למה באמת לעשות מימון המונים?
אם התשובה הראשונה שלך הייתה כסף – יש דרכים אחרות להשיג כסף:
למה לא ללכת לבנק ולקחת הלוואה?
למה לא לנסות לגייס משקיע אחד גדול?
למה לא לעבוד קשה בעבודה "רגילה" ופשוט לחסוך בשביל החלום שלך?
במימון המונים הכסף חשוב, כמובן. הוא המטרה המוצהרת, אבל הוא ממש לא המטרה היחידה. היתרונות העיקריים של קמפיין מימון המונים הם במקומות אחרים לגמרי:
קהילה
במימון המונים אנחנו רותמים את כוחה של הקהילה שלנו ומאפשרים לה לעשות משהו מרגש ביחד, ותוך כדי כך להתגבש עוד יותר ולגדול. אם אין לך עדיין קהילה, בקורס המקיף יש לנו פרק שלם על בניית קהילה.
חשיפה ומיתוג
קשורים גם להרחבת הקהילה. קמפיין מימון המונים מספק הזדמנות, פלטפורמה ומסגרת זמנים כדי להרחיב את החשיפה אליך או למוצר שלך – גם זה שרלוונטי לקמפיין, וגם מוצרים ושירותים אחרים – נדבר על זה בעיקר בשיעורי התשורות.
יער הקקאו של בת דודתי יערה קקאו הוא השוקולטיירי הכי נפוץ בחיפוש בגוגל, עד כדי כך שאחרים ממתגים את המוצרים שלהם כך שיעלו בחיפוש "יער הקקאו". ולמה? בגלל הקהילה שלה. וההדסטארטים הם לגמרי אמצעי להנעת קהילה. הכסף בהם הוא מטרה משנית. חשובה, אבל משנית.
הערכה לעבודה שלך
כשאנשים מרגישים שהם שותפים, הם יותר מעריכים את העבודה ופחות יעבירו הלאה באופן פירטי. באני רואה המון שיתופים של מתכונים בקבוצות בישול טבעוני, אבל מהספרים של גלי לא משתפים בלי רשות. פעם אחת אני שיתפתי את הדוגמית שיש לנו באתר, ששמנו בעצמנו, ומישהי נזפה בי שעבדו קשה על הספר הזה והשקיעו בו ולא יפה לפרסם ממנו, שאנשים יקנו. זה חימם את לבי! וכמובן אמרתי לה שאני המו"לית וזו דוגמית למטרת משיכה.
אדרנלין
קמפיין מימון המונים זה המון אדרנלין, שזה פשוט כיף וממכר. לפעמים תוך כדי קמפיין מרגישים שזה סבל, אבל החוויה שנשארת בזיכרון אחרי קמפיין מוצלח היא של כיף אבל לא תמיד מרגישים שזה כיף… הרחבה על כך בפרק הפסיכולוגיה.
אהבה
קמפיין מימון המונים הוא ההזדמנות שלנו להיווכח כמה אנשים אוהבים אותנו – אבל רק אם אנחנו עושים אותו נכון!
במימון המונים שמיועד להפקת מוצרים, הקמפיין הוא גם:
בדיקת היתכנות
לפעמים קמפיין מימון המונים בודק אם יש בכלל קהל לרעיון הזה. עדיף לנסות לגייס ולהיכשל, על פני לקחת הלוואות או לנצל כספים שיכלו להיות מושקעים אחרת, רק כדי לגלות שבעצם אין שוק.
מכירה מוקדמת
גם מבחינת התומכים וגם מבחינתך – זוהי הזדמנות לתומכים לא רק להרגיש חלק, אלא גם להשיג דברים שבהם חשקה נפשם, במחיר מוזל.
שני האחרונים רלוונטיים לקמפיינים שמקדמים מוצר או השקעה, פחות לקמפיינים של גיוס תרומות, שלפעמים אין בהם אפילו תשורות.
מה שמניע את התומכים בקמפיינים כאלה הוא נתינה ומעורבות, ועוד יותר מהדסטארט – רצון כן שהדבר הזה יקרה. הסיפוק שבנתינה למען מטרה חשובה. אנשים אוהבים לעזור!
גם בהדסטארט, הפלטפורמה ליצירתיות, לפעמים אנשים תומכים רק כדי שזה יקרה ולא כדי לקבל את המוצר. שני הקמפיינים הראשונים שתמכתי בהם, ב-2015, היו ספר זיכרון לילדים שנהרגו באסון הבונים – 22 ילדים שנהרגו בטיול בני מצווה ב-1985 – וספר אוטוביוגרפי שכתבה לילך שם טוב על הטרגדיה האישית שלה. לא רציתי את הספרים האלה, אבל היה לי חשוב שהם ייצאו, וכשיצאו לאור ורצו לשלוח לי, ביקשתי שיתרמו בִּמקום.
אנשים אוהבים לעזור.
אני הרבה יותר מתרגשת מספר שתמכתי בקמפיין שלו ואני מרגישה שיצא בזכותי, מאשר מספר – טוב ככל שיהיה – שאני "רק" קונה.
ההדסטארט שלכם נותן לאנשים הזדמנות להיות משמעותיים.
