אז למרות שחישוב סכום יעד זה מבאס, זה ממש חובה לעשות את זה.
נשימה עמוקה, ונעשה את זה ביחד.
שיטה א - לפי העין
אני לא ממליצה, אבל יש לא מעט יזמים שעושים את זה. פשוט קובעים סכום יעד לפי מה שנראה להם הגיוני, בר השגה, או לפי הערכה, במקום לבדוק באמת את הצרכים שלהם. לפעמים זה בסדר, ולפעמים זה גורם להפסדים במקרה של הצלחה…
מתי מתאים לקבוע לפי העין?
- כשהכסף הוא לא מטרה בכלל
- כשיש כספים אבל מעדיפים להשתמש בהם למטרות אחרות.
ובכל זאת, צריך לעשות את זה עם מחשבה: השוואה לקמפיינים דומים, והערכת היכולת שלכם לגייס סכומים כאלה. לשם כך כדאי להיעזר במיפוי נכסים.
אבל שימו לב! לפעמים (אפילו בדרך כלל) אנחנו באמת עושים את הקמפיין כדי לכסות את עלויות ההפקה, וברגע שהצלחנו לגייס את הסכום אנחנו מחויבים להוציא את הפרויקט לפועל.
אז אם הפרויקט באמת תלוי בגיוס הכספים, צריך לוודא שלא נפסיד. צריך לקחת בחשבון את כל העלויות, כולל הפקה, מיסוי ותשורות – ואני תמיד אוהבת לקחת את התרחיש הגרוע ביותר. תיכף נסביר מה זה.
מה זאת אומרת להפסיד אם אתה מצליח?
כיפאח דסוקי הרשתה לי להשתמש בדוגמה שלה ובשם שלה 🙂
לכיפאח היה קמפיין מהמם לספר הבישול הטבעוני-ערבי "מטבח של שלום". היא הגיעה להרבה יותר מהיעד הראשוני שהציבה לעצמה, אבל שני דברים היא לא ידעה ולכן לא לקחה בחשבון, ועוד שני דברים באמת היה קשה לצפות:
- היא לא לקחה בחשבון שאם עוברים את ה-100,000 ש"ח צריך להפוך לעוסק מורשה ולשלם מע"מ.
- היא לא לקחה בחשבון שאם בעלי מקצוע עובדים בלי חשבונית, זה אומר שהמע"מ – וגם מס הכנסה – זה עליה.
מה זאת אומרת?
זאת אומרת שכדי לשלם לבעל מקצוע 5000 ש"ח כנגד חשבונית מס, צריך להרוויח 5000 ש"ח ברוטו. (כל ה-5000 נחשבים להוצאה ולכן יורדים מהרווחים ולא צריך לשלם עליהם מס)
כדי לשלם לאותו בעל מקצוע 5000 ש"ח בלי חשבונית, צריך להרוויח 5000 ש"ח נטו, אחרי שמורידים את המע"מ ומס הכנסה.
(ה-5000 לא נחשבים כהוצאה ולכן צריך קודם לשלם את המסים ואז שיישאר לנו הסכום הזה).
נגיד שאתם משלמים 20% מס הכנסה, צריך להרוויח 7,312.5 ש"ח ברוטו כדי שיישאר לך ביד 5000 לשלם לאותו בעל מקצוע (5000/0.80 * 1.17). אה, רגע, שכחתי ביטוח לאומי ומס בריאות של עצמאים. אז זה יותר בכיוון של 8700. כדי לשלם 5000 בשחור.
מכיוון שכיפאח לא לקחה את זה בחשבון, היא לא שאלה מראש, וחלק מהספקים פשוט הודיעו לה שהם עובדים בלי חשבונית, או שהצעת המחיר שנתנו לה ועליה התבססה הייתה המחיר ללא חשבונית.
מה שכיפאח לא יכלה לצפות גם עם ייעוץ מקצועי –
- זה שאחד מבעלי המקצוע יברח לה עם הכסף (השחור) בלי לתת עבודה, והיא תצטרך לשלם את הסכום הזה שוב, למישהו שגם עשה לה את העבודה.
- והדבר הטוב שהיא לא צפתה היא ש"מטבח של שלום" היה הצלחה כל כך גדולה, שתוך חודש היה צריך עוד הדפסה, וזה היה עוד לפני שקיבלה תשלום ראשון מהמפיץ על המכירות של המהדורה הראשונה. בלת"מים כמו שני אלה אי אפשר להכניס לתכנון כי לא יהיה לזה סוף.
כיפאח הסתדרה בסוף, כפי שידוע לכל מי שתמך או רכש ומבשל מ"מטבח של שלום", אבל כל העניינים מול רשויות המס היו מפתיעים, וזה היה קצת דרמטי.
עדיין מסובך?
אז מזל שבנינו לכם כלי חינמי!
הכלי מחשב מה הסכום שאתם צריכים לדרוש כדי שבטוח לא תפסידו גם אם הקמפיין יצליח.
המחשבון הזה לוקח את המקרה הגרוע ביותר, שכנראה לא יקרה, שבו כלללללל התומכים בוחרים במדרגה שמשאירה לכם הכי מעט ביד.
שיטה ב - בעזרת הכלי
לקראת השימוש בכלי
כשאנחנו אוספים הצעות מחיר, חשוב לזכור שני דברים.
- לברר כל דבר עד הסוף, ולא להתבייש להתייעץ ולשאול. אצל יזם אחר שליוויתי התברר אחרי הקמפיין שהייתה אי הבנה בינו לבין בית הדפוס סביב המונחים מספר דפים לעומת מספר עמודים, כלומר היה צריך פי 2 נייר ממה שחושב מלכתחילה.
- חינם לעומת בתשלום: יש לכם חבר טוב _____________ (השלימו את החסר בשם מקצוע שצריך: עורך, מפיק, גרפיקאי…) שמוכן לעשות לכם עבודה מסוימת בחינם? תחשבו היטב אם מתאים. ודאו שאיכות העבודה מתאימה לכם, וקחו בחשבון שמי שעושה לכם עבודה בחינם עושה לכם טובה ועשוי להיות לכם לא נעים לדרוש ממנו לעמוד בזמנים או לעשות תיקונים דרושים.
החישוב עם הכלי
בסרטון הבא תמצאו הסבר מפורט על השימוש בכלי ודוגמאות רלוונטיות:
אחרי החישוב באמצעות הכלי
ועכשיו, רק עכשיו, תעשו תחקיר: לכו להדסטארט (או לפלטפורמה האחרת שבחרתם, אם בחרתם לא להקשיב לי) וחפשו קמפיינים שכבר הצליחו מאותו תחום שלכם ובערך מאותו סדר גודל. תראו מה הסכומים שנאספו. זה צריך להיות כמה שיותר דומה: אם זה ספר – ספר מהז'אנר שלכם. ספר בישול, למשל, זה פי 6 יותר יקר מספר עיון. אם זה אירוע – אירוע מסדר הגודל שלכם, וכו'. גם מה סכומי היעד וגם מה הסכומים שנאספו בפועל (אם הקמפיין עבר את ה-100% בפער משמעותי). זה ייתן לכם אינדיקציה אם סכום היעד שלכם ריאלי.
אם סכום היעד שקיבלתם נמוך משמעותית מהסכומים המקובלים
מעולה! תעלו את סכום היעד!
יכול להיות שהסכום שחישבתם נמוך כי כבר הוצאתם מכיסכם חלק ולא הכנסתם לחישובים. זה בסדר לכסות עלויות עבר של הפרויקט!
יכול להיות ששכחתם הוצאה מסוימת, או שהתבלבלתם בהצעת המחיר, ויכול להיות שבאמת יש לכם פחות הוצאות כי יש לכם יותר עבודה in house. אבל הנורמות בתחום קובעות שעם עבודה נכונה כנראה תוכלו להגיע לזה, אז לא חבל?
וגם, כשסכום היעד נמוך מדיי, תומכים שמכירים את התחום עלולים לחשוב שאתם רוצים להוציא מוצר לא מקצועי, ואישית כשאני רואה קמפיין על סכום נמוך אני גם חושבת שלא צריך אותי, ואז אני אתמוך רק אם אני ממש רוצה את המוצר.
שני סיפורים על הנושא הזה:
- את האלבום הגנוז של ברק אולייר ליוויתי לפני שפיתחתי את הטבלאות שלי. המנהל שלו רצה להציב רף נמוך כי חלק גדול מהעבודה ברק עושה בעצמו, כי השירים היו במצב מתקדם, כי לא היה אכפת לו לשלם חלק מכיסו – הוא רצה להציב רף של 20,000 ש"ח כדי ש"בטוח נגיע אליו". אבל כשאני כתומכת רואה זמר מוציא אלבום ומבקש 20,000, אני חושבת שזה יהיה אלבום באיכות נמוכה, או עם מעט שירים. אני רציתי שנבקש 60,000 כי זו בערך הנורמה לאלבומים מוסיקליים. בסוף התפשרנו על 50.
כשבערב היום הראשון היו לנו 15,000 ש"ח, שהם כ-30% מהסכום שביקשנו, המנהל אמר לי שאילו היינו מציבים רף של 20,000 ש"ח היינו עכשיו ב-75% במקום ב- 30%, ואני אמרתי לו שאילו היינו מציבים רף של 20,000 היינו עכשיו ב-30% מ-20,000. - יובל אברמי התייעץ איתי על ההדסטארט הראשון שלו – ספר קטן אמנותי-פילוסופי בשם "". הוא כבר עשה את רוב העבודה כעבודת הגמר שלו בבצלאל, ורק היה צריך כסף לדפוס, וגם לא התכוון להדפיס המון עותקים. לפי חישוביו הוא היה צריך סכום יעד של 11000 ש"ח. אמרתי לו שיבקש לפחות 20,000 ואפשר גם 30, כי זה סדר הגודל לספרים, ומהיכרותי איתו – הוא יצליח בלי בעיה: הרי כל מי שמכיר אותו אוהב אותו, הוא אחד האנשים הכי מגניבים שאני מכירה, ועוד לפני הספר היו לו שניים שלושה פרויקטים ויראליים: התמונה שלו John Snow White שהייתה ויראלית ברמה עולמית, חרם על גולדסטאר בגלל תכנים מיזוגניים, ומכתב פתוח לרב חשוב שפגע בו ובאמו בקטע הומופובי. אז יש לו גם את הנכס שהוא הוא עצמו, גם את הנכס שהוא כישרון לעשות דברים ויראליים, וגם פרויקט שהנורמה בו היא הרבה יותר מסכום היעד שלו.
הוא עשה הכול כמו שאמרתי, חוץ מהצבת סכום היעד. ולמרבה ההפתעה הגיע ל-11,000 אחרי שלושה ימים בלבד רק ממעגל ראשון, ואז קיפאון ה-100 הידוע לשמצה. הוא סיים את הקמפיין עם 123%. יובל, חבל! בקמפיין השני שלו, ל"בני אותו הים", יובל כבר ביקש 32,000 והגיע ל-103%, וכבר יש לי "נכדים" ממנו – הוא ליווה את אחיו התאום אלון – לדבריו על פי אותם עקרונות שלמד ממני – בקמפיין של "מזכרות מלבנון", שביקש 24,000 וגייס כמעט 28.
אז תציבו רף שהוא בנורמה של הפרויקט שלכם, אפילו בגבול התחתון שלה, אבל לא המון מתחת. מקסימום תרוויחו קצת גם בעצמכם!
אם סכום היעד שלכם גבוה משמעותית מהמקובל
זו בעיה. אתם צריכים קהילה מאוד חזקה.
הנה דוגמה: לניל בר הייתה מאחוריו הקהילה העצומה של "היסטוריה גדולה בקטנה", ולכן לספר "שווים – סיפורה של ספרטה" הוא הציב בלי היסוס יעד של 76543, והגיע ל-110%.
אם אין לכם קהילה חזקה, צריך יותר זמן לבנות אותה, או יח"צ, או פשוט עבודה מאוד קשה.
אז מה האפשרויות כשיוצא לנו סכום ממש גבוה?
קודם כול נמפה את נכסינו, ואז נחליט: אם יש לנו אחלה נכסים אז אנחנו פשוט הולכים על זה!
אפשרויות אחרות:
- לומר – זה הסכום שצריך, ואם הוא לא ייאסף אז פשוט נגנוז את הפרויקט – ולצאת לפרויקט בדיקת היתכנות;
- להנמיך את רף הקמפיין ולצמצם את היקף הפרויקט, למשל להדפיס 1000 ספרים במקום ישר 5000;
- להציב רף יותר נמוך ולהחליט שאת הפרש התקציב תשלימו מכיסכם;
- להציב את הרף הגבוה ולצאת לקמפיין עלא באב אללה, בידיעה שהתרחיש הגרוע ביותר כנראה לא יקרה, ולדעת שאם לא תגיעו אליו תשלימו את ההפרש מכיסכם. זה מאוד דומה לאפשרות הקודמת, אבל נראה הרבה פחות טוב. מה שכן, אם ההשלמה של הסעיף הקודם הייתה מאיזה אנג'ל – אולי סבתא אמרה שאם תציבו את הרף הנמוך היא תשלים לכם את התקציב – אפשר להציב את הרף הגבוה ושהיא תשלים לכם באמצעות תמיכה בפרויקט אם יהיה צורך.
בכל בחירה שתבחרו – זכרו שאם מצליחים חייבים לעשות את זה, ובשום אופן אל תבנו על הצלחה מסחררת ויעדי המשך! אילו הייתם בטוחים שאתם מסוגלים הרי הייתם מציבים את היעד הגבוה מראש.
לסיכום
- חשוב לקבוע סכום יעד שאם מגיעים אליו, תוכלו לעמוד בהתחייבויות הפרויקט שלכם בלי להפסיד.
- או עם להפסיד אבל להיות ערוכים לכך מראש.
- הכלי החינמי שלנו מחשב בשבילכם את העלות האמיתית המקסימלית של הפרויקט (לפי סוג ישויות המס שלכם ושל הספקים שלכם).
- אחר כך משווים לנורמה בתחום.
- אם יצא סכום גבוה מדיי – או שמצמצמים היקף פרויקט , או שמחליטים שחלק ימומן בקמפיין וחלק מחוצה לו.
- אם הסכום נמוך מהנורמה – תגביהו אותו.