_הפונדקאיות, והחברות קצת נלחצו מזה, כי זה דומה למה שאנחנו רצינו לתת. אותי זה פשוט נורא הצחיק. בסוף, אגב, החלטנו לתת רק תשורה אחת למי שרוצה תשורה, והרוב פשוט תרמו. בי-אקטיב זה שונה מהדסטארט (על כך בפוסט הבא!)
- טיפולים מצילי חיים וניתוחים זה באמת חשוב, אבל גם יש המוןןןןןןןןן ואי אפשר לתמוך בכולם, וגם זה תחום שיש בו המון שרלטנות לצערנו, אז כדאי שזה יהיה באתר כמו GIVEBACK שבאמת בודקים ומאמתים (מניסיון אישי עם קמפיין שם), או לבדוק אם יש מישהו שמכיר אישית.
- זה לא לתרום, זה לתמוך ולהיות שותפים לדרך! אבל זה גם המסר שאני מעבירה ליזמים. בקורס שנורקינג (הבסיסי והמלא) יש כמה שיעורים על פסיכולוגיה, גם של היזם וגם של התומך…
- רוצה לראות קמפיין שבנוי נכון ומנדנד באופן מאוזן, מציע תשורות ששימושיות לקהל היעד שלו והיזמית לא נכנסת לאנשים לכיס? מוזמן לראות את הקמפיינים של גלי לופו אלטרץ, עינת א. שמשוני וגילי דרובר. ואלה רק דוגמאות בודדות מתוך כמה עשרות שעשו ועושים את זה נכון.